۱۳۰۰ معتاد به مراکز درمان اعتیاد اصفهان معرفی شدند

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: یک هزار و ۳۰۰ معتاد در سال گذشته به مراکز اقامتی و میان مدت درمان اعتیاد استان اصفهان معرفی شده‌اند.

محمدسعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص معتادان متجاهر اظهار کرد: مرکز ماده ۱۶ مربوط به معتادان متجاهر است که در استان اصفهان تنها یک مرکز ماده ۱۶ وجود دارد.

وی با اشاره به وجود سابقه ترک و شرایط بد زندگی در این افراد افزود: این نوع معتادان به شکلی از خانواده طرد شده‌اند و فرق این دسته با دیگر معتادان این است که توسط سیستم قضایی برای پذیرش ارجاع داده می‌شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص این معتادان گفت: معتادان ارجاع داده شده به مراکز ماده ۱۶ معتادانی هستند که برای درمان اختیاری اقدام نمی‌کنند و با توجه به شرایطشان سیستم قضایی آنها را برای بستری و درمان به مراجعی چون بهزیستی معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه این دسته معتادان قابل درمان هستند تصریح کرد: لازم است برای این افراد تدابیری اتخاذ شود تا بعد از دوره درمان شرایطی برایشان ایجاد شود که به حالت اول برنگردند.

محمدی در خصوص درمان‌پذیری این افراد گفت: اتفاق خوبی که در مرکز درمان ماده ۱۶ استان اصفهان افتاده این است که برای اولین بار تعدادی معتادان این مرکز موفق به دریافت گواهی فنی‌وحرفه‌ای شدند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بهزیستی به معتادانی که مدتی از سابقه درمانشان می‌گذرد، افزود: گرفتن این گواهی مهارت‌ها برای آنان قطعا مفید و موثر خواهد بود و می‌توانند با کسب این مهارت‌ها به جامعه بازگردند.

محمدی با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶ بهزیستی حدود ۱۲۰ نفر ظرفیت دارد، اظهار کرد: همواره پذیرش این مرکز بیش از این تعداد بوده است و در برخی زمان‌ها همچون ایام نوروز با طرح آرامش معتادان متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری و به این مرکز یا مراکزدرمان اقامتی با عنوان کمپ ارجاع داده می‌شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به دوره درمان ۲۸ روزه در کمپ‌ها گفت: سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۰۰نفر به مراکز ماده ۱۶ و کمپ‌های سطح استان ارجاع داده شدند و در استان اصفهان تنها یک مرکز ماده ۱۶ وجود دارد و مابقی مراکز درمان اقامتی میان مدت یا کمپ‌ها هستند.

وی در خصوص شرایط برگشت به جامعه این نوع معتادان گفت: بزرگترین مشکل این معتادان طرد شدگی اجتماعی است و اینکه پذیرش آنها در جامعه کمتر است و بدین ترتیب آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

محمدی با تاکید بر احتمال بیشتر برگشت و عود اعتیاد در این افراد تصریح کرد: قطعا اگر شرایطی فراهم شود که اینها بتوانند بعد از این دوره به اجتماع برگردند و جامعه آنها را پذیرش کند فرقی با سایر معتادان نخواهند داشت.

محمدی در خصوص طرح " تمرکز بر مورد" اظهار کرد: در بهزیستی استان اصفهان طرحی با این عنوان در حال اجراست بدین شکل که معتادان متجاهر و روند درمان آنها پس از ترخیص از کمپ‌ها یا مرکز ماده ۱۶ توسط مددکاران پیگیری می‌شود و بهزیستی استان اصفهان در این زمینه با دو مرکز قرارداد بسته تا برای ابتدای کار برای ۲۰۰ نفر از این درمان‌ شدگان این پیگیری‌ها انجام شود که از اول دی ماه اجرای این طرح شروع شده است.

کد خبر 366026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.