۱۵۰ تعاونی تا پایان امسال در اصفهان به ثبت می‌رسد

مدیر امور تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال قرار است که حدود ۱۵۰ تعاونی در اصفهان ثبت شود البته ممکن است این آمار کاهش یا افزایش داشته باشد.

علیرضا تیغ ساز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آمار تشکیل تعاونی ها در پنج سال اخیر نسبت به قبل رشد نداشته است، اظهار کرد: کاهش تسهیلات پرداختی به تعاونی ها، حذف یارانه آنها، اعتماد نکردن مردم به یکدیگر و کاهش علاقه مردم برای تعاملات اقتصادی با یکدیگر از علل اصلی کاهش تعداد ثبت تعاونی ها در ایران است.

وی گفت: تشکیل تعاونی‌ها در اصفهان، مشروط به درخواست متقاضیان است و کاهش علاقه مردم برای تعاملات اقتصادی با یکدیگر، یکی از علل اصلی کاهش تعداد متقاضیان ثبت تعاونی است.

مدیر امور تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه تشکیل تعاونی‌های مختلف، از اقدامات هر ساله اتاق تعاون و اداره تعاون است، گفت: برنامه تشکیل سالانه تعاونی ها که از سوی وزارت تعاون ابلاغ شده است، در همه استان ها یکسان است و در اصفهان نیز مانند سایر استان‌های کشور انجام می شود.

تیغ ساز با اشاره به اینکه تعاونی‌ها یکی از هفت نوع شرکت‌های تجاری در کشور هستند، افزود: در صورت وجود متقاضی برای تشکیل تعاونی‌های مختلف، دست اتاق تعاون در این زمینه کاملا باز است و گروه های تجاری قادر هستند که به راحتی برای ثبت تعاونی ها اقدام کنند.

عضو هیئت رییسه اتاق تعاون اصفهان با بیان اینکه رسانه های جمعی باید اجرای برنامه های ترویجی برای تشکیل تعاونی‌ها را انجام دهند، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال قرار است که حدود ۱۵۰ تعاونی در اصفهان ثبت شود البته ممکن است این آمار کاهش یا افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه آمار اشتغال‌زایی تعاونی ها وابسته به نوع فعالیت آنها است، گفت: برخی از تعاونی‌ها اشتغال‌زایی بالایی دارند، در مقابل تعاونی هایی نیز هستند که هدفی برای اشتغال‌زایی ندارند، متوسط ایجاد شغل هر تعاونی در اصفهان به صورت مستقیم ۱۲ نفر است که معمولا بر پایه ایجاد هر یک شغل مستقیم، دو شغل غیر مستقیم نیز به وجود می‌آید.

تیغ ساز خاطر نشان کرد: سه گرایش اصلی تولیدی، توزیعی و خدماتی در مورد حوزه فعالیت تعاونی‌ها وجود دارد که هر کدام زیر مجموعه های خاص خود را دارد، البته محدودیتی برای تشکیل تعاونی در حوزه های مختلف اقتصادی وجود ندارد.

وی افزود: تعاونی های خدماتی ICT محور و مربوط به حوزه فناوری اطلاعات نیز در زیر مجموعه تعاونی های خدماتی هستند البته تعدادی از آنها در اصفهان به ثبت رسیده اما این تعداد قابل توجه نیست.

مدیر امور تعاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه برنامه های ترویجی برای افزایش تعداد تعاونی‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز وجود دارد، ادامه داد: برگزاری سالانه جشنواره تعاونی برتر و برنامه های هفته تعاون به گونه ای تنظیم می شود تا مردم را تشویق به تشکیل تعاونی‌ها کند.

کد خبر 366169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.