۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
اما و اگرهای افزایش وام ازدواج

در حالی که جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور نشان می‌داد وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان مانند امسال، ۱۵ میلیون تومان تصویب شود اما خبرها حاکی است که مجلس شورای اسلامی با عزمی جدی موفق به تصویب افزایش دو برابری این وام در سال آینده شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از موضوعاتی که حرف و حدیث آن در سال‌های اخیر هم زمان با انعقاد لایحه بودجه مطرح شد، میزان وام ازدواج بود؛ وامی مبتنی بر عقد قرض‌الحسنه و به علت نحوه و میزان بازپرداخت آن همواره مورد استقبال و درخواست جوانان بوده است، البته بهارستان نشینان هم با آگاهی از این موضوع، از سال ۱۳۹۵ تا امسال موفق شده‌اند به دفعات مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج و دوره بازپرداخت آن را افزایش دهند که این اقدامات منجر به برطرف شدن برخی  موانع و مشکلات ازدواج و در نتیجه رضایت عموم جامعه به ویژه جوانان شد.

گزارش ها حاکی است که منابع قرض الحسنه مردم در بانک‌ها برای این افزایش کفایت لازم داشته و ساماندهی مصارف غیرقانونی توسط بانک مرکزی نیز باعث شده که مشکلی در اعطای این وام ایجاد نشود.

باید توجه داشت که درلایحه بودجه ۹۸، درحالی مبلغ وام ازدواج  ثابت نگه داشته شده بود که به دلیل نوسانات قیمت ارز و تاثیر آن در بهای تمام شده لوازم خانگی، تورم، مسکن و نظایر آن، ارزش این میزان وام کاهش یافته و منطبق با شرایط روز کشور نبود. به این ترتیب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش دو برابری مبلغ وام برای سال آینده شدند، بررسی این درخواست به کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ سپرده شد و خوشبختانه به تصویب رسید. هرچند با وجود نرخ تورم فعلی، افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان به‌ویژه برای کسانی که در کلان‌شهرها با هزینه‌های معیشتی بالا ساکن هستند، چندان کارآمد نیست اما باز هم مبلغ مورد نظر بسیار مناسب‌تر از ۱۵ میلیون تومان است.

منابع افزایش وام ازدواج قابل تأمین است

همان‌طور که اشاره شد عده‌ای از نمایندگان، مسئولان و البته کارشناسان اقتصادی به دلایلی همچون نرخ تورم، افزایش شدید اجاره‌بها، قیمت خرید مسکن و همچنین افزایش قیمت لوازم‌خانگی و ... و ارتقای هزینه‌های مختلف برگزاری یک مراسم عروسی ساده، مقدار فعلی وام ازدواج را به هیچ وجه کافی نمی دانستند. ازاین‌رو پیشنهاد افزایش دو برابری وام ازدواج از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین را مطرح کردند که از همان زمان در رسانه‌ها انعکاس زیاد و در بین مردم نیز واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

در این میان کارشناسانی نیز هستند که از همان زمان آغاز بحث افزایش این وام، براین باور بودند افزایش دو برابری وام ازدواج نیازمند افزایش دو برابری اقساط این وام است که شاید پرداخت آنها برای زوج‌های جوان در ابتدای راه زندگی امکان‌پذیر نباشد. بنابراین باید مدت بازپرداخت تسهیلات افزایش یابد که شاید همین امر تدبیری در این میان باشد اما از طرفی دیگر هم منابع بانکی را برای پرداخت مجدد تسهیلات به متقاضیان جدید از محل بازپرداخت تسهیلات قبلی با محدودیت مواجه می‌سازد. به‌علاوه آنکه بانک‌ها تأکید بر کمبود منابع برای پرداخت این میزان از تسهیلات به هر زوج ایرانی را دارند.

آمارها نشان می‌دهد وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی برای حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار جوان در سال ۹۸ نیاز به ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه نیاز دارد. اما نمایندگان مجلس عقیده دارند؛ بر اساس بررسی‌های انجام‌شده امکان افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان با استفاده از منابع قرض‌الحسنه مردم در بانک‌ها وجود دارد.

در همین زمینه حسن کامران، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرانجام با پیگیری های انجام گرفته، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، وام ازدواج جوانان در سال ۹۸ از ۱۵ میلیون تومان برای هر یک از زوجین به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت که درمجموع به هر زوج ۶۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

به گفته این نماینده مجلس بازپرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج به مدت پنج سال در ۶۰ قسط تعیین شده است.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا گفت: پیشنهاد افزایش وام ارائه‌ شده در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه افزایش مبلغ وام ازدواج دراین کمیسیون تصویب شد که از اول فرودین ماه سال ۱۳۹۸ قابلیت اجرا دارد.

به گفته این نماینده مجلس تعدادی از مسئولان بانک‌ها با پرداخت این وام مخالفت کردند زیرا اصرار بر محدودیت منابع بانکی برای پرداخت آن داشتند اما بنا بر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس امکان پرداخت چنین وامی وجود دارد زیرا برای سال آینده منابع قرض‌الحسنه جدیدی در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت و اگر این منابع منحرف نشود می‌تواند جوابگوی پرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی باشد.

ابو ترابی تصریح کرد: وام ازدواج ۳۰ میلیونی با توجه به چند برابر شدن هزینه‌های ازدواج، نمی‌تواند به‌تنهایی، زندگی یک زوج را کفایت کند ولی به‌هرحال تا میزانی کارآمد است. به‌ویژه که رهبر انقلاب نیز بر اصلاح بودجه متناسب با رفع نیازهای معیشتی مردم تأکید داشته‌اند. از این رود بهبود مبلغ این وام در راستای رفع موانع ازدواج جوانان امری ضروری به‌شمار می‌آمد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 366238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.