کشف 111 تن مواد غیر بهداشتی/ شیوع کم خونی در مناطق محروم

تحریم‌های بانکی مسیر واردات دارو را سد کرد، قبل از خواب عسل بخوریم و چرا مردان مراقب پوست خود باشند را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی پیرصالحی رییس سازمان غذا داروبا تاکید بر اینکه ۷۰ درصد داروی نهایی تولید داخل است، اظهار کرد: همیشه آمار ۹۷ درصد به عنوان میزان تولید داخل دارو عنوان می‌شود، اما با توجه به حجم ریالی در واقع ۷۰ درصد داروهای مصرفی، تولید داخل و ۳۰ درصد دیگر وارداتی هستند.

وی افزود: با این اشل تولیدی نمی‌توانیم با  چین و هند رقابت کنیم چرا که اصولا تولید ما در حال حاضر محدود است و باید تلاش خود را در این زمینه مضاعف کنیم.

رییس سازمان غذا ودارو با تاکید بر اینکه ماده اولیه در تحریم‌ها می‌تواند به تامین دارو کمک کند، عنوان کرد: در آغاز تحریم ها به دلایل مختلفی از قبیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و یا کم‌کاری نهادهای دولتی و حتی تولیدی در تامین برخی مواد اولیه دچار کمبود شدیم در حالی که انتظار می‌رفت از مواد اولیه تولید داخل حمایت شود.

وی با تاکید بر اینکه تولید داخل دسترسی به داروی با کیفیت و قیمت مناسب را امکان‌پذیر می‌کند، گفت: اگرچه گفته می‌شود دارو جزو تحریم‌ها نیست اما عملاً تحریم‌های بانکی باعث تحریم دارو شده و تنها راه ما حمایت از تولید داخلی برای تامین داروی مورد نیاز مردم است.

کشف 111 تن مواد غیر بهداشتی

مجید تاجیک، رییس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از کشف ۱۱۱ تن مواد غذایی غیربهداشتی در سال جاری خبر داد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، ۱۵۶ هزار بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت پذیرفت که درنتیجه این بازرسی‌ها بیش از ۱۱۱ تن مواد غذایی اعم از مواد غذایی فاسد، تاریخ‌مصرف گذشته و فاقد مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و قاچاق کشف شد به‌طوری‌که این رقم به تفکیک در سه‌ ماهه اول امسال، ۳۹ تن، سه‌ماهه دوم ۲۸ تن، سه‌ماهه سوم ۲۶ تن و در نخستین ماه سه‌ماهه چهارم (دی ماه) ۱۸ تن بوده است.

وی افزود: در سه‌ماهه سوم سال جاری موفق به کشف و معدوم‌سازی ۱۹ تن مواد غذایی فاقد مجوز لازم از وزارت بهداشت و قاچاق، بیش از سه تن مواد غذایی فاسد و بالغ‌ بر چهار تن مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته  شده‌ایم.

تاجیک در خصوص بیشترین اقلام جمع‌آوری‌شده، گفت: بیشترین اقلام شامل مواردی از قبیل رنگ و اسانس، آلوچه و لواشک، آب‌میوه‌های غیربهداشتی، آب‌لیموهای دست‌ساز، ترشی فله، ساندویچ‌های فاقد مجوز، اسنک های حجیم شده و...، است.

رییس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد عملکرد این گروه در دی‌ماه سال جاری اظهار داشت: در دی‌ماه این رقم به ۱۸ تن رسید که در یک نمونه از این کشفیات دو انبار حاوی محصولات غیربهداشتی در محدوده خیابان مولوی تهران توسط کارشناسان سلامت محیط مرکز بهداشت شرق تهران با هماهنگی سرپرست دادسرای ناحیه ۱۹، همراهی مأموران پایگاه هفتم آگاهی و کارشناسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کشف شد.

تاجیک افزود: از یکی از این انبارها مقدار چهار تن انواع مواد غذایی مانند شیرین گندمک، برنجک و انواع ذرت بوداده به علت نداشتن شرایط مناسب نگهداری و نداشتن مشخصات بهداشتی توقیف شد، از انبار دیگر مقدار ۸ تن اسانس و رنگ تاریخ‌ مصرف گذشته کشف و با توجه به حجم اجناس و تنوع آن در محل توقیف و مکان مذکور پلمب و پرونده متخلفین جهت بررسی و اقدامات بعدی به دادسرای ناحیه ۱۹ تهران ارجاع شد.

شیوع کم خونی در مناطق محروم کشور

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش شیوع کوتاه قدی و کم وزنی ناشی از سوء تغذیه در کشور، گفت: آخرین مطالعات کشوری نشان داده است در دو دهه اخیر سوءتغذیه کودکان که یک مشکل جدی بوده است.

