حسن خمینی: در آستانه سلب تحمل مردم هستیم

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) گفت: انقلاب اسلامی حرکتی از مردم، برای مردم و در راستای خواسته‌های مردم بود که از خانه‌های آن‌ها شروع و همراه با مردم و آرمان‌های آن‌ها که بر زمین مانده بود، تحقق یافت.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) در مراسم در تجدید میثاق کارکنان شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران با آرمان‌های امام (ره) اظهار کرد:‌ این لطف خدای سبحان بود که نادر مردی بر دل‌های مردم حکومت کرد و از این حکومت نیرویی آفرید که مانند اقیانوس جاری تمام چیزهایی که پیش رو داشت از جا کند و عبور کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی قبل از تحول بنیادین در جامعه در جان‌های مردم نفوذ کرد و یکپارچه علیه بی‌عدالتی، ظلم و رژیم شاهنشاهی خروشید.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) ادامه داد: انقلاب اسلامی حرکتی از مردم، برای مردم و در راستای خواسته‌های مردم بود که از خانه‌های آن‌ها شروع و همراه با مردم و آرمان‌های آن‌ها که بر زمین مانده بود، تحقق یافت.

وی با بیان اینکه پیوند امت و امام رمز ایجاد انقلاب اسلامی و بقای آن است، تصریح کرد: باید بتوانیم با مردم باشیم حرف دل آن‌ها را بزنیم و جامعه برآیندی از خواسته‌های مردم باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، سیدحسن‌خمینی در ادامه این جلسه با بیان اینکه انقلاب زلزله‌ای در تفکر دینداران دنیا بود، خاطرنشان کرد: توانستیم در مقابل دنیا بایستیم چون ریشه‌های قدرتمند مردمی داریم.

وی ادامه داد: امروز وضع نسبت به زمان جنگ بهتر است اما در بعضی اوقات سلب اطمینان داریم که باید ما مسؤولان برای به دست آوردن اعتماد مردم فعالیت‌ها و مسؤولیت‌هایمان را بشناسیم و به وظایف خود طوری عمل کنیم که بتوانیم از مشکلات عبور کنیم چون در آستانه سلب تحمل مردم هستیم .

بسط نقش مردم در تحولات اجتماعی راه حل فائق آمدن بر مشکلات است

در ادامه محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حضور در این مکان برای وی و بسیاری از عزیزان دیگر، بار عاطفی سنگینی دارد افزود: بخاطر دارم که آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمان تنفیذ حکم اولین دوره ریاست جمهوری خود توسط مقام معظم رهبری و یادگار امام، گفتند:" در مخیله ام هم نمی گنجید که حکم خود را از امام دریافت نکنم". و امروز بنده هم باید بگوییم که در تصوراتم نمی گنجید که تجدید میثاق با امام در چهلمین سالگرد انقلاب را در غیاب آیت الله هاشمی رفسنجانی و در کنار مزار ایشان انجام دهم.

وی ادامه داد:  اما تقدیر الهی اینگونه رقم خورده است و برای هریک از ما زمان محدودی جهت امتحان و فرصت خدمت، تقویم شده است و اگر بتوانیم مانند بزرگان، از این امتحان سرافراز خارج شویم ، آیندگان ومردم به نیکی از ما یاد خواهند کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: البته باید اذعان کنیم که بار خدمت و حساسیت مسئولیت ، در این دوره دوچندان شده است و کشور و جامعه ما با شرایط دشواری روبروست. فشار اقتصادی ناشی از تحریمهای خارجی، در حال فرا رفتن از ظرفیت تحمل سطح عمومی جامعه است، البته شاید در دهه نخست انقلاب ، شرایط و رفاه مردم از وضعیت فعلی نیز دشوارتر بوده است اما سطح انتظارات و میزان اعتماد و حمایت مردم از مسئولان کشور به حدی بود که اصطلاحا ما تا آستانه استقامت جامعه حاشیه وفاصله ای داشتیم اما شرایط فعلی تقریبا به حرکت وضعیت در مرز آستانه تحمل جامعه انجامیده است.

