فلکناس اوجا؛ از دندانپزشکی تا پارلمان اروپا

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنامی‌کوشد در سلسله گزارش هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گزار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

خانواده و تحصیلات

«فلکناس اوجا» در ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۷۶ میلادی در یک خانواده کرد ایزدی در شهر سله آلمان چشم به جهان گشود. خانواده وی پیش از به دنیا آمدن فلکناس، از ترکیه به آلمان مهاجرت کردند و وی دوران تحصیل ابتدایی خود را در یکی از مدارس منطقه فقیر نشین شهر سله گذارند و در کودکی علاقه زیادی به رشته های مختلف ورزشی از جمله بسکتبال داشت.

"اوجا" پس از دریافت دیپلم تجربی از دبیرستان، وارد مدرسه جامع تسل در شهر زادگاهش شد و در همین مدت به عنوان دستیار دکتر دوره کارآموزی را در یکی از بیمارستان های برلین گذارند و به طول انجامیدن این دوره سبب شد تا فلناکس بخواهد مدرک کارشناسی ارشد خود را از راه دور بگیرد.

وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته دندانپزشکی مادرش را طی یک سانحه تصادف از دست داد و همین موجب شد تا تأخیری ۶ ماهه در دریافت مدرک دکتری اش پیش بیاید و وی را از ادامه تحصیل در این زمینه باز دارد.

فلکناس همچنین در طی دوران دانشجویی وارد حزب چپ آلمان شد و فعالیت هایی سیاسی فراوانی انجام داد و همین موجب شد تا به عنوان یکی از شاخص ترین دانشجویان این حزب بارها توسط رهبران حزب مورد تشویق قرار بگیرد.

وی که نویسنده کتاب های مختلف در زمینه های فلسفی است، تفریحات خود را نوشتن رمان، شنا و رسیدگی به امور کاری معرفی کرده است و تا کنون ازدواج نکرده است و همین باعث شده است تا بسیاری از سیاستمداران وی را در رده سیاستمداران فمنیست قرار دهند.

ورود به دنیای سیاست

فلکناس در سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان نفر پنجم لیست حزب سوسیالیست دموکرات در پارلمان اروپا انتخاب شد و در همین مدت عهده دار مسئولیت کمیته فرهنگ، آموزش و رسانه بود و فعالیت‌های فراوان و متداول وی موجب شد تا در این دوره مورد توجه بسیاری از اعضای پارلمان قرار بگیرد.

همچنین در دوره نمایندگی وی که سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ میلادی را شامل می شود، طرحی برای تشکیل کمیته فرصت های برابر میان مردان و زنان و اقوام به پارلمان اروپا ارائه شد و همین سرآغاز فعالیت‌های بسیار مهم سیاسی وی در پارلمان بود. میزان فعالیت‌های اوجا در زمینه برابری حقوق زنان و مردان در پارلمان اروپا به شکلی بود که همزمان با ریاست کمیته، فرهنگ، آموزش و رسانه عهده دار مسئولیت کمیته فرصت های برابر در پارلمان شد.

ارتباط نزدیک اوجا با گروه های ملی گرای کرد در ترکیه موجب شد تا در سال ۲۰۰۳ به عضویت کمیته پارلمانی مشترک ترکیه – اتحادیه اروپا در بیاید و فعالیت های وی در این زمینه یکی از شاخص ترین زمینه های فعالیت اوجا محسوب می شود.

قرارگیری اوجا در رده هفتم لیست نمایندگان سوسیال دموکرات در پارلمان اروپا در سال ۲۰۰۴ موجب شد تا جایگاه وی در پارلمان متزلزل شود، اما اوجا توانست با بهره گیری از یک تبصره در قانون انتخابات در آخرین پله از برگزیدگان قرار گیرد و جایگاه حساس خود در پارلمان اروپا را حفظ کند و برای ۴ سال دیگر یعنی ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ میلادی نماینده پارلمان بماند.

دریافت جایزه کلارا زتکین

وی در مارس سال ۲۰۱۷ میلادی در هفتمین دوره جایزه «کلارا زتکین» که از سوی حزب چپ آلمان اعطا می شود، این جایزه را دریافت کرد؛ این جایزه هر سال در ۸ مارس یعنی روز جهانی زنان به یادبود کلارا زتکین، از بنیانگذاران روز جهانی زن به زنانی اعطا می شود که موفقیت های بزرگی را در سیاست و جامعه در رابطه با حقوق زنان بدست آورده اند.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 366234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.