پایبندی ایران به برجام موجب تنش در آمریکا شد

کارشناسان امنیت ملی و قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه از حمله لفظی رییس جمهوری آمریکا به مقام‌های اطلاعاتی این کشور انتقاد کردند.

به گزارش ایمنا، دونالد ترامپ در واکنش به گزارش جدید جامعه اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر پایبندی ایران به برجام، مدعی شد که دستگاه های اطلاعاتی واشنگتن، خطر ایران را نادیده می گیرند.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: به نظر می رسد مقام های اطلاعاتی وقتی پای خطرات ایران به میان می آید، به شدت منفعل و ساده لوحانه عمل می کنند.

ترامپ در ادامه این توئیت آورد: اشتباه می کنند! زمانی که من رییس جمهوری شدم، ایران در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن، دردسر درست می کرد. از زمان پایان توافق هسته ای وحشتناک ایران، آنها خیلی فرق کرده اند، اما (ایران) منبع خطر و جنگ بالقوه است. آنها راکت آزمایش می کنند و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز (خطر) پیش می آیند.

این توئیت ها در واکنش به گزارش روز سه شنبه «جینا هاسپل»، رییس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و «دن کوتس» مدیر اطلاعاتی این کشور به سناتورهای کنگره مبنی بر پایبندی ایران به برجام منتشر شد.

رییس سازمان سیا در نشست روز سه شنبه گفت: درحال حاضر اطلاعات ما نشان می ‌دهد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند مانده‌ است. سخنانی با همین محتوا از زبان رییس ستاد هماهنگی تشکیلات اطلاعاتی آمریکا نیز جاری شد و «وفاداری تهران به برجام» در آن نمود یافت.

«مایکل مورل» معاون سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا گفت که اظهارات ترامپ به تضعیف روحیه نیروی کار آژانس های اطلاعاتی می انجامد و وجهه آنها را خدشه دار می کند. وی افزود: هیچ رییس جمهوری نباید علنا از جامعه اطلاعاتی خود انتقاد کند. این مساله خطرناکی است.

«مایکل کالاگار» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت ویسکانسین هم گفت که دولت ترامپ نباید ارزیابی های اطلاعاتی را تلاشی برای تضعیف رییس جمهوری تلقی کند. وی اظهار کرد: قطعا جامعه اطلاعاتی دانای کل نیست، اما آنها کار شاقی انجام می دهند و تلاش می کنند اولویت های رییس جمهوری را به پیش ببرند.

«آدام شیف»، رییس دموکرات مجلس نمایندگان هم در توئیتی نوشت: این اعتباری برای آژانس های اطلاعاتی ماست که به ادامه انجام تحلیل های واقع بینانه در رابطه با تهدیدهای پیش روی ما ادامه دهند. این مساله بسیار خطرناکی است که کاخ سفید به این تحلیل ها گزارش نمی دهد.

«جان برنان» مدیر سیا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما هم در توئیتی خطاب به ترامپ نوشت: همه آمریکایی ها به ویژه اعضای کنگره باید متوجه تهدیدی باشند که تو علیه امنیت ملی ایجاد می کنی.

«مارک وارنر» سناتور دموکرات از ایالات ویرجینیا هم توئیت کرد: رییس جمهوری عادت خطرناکی دارد و جامعه اطلاعاتی را تضعیف می کند.

«جک اسپایر» نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا از جمله دیگر منتقدانی بود که درباره ترامپ گفت: این اقدامی عادی نیست که یک رییس جمهوری کارشناسان اطلاعاتی یا نظامی خود را بی اعتبار کند. اما رییس جمهوری هر روز این کار را انجام می دهد. او خودش در حال تبدیل شدن به تهدیدی علیه امنیت ملی است.

او در مصاحبه ای با شبکه ام.اس.ان.بی.سی اظهار کرد: باید بپذیریم که او اطلاعاتی سمی می پراکند. او دروغ پردازی می کند و ما نباید این روند را بپذیریم.

در همین حال، «پیتر کینگ» نماینده جمهوریخواه ایالت نیویورک از نهادهای اطلاعاتی دفاع کرد و گفت که این نهادها به رغم انتقادهای ترامپ، «کار بسیار خوبی انجام می دهد.»

«گرگوری میکس» نماینده دموکرات ایالت نیویورک هم اظهار کرد: ترامپ بدون توجه به مشاوره ها و تحلیل ها تصمیم گیری می کند. او نه تنها توصیه و مشاوره دیگران را قبول نمی کند و نمی داند چه کسانی را منصوب کند و یا به کسانی که منصوب کرده است اعتمادی ندارد.

«جان کربی» دریادار بازنشسته هم از ترامپ انتقاد کرد و نظر رییس جمهوری درباره نهادهای اطلاعاتی، او را «نگران کرده» و «می ترساند.»

«لیسی کلی» نماینده دموکرات ایالت میزوری نیز گفت که موضع ترامپ «نشانه دیگری است مبنی بر اینکه تو توجهی به کارشناسان خود در حوزه اطلاعاتی ندارد.»

منبع: ایرنا

کد خبر 366229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.