غفاری: اهداف دانشگاه معطوف به تربیت انسانی باشد

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در صورتی دانشگاه یک نهاد است که اهداف آن معطوف به تربیت انسانی باشد و بتواند ایجاد جهان تازه‌ای را رقم بزند و مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا آیین افتتاح شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی صبح امروز _ سه‌شنبه ۹ بهمن ماه_ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. در این مراسم غلامرضا غفاری، معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: برای حوزه فرهنگی و اجتماعی باید هر چه بیشتر تلاش کرد زیرا رونق دانشگاه در عرصه اجتماعی در مقیاس‌های محلی منطقه‌ای و ملی به فعالیت‌های فرهنگی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: دانشگاه باید به عنوان یک نهاد علمی که مرکز فرهیختگی و نخبگی جامعه بشری است به این سؤال پاسخ دهد که می‌خواهد چه سهمی در حیات و مناسبات اجتماعی داشته باشد و به دنبال چه چیزی است؟ در دوره‌های مختلف بنابر شرایط مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پاسخ‌های متفاوتی برای این سؤال عرضه شده است.

غفاری با بیان اینکه لزوم وجود داشتن بخش فرهنگی و معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه صرفاً برای فعالیت‌های فوق برنامه نیست، گفت: فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه در شرایطی که اکنون در آن قرار داریم رسالت بزرگتری دارند. دانشگاه ساحت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در ذیل خود دارد زیرا دانشگاه همواره کار ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است و دانشگاه همیشه در تحولات اجتماعی پیش‌رو بوده و آن را رقم زده و از آن اثر پذیرفته است و اگر روزی دانشگاه در تحولات اجتماعی پیش‌رو نباشد دچار ایستایی شده و دیگر دانشگاه نیست.

دانشگاه واقعی در تحولات اجتماعی پیشرو است

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه واقعی دانشگاهی است که در تحولات اجتماعی پیش‌رو باشد در غیر اینصورت دانشگاه تبدیل به یک سازمان و بنگاه می‌شود، تصریح کرد: در صورتی دانشگاه یک نهاد است که اهداف آن معطوف به تربیت انسانی باشد و بتواند جهان تازه‌ای را رقم بزند و مؤثر باشد.

غفاری ادامه داد: در همه جوامع حوزه اجتماعی و فرهنگی، فراتر بودن زیست فرهنگی دانشجو نسبت به آموزش و پژوهش او اهمیت دارد؛ فرهنگ، جهت گیری فعالیت‌های بعدی ما را مشخص می‌کند و چگونگی تحقق این نگاه اکنون مورد سؤال ما است.

وی اضافه کرد: باید ببینیم دانشجویان در دانشگاه هستند یا با دانشگاه، دانشجویی که در دانشگاه است هویت او کارت دانشجویی اوست اما دانشجویی که با دانشگاه است دانشگاه را پذیرفته و به دانشگاه تعهد و عِرق دارد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید در دانشجویان تعلق ایجاد کنیم تا خود را بخشی از هویت دانشگاه بدانند، گفت: در کار مدیران دانشگاه‌ها خلأ بزرگی وجود دارد که باعث شده است علاقه دانشجویان نسبت به دانشگاه و هویت دانشگاهی روز به روز کمتر شود.

غفاری با بیان اینکه یک دانشگاه اجتماعی نمی‌تواند دانشگاهی باشد که مسئولیت خود را در چارچوب دانشگاه تعریف کند، تصریح کرد: ارتقاء کیفیت زندگی جامعه هدف امروز دانشگاه‌هاست که نیاز به برخورداری‌هایی بیش از مسائل مادی دارد امروز تجربه‌های جهانی نشان داده است اگر برخورداری‌های مادی همراه برخورداری‌های فرا مادی نباشد موجب ارتقا کیفیت زندگی نمی‌شود.

