حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف الله

فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان در برابر نفوذ آب باران در حین اجرای عملیات مرمت این گنبد تاریخی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به نقل از پایگاه خبری گروه حفظ و ایحاء اداره کل میراث فرهنگی استان؛ صبح امروز ۱۰ بهمن ماه، فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد شیخ لطف الله که از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز گردیده به لحاظ شیوه اجرا، به‌صورت کاملاً اصولی و بر طبق مبانی پذیرفته‌شده در علم حفاظت در حال اجرا می‌باشد.

الله یاری همچنین گفت:  با توجه به حساسیت بسیار بالا و ارزشمند بودن بنا، اقدامات اجرایی بر اساس کار مطالعاتی ازجمله نقشه‌برداری با دستگاه اسکن لیزر، ایجاد طرح هندسی گنبد و نیز برداشت الگوی گنبد به روش سنتی صورت گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه این گنبد برخلاف مسجد امام به‌صورت یک پوسته اجرا گردیده است، افزود: طبق شواهد به‌دست‌آمده در حین عملیات مرمت مشخص گردید ،پوسته از نوع آجر با ملات گچ ‌وخاک به‌صورت نمای آجری اجرا گردیده است و آجرچینی آن دارای بندکشی می‌باشد.

او در ادامه افزود: این سبک از آجر نشان می‌دهد ، که معمار این بنای ارزشمند با توجه به زمان‌بر بودن عملیات کاشی و اینکه این گنبد یک پوسته می‌باشد، این سبک از اجرا را انتخاب نموده که دارای دو مزیت است.

الله یاری همچنین خاطر نشان کرد: از مزیتهای این گنبد یکی این است که تا قبل از پایان عملیات کاشی‌کاری نمای گنبد سطح بیرونی دارای زیبایی خاص (مانند گنبد ساروتقی و کلیسای بیت الحم) می‌باشد و سطح گنبد نیمه‌کاره نیست ومزیت دیگر این است که با توجه به بندکشی غوطه‌ای و مرغوبیت آجر بیرونی و مسطح بودن ، سطح نفوذ آب باران بیش‌ازحد امکان‌پذیر نمی‌باشد. لذا با توجه به موارد فوق می‌توان گفت؛ برای بستر اصلی گنبد ازلحاظ نفوذ آب در هنگام ساخت پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد : با وجوداین، با توجه به حساسیت موجود جهت جلوگیری از نفوذ آب در حین عملیات مرمت، اجرای سطح و پوششی جذبی جهت جلوگیری از نفوذ به بستر اصلی با توجه به موارد ذیل صورت می گیرد.

او با اشاره به اینکه سطح کاشی‌کاری گنبد با بستر اصلی ۲۰ الی ۴۰ سانتیمتر فاصله دارد،  افزود : جهت نصب پارچه‌های کاشی باید زیرسازی صورت می‌گرفت ، در نتیجه تصمیم بر این شد که به‌صورت کاملاً اصولی و روش‌های خاص مربوط به این پروژه این ضخامت پکفته شود. 

الله یاری تأکید کرد: روش‌های دیگری نیز برای ایجاد یک‌لایه محافظتی بر روی سطح گنبد وجود داشت که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان مرمت، این روش‌ها مناسب نبوده و مانع از استحکام‌بخشی گنبد می‌گردد.

 وی خاطرنشان کرد: پس از بارندگی‌های اخیر از بدنه گنبد بازدید به عمل آمد که نشان می‌دهد ، آب در سطح گچ کف‌مال روی پکفته هیچ‌گونه نفوذی تا نزدیک بستر آجری نداشته است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: با توجه به اینکه یکی از استاد کاران بر جسته اصفهانی در حال مرمت این گنبد تاریخی می باشد، تمام مسائل مربوط به حفاظت در حین مرمت پیش بینی شده است.

اله یاری تصریح کرد: تمامی طرح های مرمتی در پهنه استان اصفهان از جمله میدان امام ، چهلستون،  مسجد جامع ، باغ فین و ...توسط استاد کاران برجسته اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و کاشان در حال انجام می باشد و پایگاههای ثبت جهانی حساسیت خود را نسبت به اجرا توسط استاد کاران مد نظر قرار می دهد.

کد خبر 366143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.