از حق مشاوره‌های ۳۰ میلیاردی تا آثار تحریم ونزوئلا بر ایران

حق مشاوره ۳میلیاردی وزیر دولت احمدی نژاد، بارش مداوم و سنگین باران در جنوب کشور، سفر معاون اول ریس جمهور به سوریه و دیدا با بشار اسد مهمترین عناوین خبری امروز چهار شنبه-۱۰ بهمن- روزنامه‌های کشور بودند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا صبح دیروز سه شنبه-۹ بهمن- چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات سه متهم پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم ویژه دادگاه رسیدگی کننده به مفاسد اقتصادی برگزار شد. روزنامه آرمان امروز عکس یک خود را به صحبت های کاظم جلالی، وزیر دولت احمدی نژاد و عضو سابق هیئت مدیره بانک سرمایه اختصاص داد و نوشت: ادعای حق مشاوره ٣ میلیاردی!» کاظم جلالی متهم به  مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت در پاسخ به سوال قاضی مسعودی در رابطه با واریز ۳۰میلیون یورو به حساب همسر خود گفت: این مبلغ بابت حق مشاوره به بنده پرداخت شده است و این پرداخت از سوی یک شرکت کره‌ای و نه بانک بوده است.

روزنامه خراسان هم تیتر یک امروز خود را به بحث رتبه‌بندی کارت های بازرگانی اختصاص داد که در جلسه دوشنبه شب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، مطرح شد و وزیر اقتصاد اعلام کرد که این مسئله به عنوان یک موضوع جدی در دستور کار قرار دارد. همزمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم اعلام کرد که کارت های بازرگانی یک بار مصرف، ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق به جا گذاشته که امکان پیگیری آن وجود ندارد. این روزنامه  به نقل از محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشت: مالیات معوق ۳۰ هزار میلیاردی!»

روزنامه ایران سفر اسحاق جهانگیری به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر خارجه، امضای چندین سند همکاری را در صفحه نخست خود با عنوان« دعوت اسد از ایران برای بازسازی سوریه» برجسته کرد و در ادامه نوشت: با پایان یافتن جنگ داخلی هشت ساله سوریه که ایران با کمک‌های مستشاری، دیپلماتیک و اقتصادی از دولت قانونی این کشور حمایت کرده بود، حالا زمان بازسازی این کشور فرا رسیده است؛ بازسازی که قطعاً ایران می‌تواند و باید نقش تعیین کننده‌ای در آن داشته باشد. امضای ۱۱ سند همکاری میان ایران و سوریه پس از برگزاری چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک عالی دو کشور در این سفر، نشان می‌دهد که این مسیر برای تهران و دمشق هموارتر شده است.

مجادله رییس سابق صداوسیما با روحانی به صفحه نخست روزنامه  شرق آمد که در عکس یک خود عنوان کرده: «چرا ضرغامی به رییس جمهور حمله می کند؟» و در گزارش خود تشریح کرد : « اگرچه ضرغامی این روزها ژست میانداری در عرصه سیاست به خود گرفته است، اما با یک شخص به خصوص سرشاخ شده که کسی جز حسن روحانی نیست. روز گذشته علی نادری، از فعالان رسانه‌ای اصولگرا، مدعی شده عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما و عضو شورای‌عالی فضای مجازی، در جلسه اخیر این شورا با حسن روحانی درگیری لفظی تندی داشته که سبب ترک جلسه از سوی روحانی شده است. ضرغامی به روحانی معترض بوده که چرا اخیرا از فیلترینگ و شیوه اجرای حجاب انتقاد کرده است. نشانه‌های دیگر این اختلاف را در خلال نوشته‌هایش در شبکه‌های اجتماعی هم می‌توان دنبال کرد؛ مثلا درباره روحانی گفته بود: «او موافق حصر بوده یا تلگرام با دستور او فیلتر شده». رئیس پیشین صداوسیما حتی گفته است که خودش را رقیب روحانی می‌داند؛ شاید از آنجا که نتوانسته از لیست جبهه پایداری در انتخابات ۹۶ به‌عنوان گزینه نهایی وارد کارزار انتخابات شود و با روحانی رقابت کند. او یک‌بار گفت: «دو ساعت برای روحانی استدلال می‌کنید انگار نه انگار… من مصلحت نمی‌بینم برخی کنتراست‌های رفتاری آقای روحانی را بگویم. خوب نیست؛ شاید زمانی بگویم. ایشان عمدتا بعد از ریاست‌جمهوری متفاوت شد». ضرغامی در ماجرای انتخاب دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز مدعی شد که وحید حقانیان، با اعضای شورا تماس گرفته تا به گزینه پیشنهادی روحانی رأی بدهند.»
 

