فرآیند صدور پروانه ساختمانی باید کمتر از ۳۰ روز انجام شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: آبان‌ماه امسال حکمروایی خوب شهری و تسهیل امور به همه مناطق ابلاغ شده که در این راستا باید فرآیند صدور پروانه ساختمانی در کمتر از ۳۰ روز انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد حسینی‌نیا در نشست هم اندیشی سرمایه‌گذاران توسعه شهرسازی و فعالان اقتصادی که به میزبانی شهرداری منطقه ۱۰ اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مولفه‌های مهم که در برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان به شورای اسلامی شهر ارائه شد، حکمروایی خوب شهری است؛ مباحثی همچون شفافیت و  تسهیل امور در حوزه معاونت شهرسازی مطرح بوده و براساس اعتمادی که به معاونت شهرسازی و معماری شده است، این سازمان موظف شده تا موجب شفافیت و تسهیل مشارکت در بخش خصوصی شود.

وی افزود: سعی کردیم در حوزه صدور پروانه برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهیم به طور مثال در زمینه صدور پروانه از آبان‌ماه امسال حکمروایی خوب شهری و تسهیل امور به همه مناطق ابلاغ شد که در این راستا باید فرآیند صدور پروانه ساختمانی در کمتر از ۳۰ روز انجام شود؛ به غیر از برخی موارد استثنایی به دلیل عدول از ضابطه همانند سطح اشغال، تغییرکاربری یا طبقه مازاد که مشمول زمان می‌شود در خصوص مابقی ارائه پروانه باید در این بازه زمان انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای کنترل نقشه‌های ایستایی و به منظور جلوگیری از بروکراسی اداری برای ساختمان‌ها گروه  الف، ب و ج، د در نظر گرفته شده است؛ در گروه الف و ب نیاز به استناد مهر مهندس محاسب صلاحیت‌دار در حوزه نظام مهندسی ساختمان بوده و  نیازی به کنترل نقشه نیست، اما بر اساس شرح وظایف این سازمان بررسی نقشه ایستایی به صورت رندمی انجام می‌شود، بنابراین از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود؛ در گروه ج و د نیز فرم هایی تحت عنوان شناسه فنی وجود دارد که اطلاعاتی غیر مرتبط داشتند بنابراین در روند شفاف سازی و تسهیل گری،  فرم‌ها اصلاح شد.

حسینی‌نیا درباره امور مهندسان گفت: برای صدور پروانه ساختمانی ثبت نام هشت مهندس در امور مهندسان نیاز است، اما با تدابیر در نظر گرفته شده، کارفرما می‌تواند بدون مراجعه مکرر به امور مهندسان، هر تعداد مهندس انتخابی خود را در امور مهندسان ثبت و از مراجعات پی در پی جلوگیری کند، زیرا اطلاعات مربوط به تعداد مهندس به صورت آنلاین در منطقه ثبت شده تا تعداد آنان به هشت مهندس برسد؛ در صدد هستیم در آینده ثبت سهمیه مهندس به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری انجام بگیرد.

وی درباره نقشه برداری و طرح تفصیلی نیز افزود: قبل از این گذرهای بالای ۱۲متر باید نقشه برداری می‌شد، اما اکنون با ابلاغ جدید تا گذر ۱۸ متر نیازی به نقشه‌برداری وجود ندارد و جز وظایف طرح تفصیلی و کارشناس بازدید است که مامور بازدید باید با حضور در محل محور، پلاک و مجاوران آن را در کارت گذربندی برداشت کرده و براساس دیتای طرح تفصیلی در بستر یکپارچه شهرسازی گذر ۱۸ متری را تعیین تکلیف کند و از ارجاع  به نقشه بردار در بسیاری از موارد جلوگیری کند و معاون شهرسازی و شهردار باید به کنترل موارد ذکر شده بپردازد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تأکید کرد: درصدد هستیم نقشه برداری را برون سپاری کنیم و مهندسانی که صلاحیت آنان در آزمون‌های نظامی مهندسی تأیید شده و مورد اعتماد بوده در حوزه نقشه‌برداری وارد شده ودر مجموعه مقوله نقشه برداری را به بخش خصوصی واگذار کنیم.  

حسینی نیا گفت: بر اساس شرایط امروز در شهر اصفهان و به خصوص منطقه ۱۰ باید به صورت دقیق تری برنامه‌ریزی شده به طور مثال سیاست‌های دولت بر بازآفرینی شهری متمرکز شده و آیین نامه اجرایی آن در خرداد امسال ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بستر مناسب برای ساخت و ساز و ارائه خدمات در بافت‌های فرسوده شهری فراهم شده که موجب افزایش درآمدهای پایدار شهری و بهبود وضعیت بافت فرسوده شهر می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در حوزه توسعه گرا،  همه ارگان های دولتی باید اراضی دراختیار خود را که بلا استفاده است در اختیار راه و شهرسازی قرار داده تا توسعه گر امکان سنجی لازم را انجام داده و عرصه مورد نظر را برا ی ساخت و ساز مناسب در نظر گرفته شود.

حسینی نیا افزود: کمک های شهرداری شامل عوارض و تراکم ها و بسیاری از تسهیلات و تخفیفات در سال ۹۷ برای بازآفرینی شهری اعمال شده است و این معاونت شهرسازی، بانک مسکن را با تسهیلات ۹ درصدی به عنوان بانک عامل خود انتخاب کرده است و چنانچه نتیجه خوبی حاصل نشود طبق  مجوز  دولت، بانک عامل تغییر می‌کند.

وی گفت: در حوزه ساخت و ساز و مباحث شهری از منظر اقتصاد و توسعه شهری ایجاب می‌کند که معاونت شهرسازی و معماری اتاق های vip در آینده نزدیک در مناطق شهرداری و همین طور در معاونت راه و شهرسازی ایجاد تا سرمایه‌گذاران مباحث و موضوعات خود را به صورت تخصصی مطرح کنند.

کد خبر 366157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.