باید مسائل اجتماعی را در افق ۲۰ ساله ببینیم

وی افزود: فاصله عمیقی میان عیان اجتماعی و اذهان اجتماعی وجود دارد و تغییر آن نیازمند تلاش در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. یکی از مشکلاتی که در حوزه مسائل اجتماعی وجود دارد این است که آن را در ظرف زمانی حال می‌نگریم و نسبت به ساحت آن بی اعتناییم در حالی که باید مسائل اجتماعی را حداقل در افق ۲۰ ساله ببینیم.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با برشمردن ویژگی‌های دانشگاه اجتماعی، تاکید کرد: نگاه یک دانشگاه اجتماعی به آینده است و جهان ذهنی آینده دانشجویان را در نظر می‌گیرد و سیاست مواجهه خود را به‌گونه‌ای اعمال می‌کند که در آینده به مشکل برنخورد.

غفاری ادامه داد: همه مسائل اجتماعی و فرهنگی ما وخیم‌اند، ویک راه حل و متولی ندارند و هر وقت که حل می‌شوند ده‌ها مسئله دیگر با خود به وجود می‌آورند مسائل اجتماعی و فرهنگی تمام‌شدنی نیستند و امتداد دارند، با این ویژگی، این مسائل نیاز به یک نگاه خاص دارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه چه در درون و بیرون خود باید نگاه کلان به مسائل اجتماعی و فرهنگی داشته باشد و باید به جنبه‌های مختلف آن توجه کند، گفت: دانشگاه اجتماعی واجد ویژگی گفت‌و گو با درون و بیرون از خود که جامعه را شامل می‌شود، است و با گفت‌و گو می‌توان نظرات مختلف را به‌هم نزدیک کرد. حوزه فرهنگی و اجتماعی حوزه‌ای نیست که دست از سر آن برداریم و اگر نتوانستیم آن را حل کنیم صورت مسئله را پاک کرده و آن را کنار بگذاریم.

بخش فرهنگی دانشگاه نباید منتظر دیگران باشد

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به دیگر ویژگی دانشگاه اجتماعی که نگاه بخردانه و واقع گرایانه است، گفت: بخش فرهنگی دانشگاه نباید منتظر دیگران باشد و همواره باید در انجام فعالیت‌های فرهنگی پیشقدم باشد؛ جامعه‌ای که نتواند گرایش‌ها و سلیقه‌ها و جهت گیری‌های خود را بشناسد و بر مبنای آن سیاست‌ها و فعالیت‌های خود را انجام دهد موفق نخواهد بود زیرا سرمایه‌های انسانی خود را در نظر نگرفته است.

غفاری ادامه داد: اگر بهترین دانش آموخته را با بهترین تخصص داشته باشیم اما او نتواند با بخش‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کند و به نوعی زیستن را به او نیاموخته باشیم نمی‌تواند مؤثر باشد و با بدنه جامعه هماهنگ شود. اگر از افزایش مشارکت دانشجویان صحبت می‌کنیم باید ابتدا بستر آن را فراهم کنیم تا افراد بتوانند زیست خود را در دانشگاه تجربه کنند.

وی با بیان اینکه دیگر ویژگی دانشگاه اجتماعی خود اعتمادی است تصریح کرد: برای رسیدن به هوشمندی اجتماعی باید این ویژگی در دانشگاه‌ها تقویت شود، دانشگاه اجتماعی تلاش می‌کند تعامل نسبتاً قوی را بیین بخش‌های پژوهش و آموزش با حوزه فرهنگی به وجود آورد. با وجود امکانات کمی که در این بخش وجود دارد اما ظرفیت‌های بزرگی نیز وجود دارد و باید زمینه ظهور آن را فراهم کنیم تا شعار دانشگاه مطلوب محقق شود.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر امروز می‌گوییم باید اجتماع را زنده نگه داریم و حس در اجتماع بودن را تقویت کنیم همین وضعیت در دانشگاه‌ها نیز باید ایجاد شود با توجه به نفوذ بخش دانشجویی در جامعه کنونی که امروز به ازای هر ۲۵ نفر یک دانشجو داریم می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

کد خبر 366031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.