مواد غذایی جایگزین گوشت قرمز/آلودگی نمک های دریا

ارتباط ریزش مو با شامپو، تاثیر کفش پاشنه بلند بر روی بدن زنان و مواد غذایی مناسب برای جایگزینی گوشت قرمز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ربابه شیخ الاسلام، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عده ای سودجو نمک دریاچه هایی را که خشک شده و در سطح زمین فراوان و آلوده به فاضلاب است را به ابتدایی ترین شکل جمع آوری کرده و تحت نام نمک دریا با تبلیغات گمراه کننده در مغازه ها به فروش می‌رسانند.

وی افزود: دریاچه ها خشک شده اند و نمک رایگان در سطح زمین فراوان است، نمک هایی که با فاضلاب‌هایی که از قبل به این دریاچه‌ها ریخته می‌شده، به شدت آلوده هستند.

 شیخ الاسلام با یادآوری اقداماتی که برای تولید نمک های یدار بهداشتی طی ۲۰ سال گذشته کشیده شده است هشدار داد: در صورت ادامه این روند و حذف نمک های یددار از سفره خانوار و جایگزینی این نمک های آلوده به زودی شاهد بازگشت بیماری ها ناشی از کمبود ید خواهیم بود.

وی گفت: بیماری هایی که بدترین آنها عقب ماندگی های ذهنی کودکان است، همچنین کری و لالی، سقط جنین، گواتر و جراحی های ناشی از عوارض آنها که سودجویی این گروه از خدا بی خبر به نام طب سنتی و اسلامی به سلامت جامعه تحمیل می کند.

خطر هپاتیت در مبتلایان به سرطان

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا بر اساس یافته‌های خود اظهار داشتند که بسیاری از مبتلایان به سرطان به هپاتیت نیز دچار هستند  و از بیماری خود اطلاع ندارند.

بنابر بررسی‌های این متخصصان در "شبکه مطالعات سرطان SWOG" تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به سرطان در آمریکا به هپاتیت نوع B و C دچار هستند که از ابتلای خود به این عفونت ویروسی آگاهی ندارند.این دو نوع هپاتیت می‌توانند در روندِ درمانِ بیماریِ سرطان اختلال ایجاد کرده و مشکلات جدی را متوجه بیمار کنند.

به گفته این گروه از متخصصان آمریکایی معاینات لازم جهت بررسی احتمال ابتلای بیماران مبتلا به سرطان به دو نوع هپاتیت B و C در کلینیک‌های سرطان حائز اهمیت است.

بیماری هپاتیت می‌تواند به بروز مشکلات جدی از قبیل نارسایی کبدی و بیماری کلیوی منجر شود. در این مطالعه بیش از ۳۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان از سراسر آمریکا شرکت داشتند که به منظور احتمال ابتلاء به هپاتیت و HIV از آنان آزمایش خون گرفته شده بود. ۶.۵ درصد از بیماران در گذشته به هپاتیت نوع B مبتلا بوده، ۰.۶ درصد به هپاتیت B مزمن دچار بوده، ۲.۴ درصد به هپاتیت

تعداد موارد ابتلاء به ویروس HIV در افرادی که از بیماری خود اطلاع نداشتند، پایین بوده است. به علاوه بسیاری از این بیماران در معرض فاکتورهای خطرزایی از قبیل تزریق مواد مخدر نبوده‌اند.

چگونه کمبود گوشت قرمز را جبران کنیم

مراقب کمبود ویتامین ب ۱۲ باشید: کمبود ویتامین ب ۱۲ در کسانی که از مصرف محصولات حیوانی اجتناب می کنند، رایج است و در موارد شدید احتیاج به مصرف مکمل دارد. این ویتامین در محصولاتی از قبیل غذاهای دریایی، ماهی، تخم مرغ و لبنیات نیز یافت می شود و تنها منبع آن گوشت قرمز نیست.

به اندازه آهن مصرف کنید: مکمل‌های آهن در کسانی که محصولات حیوانی از جمله گوشت قرمز را مصرف نمی کنند، تحت نظر پزشک ضروری است. می‌توانید از محصولاتی مانند اسفناج، آجیل‌هایی مانند پسته، جعفری، چغندر قند، عدس، جو و کلم بروکلی بهره ببرید.

پروتئین سبزیجات را فراموش نکنید: بسیاری از غذاهای گیاهی منابع غنی از پروتئین هستند و برای کسانی که میلی به مصرف گوشت قرمز ندارند، اضافه کردن آجیل و دانه ها، حبوبات، دانه‌های کامل مانند گندم،جو، و نخود فرنگی به رژیم غذایی توصیه می‌شود.

تخم مرغ را فراموش نکنید: تخم مرغ یک غذای کامل و سرشار از پروتئین حیوانی است. شما می‌توانید اگر گوشت قرمز مصرف نمی‌کنید و در صورتی که دچار کلسترول بالا نیستید، روزانه از مزایای این ماده غذایی سود ببرید.

