جریان زندگی در شاهرگ اصفهان و صعود بی وقفه سکه

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود اما بازگشایی زاینده‌رود و جریان آب در بستر خشک و بی جان این رود توانست روح تازه‌ای در بطن جامعه اصفهان بدمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جریان این رود زندگی بخش در رگ و ریشه‌های استان اصفهان نه تنها با هر عبور خود جانی را تازه کرد بلکه صدای بیل و کلنگ کشاورزان شرق و غرب اصفهان نیز که مدت‌ها بود در فضای این دیار نپیچیده بود، بار دیگر طنین انداز شد.

هرچند که به گفته مسئولان فقط ۲۰ روز می توانیم در حضور حیات بخش زنده‌رود، نفسی تازه کنیم اما شاید همین مجال نیز توانست بسیاری غبارهای غم دوری این رود را، پس بزند.

در این میان اما جریان صعودی سکه نیز توانست تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور داشته باشد، شاید برخی سود کردند اما بسیاری تاوان این نوسانات را به سختی می‌پردازند، البته امروز پنجشنبه سکه با کاهشی جزئی به روند افزایشی خود در هفته ای که گذشت، پایان داد.

دیگر خبرهای اقتصادی هفته گذشته به شرح زیر است؛

** " سود صادرات محصولات گلخانه ای نصیب واسطه‌ها می‌شود " رییس اتحادیه گلخانه‌داران استان اصفهان با بیان این خبر، افزود: اکنون صادرات گل‌های زینتی تقریبا متوقف و وجود واسطه‌ها باعث شده است که تضمینی برای برگشت سرمایه ما وجود نداشته باشد. مهدی زاده که در گفت‌وگو با ایمنا سخن می گفت با اشاره به دلایل کاهش صادرات گل‌های زینتی اظهار کرد که علاوه بر مشکلاتی که برای بسته بندی این محصول وجود دارد، در شرایط کنونی فروش این محصولات درکشور به صرفه تر است زیرا سود فروش این محصولات نصیب واسطه‌ها می‌شود و قیمت‌هایی که از ما می‌خرند نصف شده و تولید به صرفه نیست.

** پانزدهمین نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان از هشتم بهمن ماه در محل برپایی نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان کار خود را آغاز کرد و تا دوازدهم همین ماه به مدت پنج روز ادامه یافت. در این نمایشگاه که در فضایی به مساحت شش هزار مترمربع برپا شد، به ارائه و نمایش جدیدترین محصولات شرکت‌های خودروساز و همچنین نمایندگان شرکت های خارجی فعال در بازار ایران پرداخته شد.

** مدیر امور تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال قرار است که حدود ۱۵۰ تعاونی در اصفهان ثبت شود البته ممکن است این آمار کاهش یا افزایش داشته باشد.

* مشاور وزیر و مدیرکل بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در راستای تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر پاسخگو بودن شرکت‌های خودروساز نسبت به تعهدات خود، از امروز در واحدهای بازرسی این شرکت‌ها، مدیران ارشد شرکت‌های خودروساز پاسخگوی مستقیم مطالبات مشتریان خود خواهند بود. این اقدامات برای تکریم ارباب رجوع و پیگیری مطالبات آنان با جدیت از طریق بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت رصد می شود.

** مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک کودهای شیمیایی در کشور شرایط مناسبی دارد، گفت که به یمن بارندگی‌های سال‌جاری از تقاضای بیشتر برای کود توسط کشاورزان استقبال می‌کنیم، همچنین تامین و تدارک بیش از دو میلیون تن انواع کودهای شیمیایی در ۱۰ ماهه سال‌جاری در کشور انجام شده است.

** سد و نیروگاه عظیم روفیجی تانزانیا، به عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعت آب این کشور توسط یک شرکت ایرانی احداث می شود. ظرفیت مخزنی این سد بیش از ۳۵ میلیارد مترمکعب، ظرفیتی معادل ۶ برابر مخزن سد کرخه است و نیروگاه آن با ظرفیت کل دو هزار و ۱۱۵ مگاوات و تولید سالانه‌ انرژی ۶۱۵۳ گیگاوات ساعت کلان‌ترین پروژه‌ سد و تولید برق‌آبی در منطقه‌ی شرق قاره آفریقا محسوب می‌شود.

** رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که اگر دولت ظرف چند هفته آینده سامانه ثبت حقوق مدیران را راه‌اندازی نکند، مجلس به عنوان گام اول سامانه ثبت حقوق را در دید عموم قرار می دهد. پورابراهیمی داورانی همچنین با اشاره به تاکیدات رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران توضیح داد که دولت بر اساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مکلف شد سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران را راه‌اندازی کند و بر آن اساس اطلاعات مربوط به دریافت حقوق و مزایای افرادی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند باید روی این سامانه بارگذاری و اطلاعات آن در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

** معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی در امور گمرکی و اینکه وزارت صمت با اخذ تایید گمرک به زودی طی توافق با وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مرتبط با کاهش بروکراسی اداری، فرآیند ترخیص کالا از گمرکات اجرایی را تسهیل خواهد کرد، خبر داد.

