سایه سنگین حواشی بر افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر، شب گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد؛ اما این مراسم تحت‌الشعاع حاشیه‌هایی قرار گرفت که واکنش‌های تندی را در فضای مجازی به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شام‌گاه سه‌شنبه نهم بهمن‌ماه، مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با حضور هنرمندان، اصحاب رسانه و مسئولان فرهنگی و هنری کشور در پردیس تئاتر تهران برگزار شد. این مراسم با اجرای منصور ضابطیان، خالی از حاشیه نبود و برخی موارد، جنجال‌هایی در فضای مجازی و افکار عمومی به پا کرد.

از جمله این موارد، پخش گسترده یک ویدیو حاکی از تک‌خوانی زن در مراسم افتتاحیه بود، که البته روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، این موضوع، یعنی تک‌خوانی خواننده زن را تکذیب کرد.

در این باره، یک کاربر در توییتر نوشت: "تک‌خوانی یک زن در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، از حاشیه های جالب توجه این مراسم بود. مسلما مسئولان پیش‌بینی واکنش‌های جماعت تندرو و دلواپس، بخصوص در بخش خبری ۲۰:۳۰ را کرده‌اند!"

مهدی اما با دیدگاه متفاوتی، از این موضوع انتقاد کرد: "امشب در جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد، یک اتفاق ناچیزی مثل تک خوانی یک زن در افتتاحیه، بهمون ثابت کرد که واقعا دشمن تا کجا داره پیش میره."

واکنش صداوسیما نیز در سانسور این بخش از برنامه، مورد توجه قرار گرفت. فرزاد در واکنش به این اتفاق اینگونه توییت کرد: "در پخش زنده افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، تلویزیون صدای تک‌خوان زن روی استیج را می‌گیرد، موسیقی متن پخش می‌کند و مجری پلاتو می‌آید و می‌گوید: بله همان طور که می‌بینید مراسم در حال اجراست!"

در بررسی توییت‌ها و واکنش‌های مجازی، آنچه جلب توجه می‌کرد این موضوع بود که برخلاف اکثر موضوعات که یک دوقطبی در فضای مجازی ایجاد کرده و طرفداران و مخالفان، هر کدام از دیدگاه خود ابراز عقیده می‌کنند، در این مورد خاص تقریبا می‌توان جمعیت مخالفان را غالب توصیف کرد، درحالی که دیگران به سادگی از کنار آن گذشته‌اند.

هادی از کاربران فضای مجازی توئییت کرده بود: "تک‌خوانی زن را مسئله اصلی می کنند تا گرانی گوشت و مشکلات معیشتی به حاشیه برود." همچنین، نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، این موضوع را "تله دولت برای دوقطبی کردن فضا و فرار از پاسخگویی درباره مسائل اقتصادی" دانسته بود. اظهار نظرهایی که به دور از فضای فرهنگی جشنواره هستند.

در پایان تمامی این موارد، نکته قابل توجه انتشار تکذبیبه از سوی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بود. در این تکذیبیه آمده است: "حاضران در سالن، برنامه را با صدای همخوان‌ها شنیده و مشاهده کردند اما ظاهرا خروجی صدای پخش زنده تلویزیونی، تنها از طریق یک میکروفون بوده و صدای هم خوان‌ها ضعیف شنیده شده است‌."

اما حاشیه‌های این مراسم به همین جا ختم نشد. یکی از بخش‌های افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، بزرگداشت فاطمه معتمدآریا، بازیگر مطرح سینمای ایران بود که با صحبت‌های او و سانسور شدن این بخش توسط صداوسیما، جنجال به پا کرد.

البته فضای مراسم در سایه شوخی رضا کیانیان تلطیف شد: "برای سیمین (فاطمه معتمدآریا) خیلی دیر بزرگداشت گرفته شد. زمانی که من وارد سینما شدم، سیمین یک ستاره بود. حالا حساب کنید او چند ساله است؟"

پس از این شوخی کیانیان، معتمدآریا پشت میکروفون رفت و در سخنرانی خود گفت: "من دلخور نیستم که هرجا که رفتم، در طی این ۴۰ سال، توقف برایم ایجاد کردند. این توقف باعث شده است جهش بزرگ‌تری داشته باشم، برای این‌که بگویم زن ارزش والاتری دارد، برای این‌که بتوانیم متوقفش کنیم. در این مدت، از طرف همه اهالی سینما حمایت شدم، نه کسانی که بر مسندی بودند. از همکارانم در خانه سینما که همه حقوق صنفی سینماگران را نگه می‌دارند، تشکر می‌کنم."

یک کاربر در واکنش به این صبحت‌ها نوشت: "خانم معتمدآریا! درصداوسیما، تئاتر و سینما رشدکردی، بارها در جشنواره فجر جایزه گرفتی و درمیانسالی مثل اسطوره ها از تو تقدیرشد، درحالی که گفتی حقت در همه این ۴۰سال خورده شده! درست است که تهمت زدی، ولی ممنون بابت مهرتأییدت بر مظلومیت جمهوری اسلامی و نمک نشناسی منتقدانش!"

پس از این‌ها، روزنامه کیهان، واکنش تندی نشان داد و اینگونه به معتمدآریا حمله کرد: "یک پیرزن بازیگر که در طول چهل سال گذشته بیشترین مجال را برای حضور در سینمای ایران داشته است، با بی انصافی به سیاه‌نمایی درباره شرایط حضور خود در سینما پرداخت و خبر دروغی را درباره یک شاعر به عنوان یک واقعیت، به زبان آورد و منتشر کرد. خطاب به خانم معتمدآریا، این به اصطلاح هنرمند می‌گوییم که؛ اگر انقلاب اسلامی نبود شما و امثال شما مجال حضور در عرصه هنر سالم را پیدا نمی‌کردید. به برکت همین نظام بود که امروز به‌رغم نمک‌نشناسی‌هایتان همچنان می‌تازید و خود را طلبکار هم می‌دانید!"

در پاسخ به این مطلب کیهان، سبو در توییتر نوشت: "از کوزه همان برون تراود که در اوست! زیبنده کیهان همون تتلوها هستن، فاطمه معتمدآریا یه هنرمند خوبه."

سحر نیز با همین رویکرد، در فضای مجازی اینگونه اظهار نظر کرد: "درسته کلیپی که واسه معتمدآریا ساختند رو سانسور کردند و اون مجری بدصدا رو تحمل کردیم، ولی هرلحظه داره به ارزش‌های ایشون اضافه میشه."

منیژه حکمت، کارگردان سینما، درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نوشت: "حتی در بزرگداشت و تقدیر از خانم معتمدآریا عزیز هم یک زن سینما روی سن دعوت نشد. در افتتاحیه جشنواره فجر فقط آقایان روی سن بودند، فقط آقایان! این سینما زن ندارد، چون نفس ندارد."

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد، اما همچنان حمایت‌ها و انتقادات از شیوه برگزاری و اتفاقاتی که در این مراسم افتاد ادامه دارد؛ مراسمی که قرار بود چراغ بزرگترین اتفاق سینمایی ایران و ویترین این عرصه را روشن کند، حالا خود در سایه حواشی قرار گرفته است. ناگفته پیداست که این حاشیه‌ها نمی‌تواند کمکی به رشد سینما کند و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید، چاره‌ای غیر از سانسور و تکذیب‌...

کد خبر 366170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.