شیوع ۵۰ درصد سرطان‌ها به دلیل تغذیه ناسالم است

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حداقل شیوع ۵۰ درصد سرطان ها وابسته به نوع تغذیه ناسالم افراد است. توجه به کاهش شیوع سرطان ها در سنین پایین‌تر حائز اهمیت بالایی است و با برنامه غذایی سالم می‌توان  از بروز آن‌ها پیشگیری کرد .

محمد حسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا  با اشاره به اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از بروز سرطان ها اظهار کرد: مشکل امروز ایران و دیگر کشورها بیماری عفونی نیست و شیوع بیماری‌های غیر عفونی مثل سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه با داشتن تغذیه سالم می‌توان از بروز بیش از نیمی از این بیماری‌ها پیشگیری کرد افزود: رژیم غذایی سالم موجب درمان بسیاری از بیماری ها می‌شود، اما باید از همان ابتدا پیشگیری در اولویت قرار گیرد. غذاهای تصفیه شده مثل نان‌های کاملا سفید و برنج‌های سفید امروزه بیشتر می‌تواند مشکل سرطان را ایجاد یا تشدید کند و باید از مصرف بیش از اندازه این مواد تصفیه شده پرهیز کینم.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه بایستی مصرف میوه‌های تازه به جای آبمیوه صنعتی در اولویت غذایی قرار گیرد، گفت: آبمیوه‌های صنعتی با رنگ و اسانس مخلوط هستند و نه تنها استفاده این نوع آبمیوه‌ها مفید نیست بلکه مضرات زیادی هم برای بدن و سلامتی اشخاص دارد.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است که مصرف مواد غذایی خیلی داغ موجب بروز بیماری ها و به خصوص تشدید سرطان مری و ناحیه دهان می‌شود و  می‌طلبد خانواده‌ها نسبت به این موضوع توجه کنند.

انتظاری تصریح کرد: چاقی ریز فاکتور قوی در بروز سرطان ها است و بایستی از مصرف هر نوع غذایی که منجر به پرخوری و چاق شدن می شود اجتناب کرد. فست فودها و غذا های شیرین شده، پرچرب و خیلی سرخ شده سرشار از کالری  و مواد سمی و نیمه سمی هستند که استفاده این نوع غذاها تشدید سرطان ها را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه البته درمقابل این غذاها موادی هم وجود دارد که نقش کاملا پیشگیری کننده از بروز سرطان ها دارند گفت: تمام رنگ های طبیعی موجود درگوجه فرنگی، کاهو،  سیب و پرتقال که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توانند ضد سرطان باشند و درعین حال باعث کاهش خطر دیگر ریز فاکتورهای بروز سرطان ها می شوند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: باید بجای آبمیوه صنعتی، میوه سیب که حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است استفاده شود و علاوه بر کاهش اشتهای اشخاص و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند تا بدن غذاهای طبیعی را به دست آورده و درمقابل سرطان ها هم بیمه می شود.

به گفته انتظاری؛ مصرف نکردن فست فودها در طول سال توصیه نمی شود اما خانواده می توانند به مصرف ماهانه یکبار اکتفا کنند. مصرف آبمیوه صنعتی و نوشابه  هم به دو ماه یکبار اکتفا شود اما مصرف میوه های تازه و سبزیجات روزانه در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: خوردن همه میوه های تازه ای که مختص هر فصلی است را به خانواده ها توصیه می کنیم و اکنون در فصل زمستان مصرف میوه هایی مثل پرتقال و نارنگی که حاوی آنتی اکسیدان هستند بسیار مفید است و در فصل تابستان نیز استفاده از میوه هایی مثل انگورهای رنگی و آلو سیاه را توصیه می کنیم و باید استفاده از میوه های هرفصل و سبزیجات را نه تنها یکبار بلکه چندین بار در روز در اولویت قرار دهیم.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره  اهمیت گیاهخواری گفت: آنتی اکسیدان ها در مواد گیاهی و سبزیجات و میوه جات به مراتب بیشتر از مواد غذایی گوشتی موجود است وگیاهخواری بروز سرطان ها را کاهش می دهد و انسان هر چه به سمت مصرف گیاه پیش رود بروز بیماریها کاهش پیدا می کند. البته انسان گیاهخوار مطلق نیست و گیاهخواری صرف را توصیه نمی کنیم.

وی تاکید کرد: مواد گیاهی حاوی آنتی اکسیدان‌ها ضد سرطان هستند بنابراین  مصرف به وفور و بدون محدودیت این نوع مواد را را توصیه می کنیم.

انتظاری با اشاره به اینکه گوشت قرمز جزء مواد دارای ریز فاکتورها است و احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد افزود: مصرف به میزان لازم گوشت قرمز را برای کودکان و خانم ها توصیه می کنیم اما برای گروه مردان و زنان سالمند که دیگر به آهن بالایی احتیاج ندارند و دوره رشد و باروری خودشان را طی کردند حتی حذف مصرف گوشت قرمز و استفاده زیادتر گوشت های سفید و دریایی توصیه می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه حداقل شیوع ۵۰ درصد سرطان ها وابسته به نوع تغذیه ناسالم افراد است افزود: توجه به کاهش شیوع سرطان ها در سنین پایین تر که دوره کارآیی و توانمندی اشخاص بوده حایز اهمیت بالایی است و با برنامه غذایی سالم میتوان  از بروز سرطان ها پیشگیری کرد تا به جامعه آسیب زیادی وارد نکنند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر مصرف مواد غذایی سالم انجام رفتارهایی دیگر مثل پرهیز از کم تحرکی و کاهش اضافه وزن و قرار نگرفتن در معرض آلودگی هوا و دیگر آلودگی ها احتمال بروز سرطانها را کاهش می دهد.

انتظاری یادآور شد: در روزهایی که آلودگی هوا شدت پیدا می کند بایستی از مصرف غذاهایی مثل سوسیس، کالباس، فست فودها و غذای سرخ شده که به شدت  سیستم دفاعی بدن را درگیر می کنند پرهیز کنیم و در این وضعیت  سیستم ایمنی بدن می تواند از بروز سرطان پیشگیری کند.

وی تاکید کرد: چناچه با مصرف غذاها و نوشیدنی های ناسالم و آلوده بار زیادی را به اعضای بدن تحمیل کنیم دیگر سیستم ایمنی بدن نمی تواند حریف سلول های سرطانی شود و  در نتیجه این سلول ها فرصت رشد و نمو در بدن را پیدا می کنند.

کد خبر 366235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.