تنها ۱۰ درصد از مواد مخدر کشف می‌شود

پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: تنها ۱۰ الی ۱۱ درصد از مواد مخدر ترانزیت شده در کشور کشف می‌شود چرا که تجهیزات کافی در این زمینه نداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هومان نارنجی‌ها صبح امروز (پنجشنبه) در همایش مشترک بخشداران، اعضای شورای اسلامی شهر، روستا، بخش و دهیاران شهرستان اصفهان با موضوع پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: متأسفانه در موضوع مواد مخدر به جوانان هیچ اطلاعاتی داده نمی شود و وقتی از جوانان می‌پرسیم تریاک خاصیتی دارد یا خیر با پاسخ عجیبی مانند اینکه برای سنین بالا خوب است مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به وجود رویکرد سنتی در نگرش به مواد مخدر افزود: تصورات غلط در مورد مواد مخدر سینه به سینه از نسل‌های قبل وارد نسل‌های جدید شده و این تصورات از زمان‌های بسیار دوری که در ایران کشت خشخاش را داشتیم.

این پژوهشگر حوزه مواد مخدر با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب برخوردهای تندی با قاچاقچی‌ها می‌شد، تصریح کرد: بعد از انقلاب موضوع اعتیاد دوباره سربرآورد و اعدام های بسیار در حوزه مواد مخدر راه به جایی نبرد.

وی ادامه داد: حذف قاچاق مواد مخدربه کشور امکان پذیر نیست چرا که برای یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر مرز ایران با افغانستان و پاکستان است و اگر  دور ایران را دیوار بکشیم بازهم قاچاقچیان راه‌های جدیدی برای ترانزیت پیدا می‌کنند.

نارنجی‌ها با اشاره به عدم حمایت مجامع بین المللی از ایران به عنوان صدرنشین مبارزه با مواد مخدر افزود: حوزه مبارزه با مواد مخدر چهار هزار شهید و ۱۳ هزار معلول داشته است اما مجامع بین المللی حتی از دادن اسکنرهای مخصوص برای رصد ترانزیت‌ها و کامیون‌ها امتناع کردند و همه تجهیزات و هزینه‌ها را ایران به تنهایی متقبل شده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه حتی تمام تجهیزات تا به حال نتوانسته از جلوی ورود مواد مخدر به زندان‌ها جلوگیری کند، اظهارکرد: تمام کشفیات در کشور شاید تنها ۱۰درصد از کل رد و بدل شدن مواد باشد و تنها ۱۱درصد از مواد مخدر ترانزیتی در سال‌های قبل را توانسته‌ایم کشف کنیم که این مقدار در برابر حمل و رد و بدل شدن مواد در کشور سهم بسیار ناچیزی است.

پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به اینکه آمار کشفیات پلیس دنیا فرق چندانی با پلیس ایران ندارد، افزود: پلیس ایران توانمندترین پلیس از نظر آگاهی، جاسازی و کشف مواد مخدر در کل دنیا است و حتی پلیس‌های دیگر کشورها برای یادگیری ترفندهای کشف مواد مخدر به ایران می‌آیند و پلیس ایران این دروس را برای پلیس‌های بین المللی تدریس می‌کند اما به حدی میزان حمل مواد مخدر نه تنها در ایران که در کل دنیا بالاست که پلیس توان کشف بیشتر از ۱۰ تا ۱۱ درصد را ندارد.

در هیچ جامعه‌ای نمی توان مواد مخدر را ریشه کن کرد

وی با تأکید بر اینکه در هیچ جامعه‌ای نمی توان مواد مخدر را ریشه کن کرد، تصریح کرد: زندان ها در طول سالیان گذشته از قاچاقیان مواد مخدر و معتادان پر شد، تزریق مواد در زندان عامل ایجاد ایدز و هپاتیت شد و امروز دیگر زندان‌ها ظرفیت پذیرش این تعداد مجرم مواد مخدر را ندارد.

این کارشناس حوزه مواد مخدر با اشاره به اینکه قانونگذاری در حوزه مواد مخدر کار بسیار سختی است، افزود: ظرفیت زندان های ایران ۸۰ هزار نفر است در حالی که بیش از ۲۲۰ هزار زندانی را در زندان‌ها جا داده است و از سال ۶۷ به مدت ۱۰ سال مبارزات به صورت فیزیکی بود و در سال ۷۶ به ناتوانی مبارزه با مواد مخدر به صورت فیزیکی اذعان کردند و از همان سال بذر جدیدی با عنوان پیشگیری از اعتیاد در کشور ایجاد شد و معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی مأمور این امر در کشور شد.

وی با اشاره به کاهش تقاضا به عنوان مهم‌ترین بخش مبارزه با مواد مخدر گفت: باید به نوعی جوانان یا دیگر افراد جامعه را متقاعد کرد که نباید خریدار این مواد باشند اگر بتوانیم خرید و خریدار را کاهش دهیم امکان نفوذ قاچاقچی را از بین برده‌ایم و اگر جوانان ما به این سطح فرهنگی برسند قطعا اگر مواد هم جلوی روی آن‌ها باشد مصرف نمی‌کنند.

