علل مرگ ۶۵ درصد از اصفهانی‌ها بیماری‌های غیر واگیر است

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیماری‌های غیرواگیر منشأ ۶۵ درصد مرگ‌های زودرس در کشور است که در رأس آن بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و سوانح رانندگی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی رضایی  پیش از ظهر امروز (چهارشنبه)  در کارگاه "آموزشی آشنایی با سیاست‌ها و قوانین محدود کننده تبلیغات کالاها و خدمات آسیب رسان" اظهار کرد: آموزش‌های پیشگیری و آگاهی در حوزه بهداشت به مردم ارایه می‌شود و منجر به کاهش بیماری‌های واگیردار در کشور شده است، اما این در حالی است که با توجه به تغییر الگوی زندگی و کمرنگ شدن بهداشت فردی در خانواده‌ها شاهد افزایش بیماری‌های غیرواگیردار هستیم.

وی افزود: بیماری‌های غیرواگیر منشأ ۶۵ درصد مرگ‌های زودرس در کشور است که در رأس آن بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و سوانح رانندگی قرار دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر بیشترین علل  بستری شدن افراد در ICU و CCU مشکلات قلبی و عروقی، اضافه وزن، مصرف دخانیات و تغذیه نامناسب است؛  اگر وزارت بهداشت از نظر زیر ساخت و اعتبار مشکل نداشته باشد تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد در حوزه پیشگیری، درمان و سلامت مردم  کمک کننده است و در این زمینه نقش مردم و دیگر سازمان‌ها ۷۵ درصد برآورد شده است.

وی  اضافه کرد: در حال حاضر کودکان و نوجوانان از کم تحرکی و اضافه وزن رنج می‌برند که این عوامل ریز فاکتورهای خطر است که در سنین بالا در قالب بیماری‌های غیر واگیر بروز پیدا می‌کند.

رضایی با اشاره به ارایه آموزش‌های لازم در خصوص غربالگری خطرسنجی در ۱۲۰۰ مرکز بهداشت در سطح استان اصفهان اظهار کرد: با اجرای این طرح در سال ۹۷-۹۶ حدود ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی، ۶۳ نفر مبتلا به سرطان بدخیم دستگاه گوارش، ۲۲۰ مورد سرطان سینه و ۶۰۰ نفر بیماری دستگاه گوارشی که مستعد سرطان بودند را شناسایی کردیم.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را شناسایی کردیم. در حال حاضر تخت‌های ICU دو برابر و  CCU ۱.۷ برابر شده است. خیریه‌ها نیز برای توسعه تخت‌های دیالیز ورود کرده‌اند و با دانشگاه علوم پزشکی همکاری‌های خوبی داشته‌اند، اما اگر قبل و بعد از توسعه تخت‌ها را بررسی کنیم هیچ تغییری در کاهش بیماری‌های غیرواگیر نداشته‌ایم و افزایش نیز پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید عوامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم ادامه داد: گاهی شاهد تبلیغات گسترده کالاهای آسیب رسان هستیم، کالاهایی که سلامت جامعه در گروه سنی خاص را نشان رفته است و مرگ و میر زودرس را برای کشور رقم زده است.

سن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر ۱۰ سال کاهش یافت

همچنین مهشید احمدیان، مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: سن سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها  ۱۰ سال کاهش یافته است. اگر در گذشته سن ابتلا به سرطان پستان ۵۵ سال بود امروز به ۴۰ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ بعد از سرطان پستان دومین بیماری غیرواگیر رایج در زنان است، افزود: در میان مردان نیز سرطان روده بزرگ بعد از سرطان پروستات دومین بیماری غیرواگیر  است.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: هر شخص باید در جایگاه خود مسئولیت‌پذیر باشد تا مشکلات سلامت جامعه کاهش پیدا کند؛ با وجود افزایش تخت‌ها در بیمارستان‌ها همچنان با کمبود تخت مواجه هستیم به دلیل اینکه بیماری های غیرواگیر نیز در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد نوجوانان و جوانان دچار بیماری اضافه وزن و چاقی هستند؛ مبتلایان بیماری فشار خون و چربی بالا  در اصفهان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 366054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.