لبنیات کم چرب مصرف کنید: بسیاری از افرادی که از مصرف گوشت پرهیز می کنند، علاقه وافری به مصرف محصولات لبنی دارند. با این حال نوع پرچرب این محصولات، مضرتر از آنچه شما تصور می‌کنید، هستند و باعث اختلالات هضم می شوند.

زیاد آرد نخورید: اشتباه بزرگ اکثر افرادی که به مصرف گوشت علاقه ای ندارند، مصرف بیش از حد آرد است. مصرف آردهای تصفیه شده ضمن این که شما را دچار اضافه وزن فوری می کند، عاملی برای ابتلا به سوء تغذیه است.

ماهی ها را درست انتخاب کنید: اگر به مصرف گوشت قرمز رغبت ندارید، اما ماهی هنوز جزو رژیم غذایی خود  است، از انتخاب ماهی های بزرگ چرب مانند ماهی آزاد یا تن اجتناب یا مصرف آنها را محدود کنید زیرا این نوع ماهی‌ها ممکن است حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین باشند که البته برای کودکان و مادران باردار بسیار خطرناک هستند.

از منابع مختلف کلسیم بهره ببرید: شیر تنها منبع کلسیم نیست و شما می توانید از منابع دیگر این ماده معدنی مانند دانه کنجد، کلم بروکلی، بادام و ... بهره ببرید.

آیا ریزش مو با شامپو ارتباط دارد؟

اگر شامپوها فقط حاوی مواد پاک کننده ای باشند که کارشان پاک کردن لایه چربی از روی پوست سر و مو است بعد از شستشو ̜ موها خشن و حالت دادن به انها مشکل می شود. بنابراین مواد دیگری باید در شامپو بکار گرفته شود تا برای مصرف کننده مطلوب تر باشد .بطور طبیعی پوست سر و موها با سبوم ترشح شده از غدد سباسه˛ نرم نگه داشته می شود. این ترشح چرب˛ مو و پوست را در برابر از دست دادن آب حفظ کرده و ظاهری درخشان به آن می دهد.

موی خود را با یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچگونه گره ای روی آن باقی نماند. هرگز موی خود را درحالت خیس شانه نکنید٬ زیرا در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف می کنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود

استفاده از صابون معمولی به همراه آبهای سنگین، نمک های کلسیم و منیزیوم تولید می کند که به مو می چسبند و این موجب شکنندگی و کدری مو و به هم چسبیدن و اشکال در شانه کردن آن می شود.

شوره سر (Dandruff ) مشکل عذاب آور و شایعی است که شیوعی حدود ۵% در کل جامعه دارد. شوره غالبا پس از سن بلوغ (بین ۲۰ تا ۳۰ سال) رخ می دهد و آقایان بیشتر از خانم ها به آن مبتلا می شوند. شوره سر با پوسته های پوست سر تشخیص داده می شود و در اغلب اوقات با سبوره مرتبط است.

سبوم (sebum )، چربی طبیعی پوست که از غدد سباسه ترشح می شود، در حفظ رطوبت طبیعی پوست و مو نقش دارد و مانع از خشک شدن و شکنندگی آنها می شود. غدد سباسه به فولیکولهای مو متصل هستند و محتویات آنها از طریق یک مجرای باریک به سمت فولیکول مو ترشح می شود. تسریع ترشح، دلایل متعددی دارد که از مهمترین آنها می توان به اختلالات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ، بیماری، کوفتگی و خستگی بیش از حد، اضطراب و استرس اشاره کرد. از جمله مشکلاتی که ترشح بیش از حد سبوم ایجاد می کند.

در موارد خیلی شدید، ترشح بیش از حد سبوم موجب عوارض ناخوشایند خارش و التهاب پوست سر می گردد. در نتیجه کنترل و تنظیم ترشح سبوم در پوست سر، برای این افراد ضروری می باشد. یکی از روشهای دستیابی به این هدف، بهره گیری از شامپوهای کاهش دهنده و تنظیم کنندهی سبوم سر است.

ریزش و نازک شدن موی سر علاوه بر عوامل هورمونی و ارثی، تحت تاثیر شرایط محیطی نامساعد و مواد شیمیایی تشدید می شود. یکی از روشهای موثر در کاهش ریزش مو و تقویت فولیکولها و استحکام تارهای مو استفاده از یک شامپوی تقویتی مناسب است. چنین شامپویی با بهره گیری از مواد موثر مناسب، ضمن تغذیه فولیکولهای مو با مواد و ویتامینهای ضروری برای رشد مو، به تارهای مو نیز شادابی، استحکام و درخشندگی بخشیده و از ریزش بیش از حد موها جلوگیری می کند

بلاهایی که کفش پاشنه بلند سر زنان می‌آورد

پوشیدن کفش پاشنه بلند بدترین بلاها را سر زنان می آورد و این ۸ دلیل برای نپوشیدن کفش پاشنه‌دار کافی است که دیگر از این مدل کفش ها استفاده نکنید.