وی با لزوم تربیت جوانان کارآمد گفت: درصورت تربیت چنین جوانانی کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به مصرف کند و دانش همه جوانان ایرانی را باید به این حد رساند.

این کارشناس حوزه مواد مخدر با بیان اینکه در گذشته اعتیاد جرم بود، افزود: به این دلیل افراد معتاد وارد کلینیک‌ها نمی‌شدند و در سال ۷۶ که کلینیک‌های خود معرف در کشور تأسیس شد، ۱۷ هزار نفر از انواع معتادان وارد کلینیک‌ها شدند و در آن زمان مجمع قانونی تصویب کرد که اعتیاد به ذات خود جرم است اما اگر کسی برای درمان وارد می‌شود دیگر این فرد، یک بیمار است.

نارنجی ها با اشاره به اینکه معتاد زاییده یک جامعه ناسالم است، گفت: والدین، محیط کار، مدرسه و دانشگاه همگی در اعتیاد یک فرد مسئول هستند و بخش عمده‌ای از اعتیاد به دلیل ناآگاهی والدین و پدر و مادران است.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموز معتاد در جامعه وجود دارد، افزود: سال‌های بسیاری را برای متقاعد کردن و توجیه آموزش و پرورش وقت گذاشتیم تا متوجه این امر بشود و هزینه پیشگیری به این نهاد اختصاص یابد.

خانواده‌ها معطل نهادهای اجتماعی نمانند

این کارشناس حوزه مواد مخدر با تأکید بر اینکه خانوادها نباید معطل نهادهای اجتماعی برای مبارزه با مواد مخدر باشند، تصریح کرد: نباید معطل سیستم دولتی ماند، در همه جای دنیا به این نتیجه رسیدند که خانواده کارآمد باید وظیفه پیشگیری از اعتیاد را برعهده بگرد و این وظیفه را از قضات، دادسرا و آموزش و پرورش طلب نکند.

نارنجی ها با تأکید بر اینکه هیچکس دلسوز تر از خانواده برای فرزندش نیست، افزود: هیچ نهادی دلسوزتر از خانواده برای فرزندان نیست و تنها راه برون رفت از موضوع اعتیاد توجه به امر پیشگیری است.

وی با اشاره به تصورات غلط در جامعه درخصوص اعتیاد گفت: تصوراتی همچون "من معتاد نمی‌شوم"، "یکبار مصرف اشکال ندارد"، "شیشه اعتیاد ندارد"، "می‌توان تفننی مصرف کرد"، "مواد مخدر جایگاه درمانی دارد" و "معتادان از اقشار فقیر هستند"، همه  این تصورات غلط است که در جامعه ما ترویج یافته و خانواده ها باید قبل از اینکه قاچاقچیان اطلاعات غلط به فرزندانشان بدهند اطلاعات درست را در اختیار فرزندان قرار دهند.

این کارشناس حوزه مواد مخدر با تأکید بر اینکه هزینه کردن مبالغ اندک در پیشگیری چندین برابر نسبت به درمان نتایج بیشتری دارد، افزود: تحقیقات امروز افراد معتاد را به دو دسته سالم و معتاد تقسیم کرده، اگر کسی حتی شش ماه یکبار هم مواد مصرف کند به عنوان معتاد شناخته می‌شود، اعتیاد هیچ علایم ظاهری ندارد چرا که یک بیماری رفتاری است و تنها پلیس حرفه‌ای می تواند از روی ظاهر افراد این موضوع را تشخیص دهد.

نارنجی‌ها در خصوص تصور غلط نقش درمانی تریاک در جامعه گفت: مرکز تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی مشخص کرد که تریاک هیچ نقشی در کنترل قند وفشار خون نداشته و حتی تریاک احتمال بروز سرطان و ms را بیشتر می‌کند.

این کارشناس حوزه مواد مخدر با اشاره به اینکه مصرف تریاک در سنین بالا بسیار خطرناک‌تر است، افزود: مصرف مواد مخدر در سنین بالا باعث پوشانده شدن علائم انواع بیماری ها می شود و افراد علائم بیماری‌ها را در مراحل اولیه آن تشخیص نمی‌دهد لذا در مراحل انتهایی به وضع شدید از آن بیماری مراجعه می‌کنند که دیگر کاری از دست پزشکان برای آن ها برنمی‌آید.

افزایش اعتیاد بین ورزشکاران

نارنجی ها در خصوص اعتیاد دانشجویی گفت: آمار دانشجویی اعتیاد مانند اعتیاد عوام است و گویی دانشگاه هیچ تأثیری در کاهش اعتیاد و نگرش افراد به این امر نداشته است و گاهاً در برخی موارد درصد اعتیاد دانشجویی را بیشتر از اعتیاد عوام می‌بینیم که این خود نشانگر عدم اطلاع افراد تحصیل کرده جامعه از اثرات مخرب تریاک و مواد مخدر است.

وی ادامه داد: حتی اعتیاد در ورزشکاران سطح بالا هم بسیار دیده شده است.

کد خبر 366282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.