کاربرد مهندسی ارزش در برنامه بودجه شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: زمانی تخصیص بودجه شهری موفق است که رویکرد فعالیت‌ها علمی بوده و با هدف کاهش هزینه‌ها همراه باشد، چنین رویکردی تنها با به کارگیری "مهندسی ارزش" امکان‌پذیر است.

احمد محلوجی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نحوه عملکرد "مهندسی ارزش" به گونه‌ای است که یک اکیپ وظیفه کنترل و کاهش هزینه‌های پروژه را بر عهده می‌گیرد و با تحقیقات مناسب درصدد کاهش هزینه‌ها با حفظ استانداردها است.

وی اضافه کرد: در زمانی که مشاوران برآورد هزینه‌های اولیه را انجام می‌دهند، مهندسی ارزش فعالیت خود را آغاز می‌کند به گونه‌ای که بدون خارج شدن از استانداردها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؛ مهندسی ارزش یک علم بروز در کشورهای پیشرفته دنیا است که امیدواریم در شهر اصفهان نیز چنین رویکردی نهادینه شود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: اگر یک سری ساز و کارهای مدیریتی برای مهندسی ارزش پیاده شود و با ایجاد تیم‌های کارفرما توان تحلیل مسائل مورد بررسی قرار گیرد، می‌توانیم مانند انرژی خورشیدی که یک منبع رایگان است از مهندسی ارزش هم بدون هزینه می توان از پروژه ها سود برد؛ زیرا دست کم ۳۰ درصد از هزینه‌های پروژه را کاهش می‌دهد.

محلوجی با بیان اینکه اکنون کشور ما هزینه‌های سنگینی بابت سیستم حمل و نقل می‌دهد، خاطرنشان کرد: به طور مثال قیمت بنزین در کشور ایران یک دهم قیمت در کشور ترکیه است که بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در ترغیب مردم به استفاده از خودروی شخصی همین مسئله است؛ در صورتی که با ایجاد سازکارهایی می‌توانیم بیشترین تعداد مسافر را با کمترین هزینه و میزان آلودگی جابه جا کنیم.

وی اضافه کرد: سیستم حمل و نقل عمومی نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت است و تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم نباشد، نمی‌توانیم از مردم بخواهیم برای جابه جایی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، از مهمترین موفقیت‌هایی که در چند سال اخیر داشتیم بهره‌برداری از سیستم حمل و نقل بی. آر. تی بود که اکنون جایگزینی برای تاکسی شده است.

این کارشناس شهرسازی با تاکید بر اینکه یک شهر پایدار به سیستم حمل و نقل عمومی اهمیت خاصی می‌دهد، تصریح کرد: با نگاهی ساده در می‌یابیم یک دستگاه اتوبوس هفت هزار مسافر را جابه جا می‌کند و یک مترو نیز ظرفیت جابه جایی ۳۵ هزار نفر را دارد در حالی که میزان جابه جایی خودروی شخصی در مقایسه با این دو سیستم حمل و نقل عمومی بسیار ناچیز است؛ همین نکات نشان‌دهنده نقش سیستم حمل و نقل عمومی در پایدارسازی شهر هستند.

محلوجی نقش مهندسی ارزش در تصمیم‌گیری‌های شهری مثل سیستم حمل و نقل عمومی را مانند یک گنج با ارزش دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر افراد متخصص برای اجرای مهندسی ارزش در شهرمان زیاد هستند؛ بدون شک پس از به کارگیری مهندسی ارزش مشاوران ایستگاه های مترو به جای اتکا به تحقیقات اینترنتی که تنها یک لایه سطحی از اطلاعات را ارایه می‌دهند روی به تحقیقات علمی با هدف کاهش هزینه‌ها می‌آورند و با کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها به جبران خسارت در بخش‌های دیگر شهری می‌پردازند و به نوعی این کاهش ۳۰ درصدی هزینه نوعی درآمد برای شهر به حساب می‌آید.

کد خبر 366011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.