عوارض شهری روی میز شوراها

در هفته‌ای که گذشته تخفیف به بدهکاران عوارض تردد در پایتخت، برقراری عوارض در جهت حمایت از سامانه حمل و نقل ریلی در اصفهان و تخفیف‌های تشویقی پرداخت عوارض تا پایان سال در چند شهر از مهمترین مصو بات شوراهای اسلامی شهرهای کشور بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شوراهای چند کلانشهر کشور به میزبانی شهر تهران با تشکیل "کارگروه شهر هوشمند" از آخرین دستاوردهای پایتخت در زمینه شهر هوشمند بازدید کردند.

در این رویداد که به دعوت سید محمود میرلوحی صورت گرفته بود، اعضای شوراهای اسلامی شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، قم و کرج در قالب "تور شهر هوشمند" از پروژه ها و اقدامات هوشمندسازی در شهر تهران بازدید کردند.

دیتاسنتر سازمان فاوا شهرداری تهران، مرکز کنترل ترافیک شهر تهران، اتاق مانیتورینگ، برج میلاد، پروژه‌های دوچرخه هوشمند، کیوسک هوشمند، پمپ بنزین سیار، جمع آوری و تفکیک پسماند به‌صورت هوشمند و نیز رصدخانه شهری تهران از جمله اماکنی بود که در برنامه تور شهر هوشمند بازدید شدند.

تهران؛ تخفیف ۲۵ درصدی به بدهکاران طرح ترافیک

شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه دو فوریت شهرداری تهران مبنی بر اخذ تخفیف به بدهکاران عوارض تردد، در صورتی که این بدهکاران تا پایان اسفند ماه سال ۹۷ نسبت به تسویه حساب خود اقدام کنند، از تخفیف ۲۵ درصدی بهره مند و بدهی آنها به جای این که با ضریب یک محاسبه شود با ضریب هشت دهم محاسبه شود.

این لایحه شامل بخشودگی جرایم تردد کنندگان در محدوده ممنوعه از جمله زوج و فرد و طرح ترافیک می‌شود.

همچنین پنجاه و هشتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با موضوع نظارت بر حسن اجرای مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» برگزار شد.

در این جلسه نحوه اجرای بندهایی مرتبط با حوزه منابع انسانی و نیز نحوه اجرای ماده ۱۴ این مصوبه ناظر بر الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات کلیه سفرهای خارجی کارکنان شهرداری و برنامه مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت.

اصفهان؛ کمک ۱۳ میلیاردی شهروندان به گسترش مترو

در شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان لایحه پیشنهاد برقراری عوارض معادل دو درصد از بهای کلیه پروانه‌های ساختمانی صادر و معادل ۵۰ درصد از عوارض نوسازی مالکان اراضی و مستعلات شهری جهت حمایت از سامانه حمل و نقل ریلی به یکی از پرچالش‌ترین مصوبات شورای پنجم تبدیل شد.

مخالفان طرح در پی توجیه منطقی از سوی شهرداری اصفهان برای وضع این عوارض بوده و موافقان نیز اجرای این لایحه را به این دلیل که تمام شهروندان چه استفاده کنندگان از قطار شهری و چه دیگران، همگی از مزایای ترافیکی این نوع حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، وضع عوارض جدید را قابل قبول می‌دانستند.

در پی این لایحه که با تصویب اعضای شورای شهر همراه شد، افراد متقاضی صدور پروانه‌های ساختمانی، ارزش افزدوه تراکم، بالکن و پیش آمدگی، زیربنا و تغییر کاربری بالکن، ملزم به پرداخت دو درصد از مبلغ کل پروانه در جهت نگهداری و توسعه قطار شهری شدند.

از سوی دیگر سالیانه ۵۰ درصد عوارض نوسازی تمام ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری در محدوده شهری نیز در این خصوص وضع شد تا سالیانه ۱۳ میلیارد تومان سهم مشارکت مردمی در گسترش قطار شهری شود که سالیانه نیازمند بودجه‌ای معادل ۴۴ میلیارد تومان است.

شورای اسلامی شهر اصفهان در کنار این طرح که آن را گامی در جهت شفافیت برای جذب سرمایه گذار و نیز افزایش شفافیت در جهت مشارکت مردمی می‌داند، افزایش عوارض کسب و پیشه، تعرفه جدید برای مشاغل فاقد تعرفه و برقراری عوارض برای بانک‌ها و موسسات عالی، بهای خدمات مورد ارائه به اتباع افغانی ساکن در اصفهان برای سال ۱۳۹۸ و نیز برقراری عوارض حمل بار را نیز تصویب کرد.

