از ۸ طلا در یک المپیک تا افسردگی و اقدام به خودکشی

مایکل فلپس، شناگر اسطوره‌ای اهل ایالات متحده است که بسیاری از رکوردهای جهانی در رشته شنا از جمله رکورد بیشترین مدال طلا در یک المپیک را حمل می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مایکل فلپس شناگر بازنشسته آمریکایی است که لقب موفق ترین و پرمدال ترین ورزشکار تاریخ المپیک را یدک می کشد. این ورزشکار که در سال ۱۹۸۵ در بالتیمور آمریکا به دنیا آمد، رکوردهای زیادی را در المپیک یدک می کشد و به دلیل موفقیت بی سابقه اش، به او لقب هایی از جمله ماهی پرنده و گلوله بالتیمور را داده اند.

فلپس، جوان ترین کودک خانواده اش بود که سه فرزند داشتند، پدر مایکل در دوران مدرسه و دانشگاهش، عضو تیم فوتبال بود و پس از آن نیز برای تیم واشنگتن رد اسکینز تست فوتبال داد که موفق به حضور در این تیم نشد. در سال ۱۹۹۹، والدین مایکل فلپس از هم طلاق گرفتند و در سال ۲۰۰۰، پدر وی دوباره ازدواج کرد. فلپس سال ها پس از آن اتفاق اعتراف کرد که آن طلاق روی وضعیت روحی روانی او و خواهر و برادرانش تاثیر بدی داشت و به دلیل آن طلاق، مایکل با پدر خود سالها رابطه خوبی نداشت.

شروع دوران شناگری مایکل فلپس، به هفت سالگی‌اش برمی گردد، او که در کلاس ششم بیماری بیش فعالی داشت وقتی در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد گفت که تنها دلیلی که به درون آب رفته، یاد گرفتن شنا از مادرش بوده و سپس او و خواهرانش به رشته شنا علاقه مند می شوند و این ورزش را ادامه می دهند. فلپس در ۱۰ سالگی، او در رشته پروانه صاحب رکورد دنیا می شود و زیر نظر باب بومن، کار خود را در تیم ورزش های آبی بالتیمور آغاز می کند.  

اولین حضور مایکل فلپس در المپیک، مربوط به المپیک ۲۰۰۰ سیدنی است که این شناگر آمریکایی با ۱۵ سال سن در آن حضور پیدا کرد تا رکورد جوان ترین شرکت کننده المپیک را پس از ۶۸ سال بشکند. او در آن سال موفق به کسب مدال نشد و در رشته ۲۰۰ متر پروانه، به رده پنجم رسید. اما این شناگر آمریکایی، در مسابقات جهانی سال ۲۰۰۱ توانست در همین رشته رکورد جهانی را بشکند و به قهرمانی برسد. در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۳، فلپس باز هم به افتخار آفرینی ادامه داد و توانست ۴ مدال طلا و دو نقره به دست آورد که سه رکورد جهانی دیگر نیز در این مسابقات توسط فلپس شکسته شد.

المپیک ۲۰۰۴ برای مایکل ۸ مدال به همراه داشت که ۶ مدال طلا و ۲ مدال برنز سهم وی از این مسابقات بود، ۸ مدالی که او را به عنوان دومین شناگر موفق تاریخ المپیک تا آن سال پس از مارک اسپیتز معرفی کرد، اسپیتزی که ۷ مدال طلا در رشته شنای المپیک داشت. در فاصله المپیک ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، فلپس در مسابقات جهانی هرساله می درخشید و با کسب مدال های رنگارنگ و شکستن رکوردهای جهانی، نام خود را در سطح جهان بیشتر مطرح می کرد. اما جلوه اصلی موفقیت مایکل فلپس در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود. در آن سال، مایکل فلپس در ۸ رشته شرکت کرد و در تمامی آن ها توانست مدال طلا را به دست آورد تا رکورد بیشترین تعداد مدال طلا توسط یک شخص در تاریخ ادوار المپیک را بشکند. فلپس در آن سال، به جز رشته ۱۰۰ متر پروانه که در آن رکورد المپیک را ارتقا داد، در بقیه رشته های رکورد های جهانی را شکست تا یکی از خاطره انگیز ترین نمایش های المپیک را در سال ۲۰۰۸ برجای بگذارد.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن، فلپس به گفته خودش علاقه ای به قهرمانی در هشت رشته همیشگی اش نداشت و می خواست که ماده های جدید را امتحان کن، از این رو وی در ۶ رشته شرکت کرد که در آن ها، ۴ طلا و دو نقره به دست آورد. پس از المپیک ۲۰۱۲، مایکل فلپس با جمله:" کافی است، من تمام شدم، من بازنشسته می شوم، کافی است، من دیگر از شنا کردن خسته شدم و می خواهم از ورزش دور باشم. " از رشته شنا خداحافظی کرد اما در سال ۲۰۱۴، او اعلام کرد که از بازنشستگی منصرف شده است و می خواهد به ورزش ادامه دهد. او از سال ۲۰۱۴ تا المپیک ۲۰۱۶، در چند مسابقه دیگر شرکت کرد و توانست چندین مدال دیگر بگیرد و به المپیک ۲۰۱۶ برود، وی در المپیک ۲۰۱۶، پنج مدال طلا بر گردن آویخت اما در رشته همیشگی‌اش یعنی ۱۰۰ متر پروانه، کار را به جوزف اسکولینگ اندونزیایی واگذار کرد تا بعد از سال ها، رکورد المپیک و مدال طلای این رشته از چنگ فلپس خارج شود. فلپس پس از المپیک ۲۰۱۶، بار دیگر رسما از دنیای شنا خداحافظی کرد.

باب باومن، مربی فلپس او را به عنوان یک شخصیت منزوی با تمرکز بسیار قوی تعریف می کند که روی موفقیت افرادی که برایش مهم هستند، سرمایه گذاری زیادی می کند. او در سال ۲۰۱۶ به طور مخفیانه با زن سال کالیفورنیا، نیکول جانسن ازدواج کرد که حاصل ازدواج وی تاکنون، دو پسر به اسم های بومر رابرت و بکت ریچارد هستند که در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به دنیا آمدند. فلپس الگوی ورزشی خود را مایکل جوردن، بسکتبالیست افسانه ای آمریکایی می داند و در سال ۲۰۱۲ او اعتراف کرد که به افسردگی و بیش فعالی ناشی از عدم توجه مبتلا است و حتی یک اقدام به خودکشی در سال ۲۰۱۲ داشته است.

او پس از المپیک ۲۰۰۸، بنیاد خیریه ای به نام بنیاد مایکل فلپس ایجاد کرد که فعالیت های زیادی در شاخه های رشته شنا و سلامت کودکان و نوجوانان انجام می دهد. فلپس در مجموع رکورد ۲۳ مدال طلا در المپیک را دارد که بهترین عملکرد یک نفر در مجموع در تاریخ المپیک است، او ۱۳ مدال انفرادی در رشته شنا در المپیک را هم به عنوان یک رکورد دیگر یدک می کشد. ۳۸ رکورد جهانی در طول فعالیت مایکل فلپس در سطح بزرگسالان به نام او زده شده است و در رده های سنی نیز او رکوردهای زیادی را در رشته های مختلف یدک می کشد. همینطور با ۲۶ رکورد در کتاب گینس، مایکل فلپس رکورددار ترین ورزشکار تاریخ به حساب می آید.

کد خبر 366146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.