روزنامه کیهان به دلیل عدم کنترل قیمت ها به مسئولین دولت تاخت ودر تیتر یک خود نوشت: « در شرایطی که به اذعان مسئولان، کالاهای اساسی به میزان کافی در انبارها وجود دارد، ولی به دلیل نبود نظارت و رها شدگی بازار، بسیاری از کالاهای مذکور با چند برابر قیمت به دست مردم می‌رسد».

روزنامه مردم سالاری  وابسته به حزب مردم سالاری تیتر یک امروز خود را به صحبت های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درهشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک  اختصاص داد و به نقل او در تیتر نوشت: «تشکیل کمیته ضد فیلتر در دولت». این روزنامه در ادامه به صحبت های آذری جهرمی به چالش نظام بانکداری در بخش فناوری بلاک چین اشاره کرد و افزود: کشورهای اروپایی در مواجهه با این چالش، تکلیف خود را مشخص کرده و استفاده از فناوری زنجیره بلوکی(بلاک چین) را به عنوان «سند» پذیرفته اند.

روزنامه همدلی عکس یک خود را به سیلاب در خوزستان اختصاص داد و در تیتر نوشت:« سخاوت آسمان، خسارت مسئولان » و در روتیتر آورد:«خوزستان در محاصره سیلاب». روزنامه در بخشی از متن نوشت:« ۳۰ سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد، اما خوزستان هر روز زخمی تازه برمی‌دارد. یک روز گرد و غبار نفس‌ مردمانش را بند می‌آورد، روزی دیگر خشکسالی و بی‌آبی بر سرشان نازل می‌شود. اکنون نیز سیل به زندگی‌شان افتاده و جان و مال‌شان را تهدید می‌کند. آسمان خوزستان این روزها سخاوتش را برای ساکنان این استان که بی‌آبی آنها را گرفتار انواع و اقسام بلاها و بحران‌ها کرده بود، نشان داده است، اما بی‌تدبیری و تعلل برخی از مسئولان استانی سخاوت آسمان را تبدیل به خسارت کرده و پایتخت نفتی ایران که مشکلاتش سال، ماه و روز نمی‌شناسد و رنجش به تناسب و توالی اتفاقات تمدید می‌شود، با بحران جدیدی مواجه کرده است.»


 روزنامه اعتماد صفحه نخست  خود را  به صحبت های علی شمخانی، وزیر دفاع دولت اصلاحات در همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن که صبح سه شنبه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت « پیام موشکی ایران» و در زیر تیتر با اشاره به صحبت های شمخانی نوشت: «ایران اراده ای برای ارتقای برد موشک ها ندارد». این روزنامه ادامه سخنان شمخانی را آورده که گفته است: توسعه برنامه فضائی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و بالا بردن توان فناورانه کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد. ایران هیچگونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشک های نظامی نداشته است ولی در کنار تلاش مستمر برای ارتقای دقت، صرفا بر اساس دکترین دفاعی خود اراده ای برای ارتقاء برد موشکها ندارد.

صبح امروز سرویس فرهنگ و هنر روزنامه سازندگی صفحه نخست این روزنامه را از آن خود کرد. عکس یک امروز این روزنامه به شروع سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر  اشاره دارد و ضمن تحلیل انواع فیلم ها در این جشنواره و با اشاره به محتوای یکی از این فیلم ها نوشت:« قصه مرصاد» و در زیر تیتر توضیح داد: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جشنواره سینمای سیاسی است با فیلم هایی درباره «مرصاد» داستان«ریگی» و زندگی «تختی».

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به تحریم نفتی ونزوئلا که رسما از سمت وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ صورت گرفت، در تیتر یک خود نوشت: «دو روی تحریم نفت ونزوئلا» این روزنامه در ادامه به بررسی اثرات این تحریم بر ایران پرداخت و نوشت: اثر نخست را می‌توان در رشد قیمت نفت در بازار جهانی و احتمال تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا برای ایران جست‌وجو کرد. نفت گران نقطه‌ ضعف ترامپ است و ممکن است او برای جلوگیری از اثر حذف نفت ونزوئلا از بازار، به ایران برای تداوم عرضه پس از ماه مه معافیت دوباره دهد.

اما روی دیگر تحریم نفتی ونزوئلا، احتمال دشواری بازاریابی ایران در آسیا است. کاراکاس تنها برای عرضه به آمریکا محدود شده و مادورو قصد دارد برای حفظ قدرت، دیگر بازارها را هدف‌گیری کند. این بازارها به احتمال زیاد می‌توانند چین و هند باشند که به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام ایران، ممکن است به نفت خام ونزوئلا که شباهت زیادی به محصول ایرانی دارد، گرایش پیدا کنند.

کد خبر 366149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.