مشهد؛ تقدیم متحول شده‌ترین بودجه کلانشهرها به شورا

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد در چهل و نهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، هنگام تقدیم بودجه ۸۷۰۰ میلیارد تومانی شهرداری به شورای شهر آن را متحولانه شده ترین بودجه کلانشهرهای کشور خوانده و اظهار کرد: اعتبارات جاری سال آینده در سطح ۳۱ درصد و ۶۹ درصد نیز عمرانی بوده که هفت هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان آن به مصرف رسیده و مابقی که عمدتا در قالب انتشار اسناد و اوراق خواهد بود به سال بعد در قالب منابع انتقالی ادامه پیدا می‌کند.

وی اعمال توسعه متوازن، پیش بینی مباحث عمرانی جدی برای بهبود چهره مناطق کم برخوردار در شهر، ایجاد شرایط فراهم آمدن خزانه متمرکز و نیز ارتقای بهره وری نظام جامع ارزیابی را از خصوصیات این بودجه معرفی کرد.

رشت؛ بررسی لایحه نرخ گذاری پارکینگ های شهر

دو فوریت لایحه نرخ گذاری پارکینگ‌های شهر رشت درحالی از سوی شهرداری وارد صحن علنی شورای اسلامی شهر رشت در هفته‌ای که گذشت شده بود که در پی تصویب آن نرخ پارکینگ‌ها با کاهش روبرو شده و به قیمت یک تا سه هزار تومان می‌رسید و در عوض قیمت پارک حاشیه‌ای افزایش می‌یافت تا ترغیب به استفاده از پارکینگ در میان شهروندان افزایش یابد.

هرچند این لایحه برای اعمال نظارت بیشتر بر پارکینگ‌ها از سوی شهرداری مطرح شده بود اما در نهایت به‌خاطر تعجیل در ارائه به شورا و فقدان بررسی کارشناسانه درباره آن، وجود طرح تفضیلی جدید و نیز مشخص نبودن وضعیت شهردار رشت برای بررسی بیشتر به کمیسیون های شورا ارجاع داده شد.

همچنین در این نشست با پیشنهاد رییس شورا و رای تمامی اعضا جهت حمایت از سازندگان، ۲۵ درصد جایزه تشویق پرداخت عوارض نقدی تا پایان سال به مناسبت ایام دهه فجر مصوب شد.

شیراز؛ آغاز بررسی برنامه پنج ساله توسعه سوم شهر

با حضور حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز روند بررسی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر و بودجه سال ۹۸ شهرداری، در کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای اسلامی شهر شیراز آغاز شد.

برنامه پنج ساله سوم شهرداری شیراز برای چهار شرایط متفاوت درآمدی و اقتصادی پنج ساله آینده تا سقف ۲۷ هزار میلیارد تومان در محورهای فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد شهری، محیط زیست و سلامت، کالبدی و حمل و نقل و ترافیک و مدیریت شهری و با شعار "شهر پایدار و زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر" تهیه و تنظیم شده است.

کرج؛ مهلت پرداخت بدهی شهرداری به بانک شهر افزایش یافت

در صد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر کرج، اعضای شورا موافقت خود را درخصوص تمدید مهلت پرداخت ۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات سررسید شده بانک شهر از طریق سازمان مدیریت پسماند این شهر اعلام کردند، مشروط به اینکه شهرداری تا پایان سال جاری نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود به بانک شهر اقدام لازم را انجام دهد.

همچنین شورای شهر حسابرس سال ۹۷ را مشخص کرده و با توجه به سررسید پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت و به دلیل کمبود منابع مالی جهت بازپرداخت این مبلغ، تصویب کرد که شهرداری کرج مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از بانک شهر دریافت و آن را کارسازی کند.

ارومیه؛ ادامه تصویب بودجه ۹۸

با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه بودجه پیشنهادی سازمان مدیریت پسماند شهرداری، با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان و بودجه پیشنهادی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری با اعتبار هفت میلیارد تومان در سال آینده به تصویب رسید.

کد خبر 366363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.