۷۰ درصد دانه‌های روغنی موجود در کشور تراریخته است

مدیر گروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مواد صنعتی تراریخته چالش‌های عظیمی به همراه دارد، افزود: باید توجه داشت که ۷۰ درصد دانه‌های روغنی مورد مصرف در صنعت از مواد تراریخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس پریانی پیش ازظهر امروز (چهارشنبه) در کارگاه "آموزشی آشنایی با سیاست‌ها و قوانین محدود کننده تبلیغات کالاها و خدمات آسیب رسان" اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد علل مرگ و میر کشور بیماری‌های غیرواگیردار است؛ خطر ابتلا به این گروه بیماری‌ها به عوامل رفتاری و غیر رفتاری بستگی دارد به عنوان مثال چاقی از عوامل خطر غیر رفتاری است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی بهداشت بوده و مراقبت‌ از جامعه را بر عهده دارد، اضافه کرد: برای این امر آموزش را در دستور کار قرار داده‌ایم، البته باید توجه داشت که برای اقشار مختلفی از جامعه آموزش پاسخگو نخواهد بود.

مدیر گروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و مسئول کارگروه تعیین فهرست کالاهای آسیب رسان گفت: فهرست کالاهای آسیب رسان از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، علل ممنوعیت و عدم تبلیغ تنها به دلیل خطرساز بودن آن است. به عنوان مثال مصرف پفک آسیب رسان است اما اگر در کوتاه مدت استفاده شود، خطر زیادی به همراه نخواهد داشت، اما اگر مدت زمان طولانی مصرف شود بی شک خطرساز خواهد بود.

پریانی تصریح کرد: اقشار ضعیف جامعه در اکثر مواقع مواد غذایی بی ارزش استفاده می‌کنند زیرا آگاهی این افراد کم است و بیشتر در معرض بیماری‌های غیر واگیر هستند.

وی با بیان اینکه مواد صنعتی تراریخته چالش‌های عظیمی به همراه دارد، افزود: باید توجه داشت که ۷۰ درصد دانه‌های روغنی مورد مصرف در صنعت از مواد تراریخته است.

مدیر گروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و مسئول کارگروه تعیین فهرست کالاهای آسیب رسان تصریح کرد: به دلیل عوامل متعدد وزارت بهداشت مجوز تولید کالای آسیب رسان را ارایه می‌دهد و در کنار آن بر ممنوعیت تبلیغ کالای آسیب رسان نیز تاکید دارد.

پریانی ادامه داد: باید کالاهای مورد نیاز در جامعه رصد شود، به عنوان مثال در ۱۰۰ گرم مواد خوراکی تولید شده باید فیبر، ویتامین، املاح و پروتئین اندازه گیری شود و اگر کالری بیش از حد مجاز داشته باشد، آسیب رسان است.

کد خبر 366065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.