۶۰۰ نسخه خطی تاریخی در خوانسار وجود دارد

خوانسار- معاون فرماندار خوانسار گفت: ۶۰۰ نسخه خطی تاریخی گرانبها و کم نظیر با متون مختلف در این شهر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، عبداله صانعی در همایش پدافند غیرعامل با عنوان «صیانت از بناهای تاریخی» با بیان این‌ که گلستانکوه خوانسار خواستگاه دوستداران طبیعت است اظهار کرد: خوانسار موضوعات تاریخی، فرهنگی علمی نهفته بسیار دارد.

وی با اشاره به شکوفایی در حوزه گردشگری میراث تاریخی و صنایع دستی خوانسار گفت: ۶۰۰ نسخه خطی تاریخی کم نظیر و گرانبها با متون مختلف وجود دارد که نشان می‌دهد این شهرستان سرزمین تفکر است و به آن افتخار می‌کنیم.

معاون فرماندار خوانسار تصریح کرد: تمام استعدادها در زمینه میراث فرهنگی به خوانسار بیایند و در این شهرستان تحقیق و تفکر کنند، خوانسار سرشار از برکت است و برای برداشت این برکت باید آن را شناخت.

۲۳ اثر تاریخی شهرستان به ثبت رسیده است

در ادامه این همایش محمدتقی اورعی، رییس شورای اسلامی شهر خوانسار اظهار کرد: ۲۳ اثر تاریخی شهرستان به ثبت رسیده است که ۹۰ درصد آنان فرسوده است

وی با بیان اینکه امروز نیروی انتظامی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا امنیت آثار تاریخی در این شهرستان را فراهم کند، گفت: با مطالعه در تاریخ جغرافیای ایران پی می‌بریم که ۵۰۰ سال قبل آثار تاریخی زیادی در کشور نابود شده است.

رییس شورای اسلامی شهر خوانسار تصریح کرد: آثار تاریخی شیعه را در مدینه از بین بردند، امروز اگر مردم متحد باشند به آثار تاریخی هیچ خسارتی وارد نخواهد شد.

وی تأکید کرد: کشوری که پدافند غیر عامل دارد آفت پذیر نیست و یک کشور قدرتمند است، باید آثار فرهنگی، سیاسی و نظامی کشور را حفظ کنیم.

اورعی با بیان این‌که خوانسار پایتخت تعزیه ایران است گفت: چرا نباید آثار تاریخی به ثبت برسد، مثلا در خوانسار موزه مردم شناسی وجود ندارد در صورتی که اگر این موزه احداث شود، سبک و نحوه زندگی مردمان گذشته برای نسل آینده فرهنگ سازی می‌شود.  

وی تصریح کرد: ما باید مدافع حریم آثار تاریخی شهرستان باشیم و از آن محافظت کنیم که در همین راستا دوم اسفندماه همایش "انگاشتمان خوانساری" یعنی زبان خوانساری برگزار می‌شود.  

تبدیل خانه ابهری به موزه مردم شناسی

علی جوزی خمسلویی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوانسار اظهار کرد: همایش امروز با هدف چگونگی حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات برای توسعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی خوانسار انجام شده است، تصریح کرد: برای تبدیل خانه ابهری به موزه مردم شناسی سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار افزود: تا کنون نیز نقشه برداری آن انجام شده است و زیرزمین، اتاق غربی و جنوبی آن تبدیل به موزه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیگیر حفظ میراث ناملموس خوانسار هستم گفت: بنای مهدی قلی خان نابود شده بود، اما از صفر احیا شد تا پایلوت طرح‌های بومگردی باشد.

جوزی خمسلویی با بیان این‌که آینده روشنی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خوانسار پیش بینی شده است گفت: برای احیای بنای مهدی قلی خانی و خانه روحانی سرمایه گذار جذب شده است.

وی با بیان این‌که برای تپه تاریخی روستای رحمت آباد درخواست کردیم که طرح هادی آن باز گردد تا حریم آن حفظ شود، خاطرنشان کرد: بانک‌ها در دریافت وامهای طرح‌های بومگردی مانع ایجاد می‌کنند.

کد خبر 366226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.