باید به فکر خوراک فکری فرزندان باشیم

استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در عصری که زندگی می‌کنیم تکنولوژی روی صحبت کردن، بودن و هستی ما تأثیر گذاشته است. همچنین منابع معنا بخش رسانه‌ها تفسیری از واقعیت را منعکس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش "مدیریت مصرف رسانه در خانواده صبح امروز _چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه_ در کتابخانه مرکزی برگزار شد. در این مراسم بهاره نصیری با بیان اینکه هنگامی که صحبت از رسانه در میان می‌آید ذهن به سوی تلویزیون و رادیو فضا مجازی کتاب و روزنامه می ورد، اظهار کرد: باید دامنه ذهن خود را در رابطه با رسانه گسترش دهیم چرا که از طلوع آفتاب که به ما پیام می‌دهد صبح شده تا شب که به خواب می‌رویم صدها و هزارها پیام دریافت خواهیم کرد.

این استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه جنس پیام‌ها مثل هم نیستند، افزود: در عصری که زندگی می‌کنیم تکنولوژی روی صحبت کردن، بودن و هستی ما تأثیر گذاشته است. همچنین منابع معنا بخش رسانه‌ها تفسیری از واقعیت را منعکس می‌کنند.

وی تصریح کرد: مدیریت، رژیم و برنامه ریزی اگر نباشد دچار سردرگمی خواهیم شد چراکه وجود رسانه بسیار قدرتمند است.

نصیری گفت: مادران این مرز و بوم به غیر از اینکه به فکر خوراک جسم فرزندان خود هستند باید به فکر خوراک فکری او نیز باشند. همچنین تاکید بر روی مادر است چرا که الگوی مناسب برای فرزندان خود باشند همچنین فرصت بیشتری با فرزندان خود دارند.

وی معتقداست که تکنولوژی با تاروپود زندگی ما گره خورده است و باید تدابیری اتخاذ گردد چرا که والدین اصلی‌ترین الگو که فرزندان با آنها زندگی می‌کنند و والدین باید اشراف داشته باشند.

این استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تاکید کرد: ضرورت اشراف داشتن والدین بر روی رسانه این است که می‌توانند جای والدین را بگیرد در گذشته اطلاعات نسل به نسل از مادربزرگ به مادر و از مادر به دختر انتقال می‌یافت و خلاقیت جدی نیاز نداشت اما در عصر جدید این ضرورت و خلاقیت دارای اهمیت است چرا که کودکان داناتر از بزرگتران خود هستند چون دسترسی راحت‌تری به فضای مجازی دارند همچنین فرصت بیشتری دارند و انگیزه و علاقه بیشتری نیز دارند.

نصیری با توجه به تفاوت تفکر اسفنجی و تفکر غربالگری گفت: تفکر اسفنجی تفکری است که مادر برابر رسانه‌ها هرچه که می‌خوانیم و می‌بینیم جذب کنیم اما تفکر غربالگری تفکری است که همانند دربازه بان ضربه‌های پنالتی را خنثی کند و خبرها را نقادانه نگاه کند و و هر خبری را نپذیریم و پرسشگرباشیم.

وی افزود: ابولفضل بیهقی گفته است هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد اما آیا در عصر جدید با این حجم از اطلاعات و پیام این امکان وجود دارد؟

استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اظهارکرد: اگر در عصری که زندگی می‌کنیم از مصرف رسانه خود هوشیار نباشیم فرزندان ما در برابر تصاویر خشن قرار می‌گیرند، صرفاً دریافت کننده منفعل پیام‌ها خواهیم بود، کهنسالان توانایی استفاده از سیستم ATM عابر بانک را ندارند همچنین کودکان بواسطه حضور بی وقفه در فضای مجازی خیلی زود با دنیای کودکی خدافظی می‌کنند. آیا این مشکلات عادلانه است؟

نصیری با توجه به مشکلات موجود پنج سؤال اساسی را مطرح کرد و گفت: در مواقع خرید از فروشنده سؤال می‌کنیم همچنین درمقابل استفاده از تکنولوژی باید این سؤال‌ها را از خود کنیم که چه کسی چه می‌گوید و به چه کسی می‌گوید از چه تکنیک‌ها و روش‌هایی استفاده می‌کند با چه نیت و انگیزه‌ای؟

وی با اشاره به نکات مثبت رسانه‌ها خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باعث ایجاد شکل گرفتن حافظه خانوادگی، تمرین دیالوگ درخانواده، خوانا و نویسا شدن خانواده و تکثر زبان‌های خانواده می‌شود.

در ادامه این همایش فاطمه زارع با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند سرنوشت جامعه را مشخص کند، اظهار کرد: شهردار و تیم همکاران دغدغه‌اش خانواده است که دوست داریم باهمکاری هم جامعه ایده آل داشته باشیم.

دستیار شهردار در امور زنان و خانواده تصریح کرد: بانوانی که کم‌ترین یا بیشترین سواد را دارند به غیر از خانواده خود باید جامعه نیز دغدغه‌شان باشد.

وی ادامه داد: دوره اول ۷ سال اول سروری کودک است، ۷ تا ۱۴ سال دوره مطیع است و دوره سوم ۱۴ تا ۲۱ دوره وزارت است این سه دوره در کودکان یک دوره طبیعی است و تربیت کودکان در این سه دوره به خانواده‌ها بازمی گردد در تربیت یک خانواده سهل گیر و یک خانواده سخت گیر است این موارد تربیتی در فضای مجازی صدق می‌کند و تاثیر خود را می‌گذارد.

زارع خاطرنشان کرد: امیداست که بچه‌های صالح و سالم داشته باشیم با تربیت صحیح چرا که فرزندان لوح سفیدی‌اند که با تربیت والدین رشد می‌کنند.

کد خبر 366156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.