اساس تدوین آیین‌نامه‌های دانشگاه‌ها اعتماد نکردن به دانشجو است

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در تدوین آیین‌نامه‌ها به تأثیرات فرهنگی آن در آینده توجهی نمی‌شود و اساس تدوین آن اعتماد نکردن به دانشجو بوده و است، فرض اولیه ما این است که افراد دزد و یا دروغ‌گو هستند و با این آیین‌نامه‌ها دست و پای افرادی که می‌خواهند کار کنند را بسته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدرس هاشمی صبح امروز _سه شنبه ۹ بهمن ماه _در آیین افتتاح شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با بیان اینکه می‌توان دانشگاه صنعتی اصفهان را مولد شایسته انقلاب اسلامی نامید، اظهار کرد: پی‌ریزی و برنامه‌ریزی اولیه این دانشگاه با دقت نظر علمی دلیل موفقیت این دانشگاه در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه ادامه داد: بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و در سال گذشته میلادی بیش از هزار و ۷۰۰ مقاله ISI به چاپ رسیده و سرانه تولید مقاله دانشگاه ۳.۵ است، البته این دانشگاه علاوه بر پیشبرد پروژه‌های دانشگاه همواره به مسائل کشور توجه داشته تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی با صنایع مختلف انجام داده‌ایم که مشکلات بسیاری را از منطقه و کشور حل کرده است.

هاشمی افزود: بیش از ۵۴۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از هفت هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کشور در اولین و بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری کشور که با عنوان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تأسیس شده است مشغول به کار هستند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تدوین طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان، چشم‌انداز این دانشگاه را دانشگاهی با فضای علمی و فرهنگی پویا و کیفیت گرا با ویژگی تأثیرگذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود عنوان کرد و گفت: در طول تدوین برنامه راهبردی دانشگاه نگرش ما نگاه فرهنگی به فعالیت‌های خاص و فوق‌برنامه نیست بلکه نگاه به فرهنگ عام و تأثیرگذار در همه شئون دانشگاه است.

وی با بیان اینکه در تدوین آیین‌نامه‌ها به تأثیرات فرهنگی آن در آینده توجهی نمی‌شود، تصریح کرد: اساس تدوین آیین‌نامه‌ها اعتماد نکردن به دانشجو بوده و است و فرض اولیه ما این است که افراد دزد و یا دروغ‌گو هستند و با این آیین‌نامه‌ها دست و پای افرادی که می‌خواهند کار کنند را بسته‌ایم. اعتمادسازی و تعهد به کار در آیین‌نامه‌ها وجود ندارد اما مبنای ما بر این است که اگر برنامه‌ای در همه بخش‌های دانشگاه تدوین می‌شود باید نگرش فرهنگی داشته و روح آیین‌نامه‌ها مبتنی بر فرهنگ باشد.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه جایی برای آموزش یک تخصص خاص به دانشجو نیست دانشگاه محلی برای شکوفایی استعدادهای انسان است و امروز وظیفه ما در حوزه مدیریت بسترسازی برای شکوفایی میانی تفکری و استعدادهای دانشجویان است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: امروز بعد از ۴۰ سال از گذشت انقلاب متوجه شده‌ایم تحقق شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ساده نیست و توازن بین استقلال و رفاه اجتماعی به سادگی برقرار نمی‌شود؛

وی با بیان اینکه متولیان بحث مبانی تفکر و اخلاق، مجموعه‌های علمی هستند، گفت: وظیفه ما سنگین است و فاصله زیادی با شعار ساخت تمدن اسلامی ایرانی داریم و برای تحقق آن وظیفه ما میدان سازی و دادن آزادی افکار است و خلأ تفکری که در جامعه وجود دارد را باید پر کرد.

باید فضای گفت‌وگو و رقابت فراهم شود

نحوی، مدیر فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: مدیران فرهنگی باید اندیشه هنر خلاقیت و ذوق را از درون افراد به ظهور اجتماعی برسانند و امکان فضای گفت‌وگو، رقابت و خودنمایی را برای افراد فراهم کنند زیرا توسعه فرهنگ و تمدن وابسته به این فعالیت است.

وی با بیان اینکه باید اجتماعی سازی و استقبال از فضای اجتماعی برای به میدان آوردن اندیشه فراهم شود، ادامه داد: برای تحقق یافتن این مسئله باید کاری کنیم که مخاطب به ما اعتماد کند و اگر کرامت و آزادی گفت‌وگو را برای افراد فراهم کنیم اعتماد به وجود خواهد آمد.

مدیر فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در نگاه‌ها، فعالیت‌ها و سلیقه‌ها نباید تبعیضی گذاشته و عدالت باید برقرار شود بر این اساس است که سرمایه‌های اجتماعی فرصت ظهور پیدا خواهند کرد.

نحوی خاطرنشان کرد: وظیفه مدیران فرهنگی ایجاد محیطی است که در آن احساس کرامت، عدالت و آزادی برای افراد به وجود آید و امید است که بتوانیم این محیط را در دانشگاه‌ها فراهم کنیم تا تمدن کشورمان را در جهان به منصه ظهور برسانیم.

کد خبر 366033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.