تصویب طرح مدیریت جامع شهری شرایط استیضاح شهرداران را فراهم می‌کند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، از ارائه طرح مدیریت جامع شهری و روستایی به عنوان تلاش در جهت ایجاد تحول بنیادین در نظام اداری حوزه شهری یاد کرد که ضمن شفاف‌سازی عملکرد مدیران شهری امکان استیضاح شهرداران را فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل ابوترابی در تشریح جزییات طرح مدیریت جامع شهری و روستایی که در جهت افزایش اختیارات شوراهای شهر و روستا ارائه شده است، اظهار کرد: طرح مدیریت جامع شهری و روستایی یک تحول بنیادین در نظام اداری حوزه شهری ایجاد می‌کند که از سال ۶۴ در تمام برنامه‌های پنج ساله توسعه تا برنامه ششم بر دولت تکلیف شد، اما تاکنون محقق نشده است.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اساس این طرح این است که ساختار شهرسازی را با قوانین به‌روز کنیم مثل شهرهای هوشمند و ساختارهایی که نیاز است امروزه انجام شود، همچنین در مرحله بعد به مقوله شفافیت در شوراها پرداختیم که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، چرا که شفاف‌سازی بهترین راه مقابله با فساد است.

وی تصریح کرد: در این طرح شورا مکلف شده است تا تمام مصوبات خود را از طریق سایت به اطلاع مردم برساند و شهرداری هم مکلف شده که تمام درآمدها وهزینه‌هایش را به ریز به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهد.

حضور مردم در شوراهای شهر به منظور مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهری

ابوترابی اظهار کرد: در این طرح آمده که مردم باید بتوانند با تعیین وقت قبلی به مدت سه دقیقه در شورا حضور پیدا کرده و نطق داشته و به این روش نقش فعالی در اداره شهر داشته باشند، کما اینکه در رفراندوم شوراها از مردم در امور مهم شهر و روستاهایی که در آن ساکن هستند، نظرخواهی میکنند که این امر باعث مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها برای حل و فصل مشکلات شهر و روستا می‌شود.

وی تاکید کرد: گام سوم این طرح به این موضوع برمی‌گردد که اداره تعداد ۲۵ دستگاه به پارلمان‌های محلی که همان شوراهای شهر و روستا، شهرداران و دهداران بوده، واگذار می‌شود که این دستگاه‌ها طبق اصل ۱۰۰ قانون اساسی شامل وزارت آموزش و پرورش، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، سازمان‌های آب، برق، گاز و فاضلاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پلیس راهور می‌شود.

ابوترابی افزود: این طرح در طول ۶ سال توسط هیاتی متشکل از ۱۰۰ کارشناس زبده بررسی‌شده و مطالعات بسیار سنگین کارشناسی بر روی آن انجام داده و روش ۱۸ کشور موفق دنیا در شهرسازی را به طور دقیق مورد مطالعه قرار دادیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: این طرح از سال ۶۴ تاکنون مطرح بوده است، اما به دلیل اینکه دولت در این مورد کوتاهی کرده است، ناچار شدیم این موضوع را در قالب طرح ارائه دهیم، ضمن اینکه برای اولین بار مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان هم دو نفر را به کمیسیون فرستاد که همزمان با بررسی این طرح نظر شورای نگهبان هم تامین شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، در مورد انتقاد برخی پیرامون بی‌توجهی شهرداری‌ها به اجرای مصوبات شوراهای شهر و روستا، خاطرنشان کرد: اگر شهرداری‌ها توجهی به اجرای مصوبات شورا نداشته باشند به ضعف عملکرد شوراها برمی‌گردد، اما در همین طرح مدیریت جامع شهری و روستایی علاوه بر ایجاد مکانیزم شفاف‌سازی به مقوله سوال، طرح و استیضاح توسط شوراهای شهر از شهرداری هم پرداخته‌ایم.

کد خبر 366185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.