وی به شیوع کوتاه قدی در کودکان اشاره کرد و افزود: سه دهه پیش شیوع کوتاه قدی ناشی از سوء‌تغذیه در کودکان ۲۰ درصد بود و این میزان در مناطق محروم به ۵۰ درصد می‌رسید، اما بر اساس آخرین مطالعات انجام شده شیوع کوتاه قدی از میانگین ۲۰ درصد به ۴ درصد کاهش پیدا کرده است و این به معنای رشد ۷۵ درصدی در کاهش شیوع کوتاه قدی کودکان است.

عبداللهی با بیان میزان شیوع کم وزنی در کودکان، اظهار کرد: میزان کم وزنی ناشی از سوء تغذیه در کودکان سه دهه پیش ۱۷ درصد بود که با مداخلات صورت گرفته در شبکه بهداشت و درمانی و مراقبت‌های تغذیه‌ای برای کودکان به همراه مداخلات بین بخشی در کاهش سوءتغذیه توانستیم این میزان را به ۳.۸ درصد کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ادامه داد: در مناطق محروم به دلیل اینکه فقر، بی‌سوادی و خشکسالی و تغییرات آب و هوایی وجود دارد شیوع سوء تغذیه از میانگین کشوری بیشتر است.

وی به تشریح شیوع کم خونی در کودکان پرداخت و گفت: شیوع کم خونی در کودکان حدود ۴ درصد است که در مناطق محروم به ۸ درصد می‌رسد البته ما کاهش چشمگیری در میزان شیوع کم خونی نسبت به ۳۰ سال پیش داریم.

 راهکارهایی برای کاهش آسیب به موی سر

برای این که از آسیب به موهایتان در فصلی چون زمستان در امان باشید، برخی عادت غلط را ترک کنید.

بیرون رفتن با موهای خیس: اگر شما با موهای خیس به بیرون بروید، دمای پایین هوا موجب یخ زدن آب روی موهای شما می‌شود. زمانی که آب تبدیل به یخ می‌شود، حجم بیشتری پیدا می‌کند که همین امر موجب شکستگی موهای شما می‌شود.

شستن مو با آب داغ: آب داغ نه تنها به پوست بدن، بلکه به موهای شما نیز آسیب می‌رساند. شستن موها با آب داغ موجب خشکی مو و حتی پوست سر می‌شود.

شستن بیش از حد موها: در واقع شامپو زدن بیش از حد به غدد سباسه که وظیفه تولید روغن‌های پوست را دارند، آسیب می‌رساند و باعث فعالیت بیش از حد آن‌ها می‌شود.

استفاده زیاد از مواد حاوی الکل: طبق تحقیقات، موادی که حاوی الکل هستند، مانند اسپری‌های مو، نرم کننده یا حالت دهنده‌های مو، گزینه‌های مناسبی برای موهای شما به خصوص در فصلی چون زمستان، نیستند.

اگر عادت دارید که سرتان را مدام بپوشانید: باید بگوییم که دارید با این کار به موهایتان آسیب می‌زنید. اگر موهای شما هر روز صبح تا شب پوشیده باشند، توان نفس کشیدن ندارند از این رو شکننده می‌شوند

باید مردان مراقب پوست خود باشند

بافت پوستی مردان نسبت به زنان از کلاژن بیشتری برخوردار بوده و غدد چربی در پوستشان بیشتر است در نتیجه پوست چرب‌تری دارند.

پوست در دوران جنینی شکل می‌گیرد و در طول عمر هر فرد بر اساس نوع زندگی، شغل و همچنین میزان فعالیت فیزیکی دچار تغییراتی می‌شود.

سبک زندگی مردان از دوران بلوغ می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست وارد کند، استرس و اختلالات روانی تاثیر زیادی در ایجاد جوش‌ و دیگر بیماری‌های پوست مانند حساسیت‌های پوستی در مردان می‌شود.

وضعیت پوست در هر فرد متفاوت است؛ به طوری که پوست یک مرد ورزشکار در مقایسه با فردی که همیشه در معرض استرس‌های شغلی است، سالم‌تر است.

میزان ترشح هورمون آندروژن و تستوسترون وجه تمایز بزرگ پوست در مردان است، با افزایش ترشح این هورمون، مو در بدن آقایان از جمله صورت رشد می‌کند و همین امر باعث ایجاد تفاوت پوست مردان و زنان است.

هورمون تستوسترون باعث زخیم شدن و رشد مو در قفسه سینه، زیر بغل، روی دست و پاهای مردان و پوست می‌شود، هنگام رشد مو روی پوست صورت، گیر کردن مو بین منافذ پوست باعث ایجاد جوش صورت می‌شود.