زمانی که وزن روی پنجه‌ها می‌افتد، کاهش قوس عرضی پا ایجاد می‌شود و همین مساله باعث گیر افتادن عصبی به نام «بین استخوانی» در استخوان پا خواهد شد نتیجه این‌که فشرده شدن عصب، یک سندرم به نام «مورتون» به وجود می‌آورد. ابتلا به این سندرم مشکلات زیادی را به همراه دارد که می‌توان به درد شدید، احساس تیرکشیدن و...، اشاره کرد.

کفش پاشنه بلند از نظر فیزیوتراپیست‌ها در گروه کفش‌های نامناسب قرار می‌گیرد که می‌تواند عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت در پی داشته باشد. این نوع کفش‌ها، باعث توزیع نامناسب وزن در پاشنه و پنجه پا می‌شود. خستگی و درد در ناحیه پنجه و پایین آمدن کارایی فرد، یکی از عوارضی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت برای فرد ایجاد شود. زمانی که فرد کفش پاشنه‌دار می‌پوشد، خون‌رسانی در انگشتان پا با مشکل مواجه می‌شود و این اختلال، تورم در پاها را به‌دنبال خواهد داشت. پوشیدن کفش پاشنه بلند در درازمدت، عوارض بیشتری را به‌دنبال دارد.

پوکی استخوان، کاملا با سن در ارتباط است در حالی‌که پوکی استخوان وابسته به سن نیست و با توجه به یائسگی زودرس یا اختلال در قاعدگی، سبک زندگی و محیط زندگی، باید انتظار پوکی استخوان را در سنین پایین‌تری داشت. خانم‌ها وقتی کفش پاشنه‌دار می‌پوشند، علاوه بر پیچ‌خوردگی پا به دلیل عدم تعادل، ممکن است زمین بخورند، همین زمین‌خوردن به ظاهر ساده، در خانمی که پوکی استخوان دارد، می‌تواند منجر به شکستگی استخوان لگن شود که این مساله مشکلات بسیار زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند.

کفش‌های پاشنه‌دار باریک، میزان سطح اتکای بدن را نسبت به زمین کم می‌کند و فرد با پوشیدن چنین کفش‌هایی تعادل کمتری دارد و احتمال پیچ‌خوردگی مچ پا در چنین شرایطی حدود ۵۰ درصد بیشتر می‌شود. کفش‌های پاشنه باریک، اغلب پنجه‌های باریکی دارند که این مساله می‌تواند احتمال ابتلا به سندرم مورتون و انحراف شست پا (هالوکس والگوس) را زیاد کند. کفش‌های پاشنه بلند، قسمت‌های دیگر پا مانند زانو را نیز درگیر می‌کند. احتمال به‌هم ریختگی و آسیب به دیسک‌های کمر نیز وجود دارد. احتمال تنگی کانال نخاعی و ستون فقرات کمری نیز وجود دارد.

کفش‌های پاشنه‌داری که لژ دارد، می‌تواند آنها را از آسیب مصون نگه دارد در حالی‌که این باور نادرست است و در صورتی که لژ به درستی بین پاشنه و پنجه تقسیم نشده باشد، می‌تواند منجر به آسیب شود. خانم‌ها باید این مساله را بدانند که کفش‌های پاشنه‌دار هر قدر هم راحت بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشند، بدون ضرر برای سلامت نیستند.

زردی پوست نشانه چه بیماری است؟

یرقان یا همان زردی پوست، یکی از مشهورترین علایم بیماری کبدی است که باعث زردی پوست و حتی زرد شدن سفیدی چشم می‌شود.مشکلات کبدی شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها و نارسایی‌ها هستند که به بافت کبد یا عملکرد آن آسیب می‌رسانند و عمدتاً بافت کبد در تماس با یک ویروس ممکن است، ملتهب شود.

یرقان یا همان زردی پوست، یکی از مشهورترین علایم بیماری کبدی است که باعث زردی پوست و حتی زرد شدن سفیدی چشم می‌شود. زردی پوست وقتی رخ می‌دهد که کبد بیمار به مقدار کافی بیلی روبین دفع نکند، همچنین خارش یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های بیماری کبدی روی پوست است و به دلیل رسوب محصولات صفراوی در پوست بروز می‌کند.

تمامی مشکلات پوستی هم از کبد نیست و هر ضایعه پوستی دلیل بیماری کبدی نیست و افراد در صورت بروز و مشاهده مشکلات در پوست باید به پزشک مربوطه مراجعه کنند و با انجام آزمایشات گوناگون دلیل مشکلات مشخص شود.

کد خبر 366077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.