تالاب‌ها کلید سازگاری با تغییر اقلیم

سریع‌تر از آنچه در طول قرن‌های گذشته گزارش شده است، دماها در حال افزایش، اقیانوس‌ها در حال گرم شدن، برف و یخ در حال ذوب شدن و سطوح دریاها در حال افزایش هستند. دلیل این امر مقادیر افزایش یافته دی اکسید کربن، متان و سایر گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت انسانی در اتمسفر است.

به گزارش ایمنا، سطح دی اکسید کربن در اتمسفر ما در مقایسه با زمان‌های پیش از صنعتی شدن به ۴۰ درصد افزایش یافته است. به منظور محدود کردن اثرات تغییر اقلیم، جامعه جهانی از طریق توافق پاریس به دنبال تثبیت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) است تا بدین وسیله افزایش میانگین دمای جهانی را در این قرن به زیر دو درجه سانتی گراد محدود کند.

تالاب‌ها، راهکار طبیعی

تنها در ۳۵ سال اخیر تعدد بلایای طبیعی در سرتاسر جهان بیش از دو برابر گشته است و ۹۰ درصد این بلایا مرتبط با آب هستند. پیش بینی می‌شود حتی آب و هوای نامساعد وخیم بیشتری هم در پیش رو باشد. تالاب‌ها نقش قابل توجهی را در موازنه و تثبیت انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) بازی کرده و اثرات تغییر اقلیم را تعدیل می‌کنند.

تالاب‌ها میانجی خطوط ساحلی در برابر طوفان

تالاب‌های ساحلی مانند باتلاق‌ها، مانگروها، بسترهای پوشیده از علفهای دریایی و صخره‌های مرجانی مانند ضربه گیر عمل می‌کنند. آن‌ها شدت امواج طوفان و سونامی‌ها را کاهش می‌دهند و از ۶۰ درصد افرادی که در طول خطوط ساحلی زندگی یا کار می‌کنند در برابر سیل، خسارت مالی و تلفات جانی محافظت می‌کنند.

تالاب‌ها، سیل‌ها و خشکسالی ها را کاهش می‌دهند

تالاب‌های داخلی مانند دشت‌های سیلابی، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و باتلاق‌ها شبیه اسفنج عمل می‌کنند، بارش مازاد را جذب و در خود ذخیره می‌کنند و طغیان‌های سیلابی را کاهش می‌دهند. تالاب‌ها درطول فصول خشک در اقلیم کم آب، آب ذخیره شده در خود را آزاد می‌کنند، شروع خشکسالی ها را به تأخیر می‌اندازند و کمبود آب را به حداقل می‌رسانند.

جذب و ذخیره طبیعی کربن

تالاب‌ها، مانگروها و علف دریایی، مقادیر عظیمی از کربن را در خود ذخیره می‌کنند.

تالاب‌ها حدود ۳ درصد از زمین سیاره ما را می‌پوشانند و از تمامی کربن موجود بر روی زمین تقریباً ۳۰ درصد (دو برابر میزان کربنی که تمامی جنگل‌های جهان در خود ترسیب کرده‌اند) را ذخیره می‌کنند. تالاب‌ها اثربخش‌ترین بستر ترسیب کربن روی زمین هستند.

نباید تالاب ها را خشک کنیم

در زمانی که (تالاب‌ها غالباً) برای کشاورزی، خشکانیده یا سوزانده می‌شوند، آن‌ها از یک بستر ترسیب کربن خود به یک منبع کربن تبدیل می‌شوند که در طول قرن‌ها، کربن ذخیره شده را به درون اتمسفر نشر می‌دهند. انتشار دی اکسید کربن از تالاب‌های های خشکانیده و سوزانده شده، معادل ۱۰درصد از همه دی اکسید کربن منتشر شده سالیانه از سوخت‌های فسیلی است.

تالاب‌ها را احیا کنیم

استراتژی متناسب در پاسخ به تغییر اقلیم باید شامل بهره برداری خردمندانه از تالابها باشد. ۳۵ درصد از تالاب های جهان را از سال ۱۹۷۰ تا کنون از دست داده‌ایم. افراد، جوامع و دولت‌ها باید با هم کار کنند تا از این اکوسیستم‌های شگرف که به ما کمک می‌کنند در مواجهه با تغییر اقلیم، بهتر آماده و سازگار شویم و بر آثار آن غلبه کنیم محافظت کنیم.

منبع: محیط زیست استان اصفهان

کد خبر 366381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.