بودجه شهرداری‌ها چگونه خرج می‌شود

بودجه شهرداری ‏ها، نحوه تامین آن و چرایی دریافت مالیات و عوارض از ساکنان شهری همیشه مثل یک علامت سوال در ذهن شهرنشینان وجود دارد.

به گزارش ایمنا، برای رسیدن به پاسخ این قبیل سوالات، بهتر است ابتدا به ماهیت بودجه و نحوه تخصیص آن، همچنین تفاوت میان بودجه دولتی و بودجه شهرداری‏ ها پرداخته شود. به طور کلی می‌توان گفت که بودجه، یک سند برنامه ‏ریزی شده مالی است که شامل فهرستی از مفروضات درآمدها و هزینه‏ های موجود در طول سال آینده هر سیستم و سازمانی می ‏شود. این فرضیه ‏ها بر اساس پیش ‏بینی روند هزینه‏ ها و چشم ‏انداز کلی سال آینده نوشته می شود و طی آن‏ تمامی عواملی که می‏ توانند بر هزینه‏ های بالقوه تاثیرگذار باشند، مورد بررسی قرار می‏ گیرند.

در این سند نحوه به دست آمدن اعتبارها از منابع مشخص، محل مصرف و چگونگی توزیع آن‏ها به منظور انجام عملیات مورد نیاز برای تامین اهداف و سیاست‏ های قانونی سازمان، به صورت دقیق و با در نظر داشتن استانداردها و روش‏ های مورد استفاده برای توسعه بیان شده است. بنابراین هر بودجه‏، یک طرح کلی از اظهارات مالی و پیش ‏بینی ‏های جریانات نقدی و خروجی‏ ها است.

بودجه دولتی

دولت، سازمانی با تشکیلات گسترده است که نیاز به برنامه ‏ریزی ‏های مالی برای دستیابی به اهداف و سیاست‏ های مدنظر خود دارد. این برنامه‏ ریزی ‏ها در بخش ‏های مختلف امور اجتماعی، رفاهی، عمرانی، آموزشی، درمانی، تولیدی، امنیتی، سلامتی و سایر هزینه‏ های مد نظر آن به کار می ‏رود. بنابراین، دولت باید یک بیانیه مالی برای درآمد پیشنهادی خود و هزینه‏ های مالی سال بعد ارائه دهد که همان بودجه دولتی است.

به طور کلی بودجه دولتی شامل برنامه‏ های مالی دولت ‏ها در راستای پیش ‏بینی محل درآمدها و برآورد هزینه‏ های عملیاتی برای تحقق اهداف یک کشور می ‏شود که به طور عمده از محل مالیات‏ ها و عوارض تامین می ‏شود و پس از تدوین و تصویب، برای اجرا در اختیار نهادهای اجرایی هر کشوری قرار داده می ‏شود. تمامی سازمان‏ ها موظف هستند که اصول نوشته شده در این برنامه مالی را مو به مو اجرا کرده و تمامی ضوابط موجود در آن را در بخش مشخص شده به مرحله اجرا درآورند. یکی از نهادهایی که از این نوع بودجه‏ بندی استفاده می‏ کند، شهرداری است.

بودجه شهرداری

شهرداری نهاد مسئولی است که برای اداره شهر خود تمامی درآمدها و هزینه‏ های خود را مدیریت کند و هر ساله به صورت کاملا رسمی وضعیت مالی و به عبارتی بودجه خود را مشخص می‌کند. البته بودجه شهرداری در ابتدا به صورت یک پیش ‏نویس از طرف دولت، تدوین و موارد لازم در آن پیش ‏بینی می ‏شود. پس از آن برای بررسی در اختیار کارشناسان قرار می‏ گیرد. بعد از دریافت تایید از سطوح بالای شهرداری، این بودجه پیشنهادی در اختیار مرجع تصویب‏ کننده قرار داده شده و به شهرداری ‏ها تسلیم می ‏شود. شهردار وظیفه تنظیم بودجه در سطوح بالاتر و عالی را در اختیار دارد و بسته به تشکیلات شهرداری آن را با مسئول و مدیر امور مالی تحت بررسی قرار می‏ دهد. این بودجه در شهرهای بزرگ شامل مجموعه‏ ای پیچیده از اسناد و مدارکی است که بیانگر ابزارهای متعلق به بخش ‏ها و خدمات مختلف است و در شهرهای کوچک تنها شامل طرحی مختصر و مفید در یک صفحه می ‏شود.

محل درآمد و هزینه شهرداری‏ ها

تعداد زیر شاخه‏ هایی که مجموع درآمدها و هزینه‏ های یک شهرداری را تشکیل می دهند، با توجه به حجم فعالیت‏ های آن، مالیات‏ ها، هزینه‏ های دولت‏ های محلی و خدمات ارائه شده برای شهروندان متفاوت است، ولی به طور کلی منابع درآمد یک شهرداری عبارتند از مالیات دارایی، عوارض تعیین شده برای استفاده از وسایل نقلیه موتوری، هزینه ‏های جمع ‏آوری شده از محل مجوزهای تجاری و ساختمانی، دریافت عوارض شهرداری و مالیات بر سود از ساکنان و بخش بسیار ناچیزی از درآمد مشترک دولت.