ترشح هورمون آندروژن در دوران بلوغ آقایان شدت می‌یابد، ترشح این هورمون در دوران میانسالی و کهنسالی کاهش پیدا می‌کند که تاثیرات منفی زیادی بر پوست آقایان دارد و منجر به بروز بیماری‌های مختلف پوستی مانند جوش صورت یا آکنه می‌شود.

هورمون DHT باعث ریزش مو در مردان می‌شود به همین دلیل آن‌ها باید هزینه‌های هنگفتی را برای کاشت مو کنند.

ترشح آندروژن نیز باعث بو دار شدن عرق آقایان می‌شود؛ در مردانی که از مواد انرژی‌زا استفاده می‌کنند، آکنه التهابی سبب برش در پوست می‌شود که التیام پیدا نمی‌کند.

چرا قبل از خواب عسل بخوریم؟

عسل برای مقابله با سرماخوردگی و مرطوب کردن پوست مفید است، عسل با بسیاری از مواد غذایی، ترکیب بسیار خوشمزه و سالمی می سازد، مصرف عسل قبل از خواب چه فوایدی برای بدن دارد.

خواب راحت شبانه: برای همه ی ما گاهی پیش می آید که در میانه ی شب از خواب بیدار می شویم. علت این مسأله آن است که در حین خواب، مغز ما به ماده ای به نام گلیکوژن نیاز پیدا می کند.

کمک به کاهش فشار خون: عسل حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها فشار خون را کاهش می دهند. بنابراین خوردن یک قاشق عسل در هنگام شب، روش خوبی برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون است.

کاهش تری گلیسیریدهای خون:تری گلیسیریدها نوعی چربی موجود در خون هستند. در صورت بالا بودن سطح تری گلیسیرید، خطر بروز بیماری قلبی و دیابت شما را تهدید می کند. خوشبختانه، عسل سطح تری گلیسیریدها را در بدن کاهش می‌دهد.

 تقویت سیستم ایمنی بدن:عسل سرشار از آنتی اکسیدان و مواد ضد باکتری ای است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و شما را در مقابله با عفونت های ناشی از میکرو ارگانیسم‌هایی مثل باکتری ها، قارچ ها و ویروس‌های متعدد قوی تر می کند.

افزایش سرعت چربی سوزی: عسل با ایجاد یک اثر گرمازا در بدن، سرعت سوخت و ساز را بالا می برد؛ یعنی گردش خون را افزایش می دهد و همین مسأله دمای بدن را کمی بالا می برد.

خواص ضد پیری عسل:اما اگر هر شب قبل از خواب عسل بخورید، این کار به شما کمک می کند از درون بدن هم با نشانه های بالا رفتن سن مقابله کنید.

جلوگیری از افسردگی:عسل حاوی ماده ای به نام پلی فنول است؛ یک ماده ی شیمیایی ارگانیک که با مقابله با تنش اکسیداتیو سلول های مغزی، به جنگ افسردگی می رود.

خواص روغن ریشه زنجبیل

تسکین دردهای شکمی: روغن ریشه زنجبیل یکی از بهترین درمان های خانگی برای سوء هاضمه، درد شکمی، گاز معده، اسپاسم ها، اسهال، نفخ و سایر مشکلات معده و روده می باشد. این روغن اغلب به خصوص در هند به مواد غذایی اضافه می شود.

درمان مسمومیت غذایی: روغن زنجبیل یک ماده ضد عفونی کننده و ضد نفخ است. به همین خاطر می توان آن را برای درمان مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار داد.

درمان حالت تهوع: تحقیقات انجام شده نشان می دهد ریشه زنجبیل و روغن آن می تواند در برابر حالت تهوع، ماشین زدگی و استفراغ مفید باشد.

محافظت در برابر مالاریا:روغن زنجبیل در برابر تب زرد و مالاریا بسیار مفید است زیرا باعث دفع حشرات می شود.

درمان اختلالات تنفسی: روغن زنجبیل و ریشه آن هر دو اکسپکتورانت خوبی هستند و می توانند در درمان مشکلات تنفسی همچون سرماخوردگی، سرفه، آنفلونزا، اسم، برونشیت مفید باشند.

کاهش التهاب: روغن زنجبیل و خمیر آن اغلب به طور موضعی بر روی عضلات مالیده می شود و می تواند درد آن ها را کاهش دهد.

درمان مشکلات قاعدگی: دوره های قاعدگی نامنظم و دردناک را می توان با روغن ریشه زنجبیل درمان کرد

هشدار:باید توجه داشته باشید که روغن زنجبیل بسیار قوی است و باید به دقت مورد استفاده قرار گیرد. روغن زنجبیل را قبل از استفاده با سایر روغن‌های حامل همچون روغن لیمو، اکالیپتوس، کندر،شمعدانی، چوب صندل و پرتقال و ترنج ترکیب کنید.

کد خبر 366303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.