وی گفت: این موضوع اهمیت کلیدی دارد چرا که چشم انداز پیش روی وضعیت بین المللی ایران و فشارهای فزاینده اقتصادی و دیپلماتیک نشان می دهد که ما باید انتظار بدتر شدن شرایط را داشته باشیم نه بهتر شدن آن. در این فضا، گروههای مرجع جامعه که بتوانند حرکتهای اجتماعی، اعتراضات و تنش ها را مدیریت کنند اهمیت ویژه ای پیدا می کنند و سوال اینجاست که ما با مرجعیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی چه کردیم؟

هاشمی رفسنجانی گفت: تقریبا دو گونه جریان اعتراضی در نخبگان جامعه وجود دارد که با وجود همه تفاوتها هدف مشترکی دارند، بخشی از نخبگان و جوانان اصولگرا تحت تاثیر اعتراضات عمومی نظیر جریانات دولت سابق، مدیریت فعلی کشور و جریان اصولگرا را فاسد، رانت خوار و ناکارامد می دانند و بخشی از بدنه اجتماعی اصلاح طلبان نیز تحت تاثیر طیف اپوزیسیون خارج از کشور ، جریان اصلاح طلب را استمرار طلب و ناکارامد می خوانند و این شعار که اصلاح طلب ، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا ، شنیده می شود.

وی ادامه داد:  پرسش اینجاست که در این شرایط چه باید کرد، کارنامه انقلاب و عملکرد امام برای ما پاسخهای روشنی دارد: نخستین پاسخ در سیره امام، در بعد رفتاری نوع مواجه با مردم بود، ادبیات امروز مسئولان و شخصیت ها، انتظار پیروی، حمایت ، اطاعت و تکرار از سوی مردم دارد در حالیکه در دهه نخست انقلاب ادبیات امام، بجای دنباله روی بر همراهی وحتی جلوداری حرکتهای اجتماعی توسط مردم تاکید می کرد، جریانات اجتماعی در این شرایط مردم متفاوت با وضعیت فعلی رفتار می کنند و انتظار دارند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: راه دوم سیره امام برای ما، جایگاه ساختاری مردم در نظام است، یکی از انتقادات جدی به سیستم دموکراسی نمایندگی، یعنی شیوه رایج مردم سالاری در جهان، محدود شدن نقش مردم در تصمیم گیری به انتخابات است، یعنی نظر مردم فقط در زمان انتخابات اهمیت پیدا می کند ، البته این شیوه با توجه به فرایند انتخاباتی ما که بحث تایید صلاحیتها قبل وبعد انتخابات مطرح است دچار چالش مضاعفی نیز می شود و عملا بخش قابل توجهی از مردم خود را در مدیریت جامعه صاحب نقش و رای نمی بینند.

وی افزود:  امام در دهه نخست انقلاب، برای این معضل نیز راه حل موثری یافت، با بسط نقش مردم در تحولات جامعه، عملا اجازه شکل گرفتن فضای بی تاثیری نظر مردم را نمی داد، تظاهرات و راهپیمایی های خیابانی، نهادهای انقلابی نظیر جهاد سازندگی، بسیج و نهضت سواد آموزی ، حضور مردم در جنگ وجبهه ها ، تعاونی ها، موجب شده بود که فضای حاکمیتی و اداره جامعه با مردم پیوند بخورد.

هاشمی گفت: البته طبیعی است که ما در شرایط متفاوتی نسبت به دهه نخست قرار داریم ، اما نباید نقش مردم را در  اداره جامعه تنزل بدهیم، اصول مربوط به شوراها که با پیگیری مرحوم آیت الله طالقانی در قانون اساسی گنجانده شد ، یکی از مسیرها و راه حل های ما برای مقابله با این معضل است، در این هفت اصل، بسیاری از امور کشور و تصدی ها و خدمات دولتی وحاکمیتی قابل واگذاری به مردم ذکر شده و نهاد شوراها و زیرمجموعه های آن نظیر شورایاری ها می تواند بستری برای تحقق این امر باشد، استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در نظرسنجی ها و پرسمان های محلی ، شهری وملی نیز نقش مردم را در تصمیم گیری و مدیریت جامعه پررنگ می کند.

رییس شورای شهر تهران گفت: به هرحال ما باید بدانیم که با شرایط دشواری در آینده روبرو هستیم و همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند بدون نقش آفرینی وحضور موثر مردم ، نظام قادر به تداوم مسیر خود نخواهد بود.

کد خبر 366175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.