محل هزینه ‏های پیش بینی شده شهرداری نیز شامل خدمات ارائه شده توسط دولت محلی شامل هزینه حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان شهرداری، هزینه ‏های مربوط به تأمین منابع و مسکن برای حفظ و اداره دفاتر دولتی، مدارس و صندوق‏ های اجتماعی، خدمات ایمنی عمومی مانند اجرای قانون، خدمات آتش‏نشانی و پلیس، خدمات رفاهی همچون ایجاد اماکن عمومی، پارک‏ ها، کتابخانه‏ ها، سیستم ‏های حمل و نقل عمومی و مراکز تفریحی گردشی و تعمیر و نگهداری آن‏ ها، ایجاد و نگهداری از جاده‏ ها، کوچه ‏ها، میادین، معابر آب ونگهداری و نظافت آن‏ ها، ایمن ‏سازی، نوسازی و بهسازی شهرها و خدماتی از این دست می‏ شود.

بودجه ‏بندی در شهرهای مختلف دنیا

به منظور شناخت نیازها و خواسته‎‏های هر شهر در دنیا، هر ساله پیش از آغاز سال نو شوراهای شهری اقدام به ارائه پیش‏نویس بودجه براساس دستورالعمل شورا جهت تمرکز بودجه برای تحویل پروژه‏ هایی که در اولویت هستند، حفظ سطح خدمات موجود، برنامه ‏ریزی برای بازسازی زیرساخت ها و ارائه پروژه ‏های بازسازی، نوسازی و بهسازی هدفمند جامعه می‏ کنند.

 بودجه شهر، تعیین کننده میزان پولی است که در طول یک سال به شهر وارد و در آن هزینه می ‏شود. تصمیم ‏گیری درباره نحوه توزیع درآمد شهر و تخصیص آن در مسیر برآورده کردن اهداف و سیاست های شهری برعهده شورای شهر و شهردار است. شورای شهر در این مسیر و در فرآیند بودجه ‏بندی ، همواره شهروندان و رفاه حال آن‏ها را مد نظر قرار می ‏دهد. برای مثال به ذکر چند شهر جهان در این زمینه می ‏پردازیم.

سن‏ دیگو

تمرکز بودجه سال مالی ۲۰۱۹ این شهر بر فراهم آوردن زندگی بهتر برای تمام افراد جامعه، حفظ خدمات شهری موجود و ارائه خدمات اجتماعی مانند نظافت و تعمیر جاده‏ ها، پارک‏ها و کتابخانه‏ ها، حفظ امنیت عمومی، استخدام و آموزش نیروهای پلیس، هماهنگی جهانی برای مبارزه با مواد مخدر، استخدام کارکنان جدید برای امکانات جدید رفاهی و تفریحی، افزایش خدمات به افراد بی‏ خانمان، ارائه طرح‏ های مقرون به صرفه برای مسکن و همچنین برنامه ‏ریزی برای فراهم کردن آب تمیز و پاک است.

این بودجه همچنین سرمایه ‏گذاری در زیرساخت‏ های شهری عمومی مانند خیابان‏‌ها، پیاده‏ روها، پل ‏ها، ساختمان‏ ها و نیاز به تعمیر و نگهداری از این زیرساخت ‏ها را در اولویت قرار می‏ دهد و سهمی بحرانی برای ارتقای سطح خدمات محله‏ ها و گسترش تلاش ‏ها برای داشتن شهری تمیز و امن در کنار تعمیرات اساسی جاده ‏ای، بازسازی پیاده‏ روها، تعمیر و تعویض چراغ ‏های خیابانی و حفظ روشنایی امنیتی پارک‏ ها، امکانات دوچرخه و ایجاد پروژه‏ های زیربنایی جدید در نظر می‎‏گیرد.

لندن

شهردار لندن نیز هدف اصلی خود از بودجه ‏بندی سال جاری را حمایت از موفقیت بیشتر لندن، ارتقا روحیه کارآفرینی، رشد اقتصادی، تنوع فوق العاده و افزایش خلاقیت و کسب افتخار برای لندن بر مبنای چند بدنه عملیاتی خود یعنی اداره پلیس لندن، سازمان آتش نشانی، شرکت حمل و نقل، اداره پارک المپیک ملکه بریتانیا و شرکت توسعه سلطنتی اعلام کرده است.

هلسینکی

بودجه و اقتصاد این شهر با توجه به رشد جمعیت آن تعیین شده و در خدمت رفع سریع نیازهای خدمات شهری و هزینه ‏های عملیاتی به ویژه خدمات اجتماعی و مراقبت‏ های بهداشتی است. یکی دیگر از بخش‏ هایی که بودجه شهرداری به آن اختصاص یافته، آموزش و پرورش است که نقش مهمی در آینده شهری و ایجاد فرهنگ صحیح در حفظ و نگهداری شهر و فراهم آوردن محیط شهری مناسب ایفا می‏ کند.

شارجه

حاکم " Sharjah" در فرآیند افزایش بودجه ۲۰۱۹ خود، علاوه بر تمرکز روی زیرساخت‏ها و مقررات سلامت اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی متناسب با اهداف استراتژیک شهر، حمایت‏ های اجتماعی را نیز در نظر گرفته که طی آن تمامی نیازهای شهروندان گنجانده شده است. در برنامه بودجه ‏بندی این شهر، بر امنیت عمومی و همچنین برنامه ‏های بهبود سرمایه هم تمرکز بسیاری شده است.

آلمان

آلمان تمایل دارد که سرمایه ‏گذاری بیشتری برای ایجاد جاده ‏های مناسب، حمل و نقل ریلی با کیفیت، اینترنت پر سرعت و منابع آموزشی و پژوهشی داشته باشد. بودجه این کشورهمچنین در زمینه ارائه مسکن به خانواده ‏ها، گسترش امکانات درمانی کودک، افزایش بودجه امنیت و نظم و ایجاد بنیادهای رفاهی استفاده خواهد شد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 366136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.