** مجری بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا از پایان کار و عملیات اجرایی خط لوله فاضلاب خیابان میر تا روز ۳۰ بهمن‌ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: این تاریخ طبق زمانبندی پایان کار و توافق با مشاور پیمانکار اعلام شده است.

** معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت که برنامه اصلاح و نوسازی و جایگزینی ۹۰۰ هزار هکتار باغات کشور، فرصت مناسبی برای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به‌منظور اشتغال‌ و درآمدزایی است.

** در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس به وضعیت سرمایه بانک‌های دولتی پرداخته و اعلام شد که اقتصاد کشور نیازمند همراهی پولی نظام بانکی است و بانک‌های دولتی در این میان نقش بسیار محوری دارند، اما مشاهده وضعیت ترازنامه‌ای و کفایت سرمایه بانک‌های دولتی نشان می‌دهد بانک‌های مذکور در وضعیت مناسبی نیستند.

** نوبخت اعلام کرد: برای سال آینده ۱۴۲ هزار میلیارد درآمد از فروش نفت و میعانات گازی پیش‌بینی شده است.

** معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت که در ایران می‌توان با قاچاق دام زنده و گوشت مبارزه کرد اما به دلیل وجود مرزهای گسترده‌ در این کشور نمی‌توانیم آن را به صفر برسانیم.

** فرمانده پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر این که سرقت هرقطعه از راه‌آهن صرف نظر از جنبه مادی می‌تواند یک فاجعه ملی برای کل کشور باشد، از تهیه دو دستگاه پهباد برای حفظ امنیت و پایش شبکه ریلی از سوی پلیس راه‌آهن در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

** مدیر برگزاری دومین نمایشگاه کار ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه برای جذب مهارت‌های گوناگون در حوزه کسب و کار گفت که حدود ۴۲ هزار رزومه در طول برگزاری نمایشگاه بین کارفرما و کارجویان رد و بدل شده است.

** رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: امسال دو برابر سال گذشته به میزان ۲۴۰ هزار تن گوشت گرم گوسفندی، منجمد گوسفندی و گوساله ثبت سفارش شده و مردم نگرانی در تامین گوشت نداشته باشند.

** دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ ۱۶/‏۱۰/‏۹۷ هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد.** واردات کالاهای‌ گروه چهارم حتی در مناطق آزاد تجاری و ویژه‌ی اقتصادی ممنوع شد.

** معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به این که برداشت میگو در مزارع استان هرمزگان هنوز به اتمام نرسیده است، اظهار کرد: پایان بهمن ماه امسال شاهد اتمام برداشت میگوی پرورشی در این استان خواهیم بود و یش‌بینی می‌شود با اتمام برداشت میگوی پرورشی در پایان بهمن ماه، رقم نهایی تولید میگوی امسال به ۴۵هزار تن برسد.

** مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر اجرای سیستم نرم افزاری جامع و متمرکز ارتباط با مشترکان تلفن ثابت مخابرات ایران، افزود: اطلاعات تمام مراکز مخابراتی و حدود ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت، در پایگاه داده این نرم افزار به‌صورت مرکزی قابل دسترسی و مدیریت شد.

** در جلسه ای با حضور استاندار اصفهان و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، برنامه زمانبندی نحوه اجرا و اتمام کنارگذر شرق اصفهان مشخص شد. بر این اساس مقرر شد که قطعات اول و دوم این پروژه به‌طول حدود ۶۰ کیلومتر که با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشور در حال ساخت است، تا پایان شهریورماه سال ۹۸ به بهره برداری برسد.

** معاون‌رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که در بودجه سال ۹۸ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان منابع برای کمک به واحدهای تولیدی پیش‌بینی شده که می‌توان این منابع را به صورت بلاعوض، وجوه اداره شده و یارانه سود پرداختی در اختیار واحدهای تولیدی قرار داد.

** وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری خبر داد و گفت که فروش بلیط‌ پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند.

** معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد: به طرح های اشتغالزایی و کارآفرینی روستایی تا سقف پنج میلیارد ریال بدون هیچ ضمانتی وام پرداخت می شود.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که در آستانه دهه فجر ۱۱۰۰ روستا در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان تحت پوشش دو اپراتور همراه اول قرار گرفت.

** بر اساس شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در پاییز ١٣٩٧ (١٠٠=١٣٩٠)، گروه مرغ و تخم مرغ به ترتیب با افزایش ٣٩,٥٦ و ١٨.٢٤ درصدی، افزایش ٣٢.٧١ درصدی شاخص نسبت به فصل قبل را رقم زده اند. همچنین این گروه از مواد خوراکی به ترتیب با ٩٠.٤٢ و ٣٦.٣١ درصد افزایش، موجب افزایش ٧٠.٢٨ درصدی شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل شده‌اند.

کد خبر 366280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.