خواب؛ شیوه‌ای موثر برای کاهش دردهای مزمن

بررسی‌های جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که محرومیت از خواب موجب کاهش واکنش‌های مغزی می‌شود و میزان حساسیت بدن نسبت به دردها را افزایش می‌دهد؛ به گفته آن‌ها خوابیدن، کلید رهایی از درهای مزمن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بی‌خوابی تاثیر زیادی بر روی مغز افراد دارد چرا که عملکردهای شناختی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و توانایی آن‌ها را در یادگیری و شکل دادن خاطرات جدید، متوقف می‌کند.

اما بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که بی‌خوابی اثر روانشناختی دیگری بر روی مغز دارد و میزان حساسیت افراد نسبت به درد را افزایش می‌دهد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد کمبود خواب، مکانیسم‌های طبیعی مغز برای کاهش درد را مختل می‌کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با اعمال گرما در پاهای ۲۴ فرد سالم جوان، در آن‌ها درد ایجاد کردند. سپس مغز این افراد را اسکن کردند و مدارهای کنترل درد را در آن‌ها مورد بررسی قرار دادند. در آغاز تحقیق، شرکت‌کنندگان هیچ‌گونه مشکل خواب و یا اختلالات مرتبط با درد نداشتند.

دانشمندان با اسکن مغز افراد توسط دستگاه ام ار آی و افزایش اعمال گرما به پوست شرکت کنندگان، آستانه درد هر یک از اعضای گروه را پس از یک خواب شبانه خوب، ارزیابی کردند. آن‌ها این کار را پس از یک شب بی‌خوابی نیز تکرار کردند.

نتیجه بررسی‌ها نشان داد که میزان حساسیت افراد نسبت به درد پس از خواب ناکافی افزایش می‌یابد. به گفته محققان زمانی که افراد خواب کافی نداشته باشند، قشر " somatosensory" مغز که با حساسیت نسبت به درد مرتبط است در آن‌ها بیش از حد فعال می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که محرومیت از خواب باعث مداخله در فرآیند مدارهای عصبی درد می‌شود.

اگر به این موضوع اندکی خوش بینانه بنگریم، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که خواب خوب، یک ضد درد طبیعی است که در مدیریت و کاهش درد موثر است.

کد خبر 366082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.