افتتاحیه فجر تا آلبوم جدید کیهان کلهر

در آخرین روز هر هفته خلاصه‌ای از مهمترین اتفاقات فرهنگی و هنری هفته‌ای که گذشت را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بررسی مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته در ایران، به آمارهای گردشگری چهل ساله و جایزه ادبی استرالیا خواهیم پرداخت و همچنین نگاهی به افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت...

جایزه ادبی استرالیا به پناهنده ایرانی رسید: بهروز بوچانی که حدود شش سال است در یک جزیره در گینه نو در کمپ پناهجویان است برای کتاب "هیچ دوستی به جز کوهستان‌ها" برنده دو جایزه ادبی به ارزش ۱۲۵ هزار دلار در کشور استرالیا شد. بوچانی این کتاب را از طریق ارسال پیام‌های کوتاه نوشته و در آن سفرش از اندونزی به استرالیا و متعاقب آن زندانی‌ شدنش را شرح داده است.‌

صحبت‌های مونسان در رادیو ایران: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ایران از رشد آمارهای گردشگری در سال‌های پس از انقلاب گفت: "پیش از انقلاب اسلامی فقط ۴۰ راهنمای گردشگری در کشور فعالیت می‌کردند اما امروز ۱۱ هزار و ۶۰۰ تورگردان به حوزه گردشگری کمک می‌کنند."

او همچنین از در حال انجام بودن دو هزار پروژه گردشگری در کشور خبر داد و درباره رشد میزان گردشگری در دولت روحانی اضافه کرد: "از ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره در آغاز دولت به ۱۵۸ هتل رسیده‌ایم و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم این عدد به ۲۸۰ برسد.

توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما: علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور اطلاع داد: با حمایت هایی که رئیس جمهور داشتند موضوع افزایش بلیط هواپیما را متوقف کردیم چرا که قرار بود بیش از این افزایش یابد، اما جلوی این کار با دستور رئیس جمهوری گرفته شد.

"متری شیش و نیم" یک روز توقیف شد: سعید روستایی کارگردان این اثر در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: "متری شش و نیم یک اثر هنری است، یک اثر توقیفی نیست. سانسور نخواهیم کرد." همچنین تهیه‌کننده این فیلم گفته بود امیدوار است بتوان بدون سانسور و ممیزی فیلم را آماده کرد. "متری شیش و نیم" یک روز بعد از آن که از اکران منع شد، بار دیگر برای پخش آماده شد و سعید روستایی از تلاش تهیه‌کنندگان اثر در تدارک دیدن سانس‌ اضافه برای تماشاگرانی که نتوانسته بودند در شب اول اکران فیلم‌های فجر به تماشای "متری شیش و نیم" بنشینند خبر داد.

کارگردان ایرانی در جشنواره سوئد درخشید: فیلم "مرز" ساخته علی عباسی محصول کشور سوئد که نامزد اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو و نماینده سوئد برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان است برنده جایزه اصلی سنیمایی "گلدبرگ" کشور سوئد شد. "مرز" با برنده شدن در شش رشته رکورد جوایز جشنواره فیلم گلدبرگ سوئد را شکست. این فیلم نخستین بار در جشنواره کن ۲۰۱۸ اکران شده بود.

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد: آیین گشایش سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روز سه‌شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از سینماگران برگزار شد.

در این مراسم سیمرغ بلورین بهترین آنونس به روح‌الله موحدی برای "گرگ‌بازی"، سیمرغ بلورین بهترین عکس به حبیب مجیدی برای "بمب یک عاشقانه" و سیمرغ بلورین بهترین پوستر به طاها ذاکر برای "کوپال" رسید. همچین آیین بزرگداشتی برای "عزت الله انتظامی" بازیگر شهیر سینمای ایران برگزار شد.

فجر پر حاشیه آغاز شد: آیین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر خالی از حاشیه نبود و اتفاقاتی نظیر "تک‌خوانی خواننده زن" جنجال به پا کرد. همچنین "صحبت‌های فاطمه معتمدآریا در هنگام بزرگداشت او" با واکنش‌های زیادی همراه شد. معتمدآریا مدعی شد: "طی این ۴۰ سال هر جا رفتم توقف برایم ایجاد کردند." روزنامه کیهان در مطلبی توهین‌گونه به این اظهارات معتمدآریا واکنش نشان داد و تاخت.

موسیقیدان بزرگ ایرانی آلبوم جدید منتشر می‌کند: "هنوز پاییز است" تازه‌ترین آلبوم کیهان کلهر با همکاری رامبرانت تریو به‌زودی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. کیهان کلهر با اعلام خبر انتشار آلبوم جدید خود، تاریخ پانزده بهمن را برای فروش اینترنتی نسخه فیزیکی اثر مشخص کرد.

کد خبر 366326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.