اضافه‌بار کامیون‌ها بر دوش شهر

طبق تحقیقات علمی به ازای هر تن اضافه تناژ در خودروها با توان چهار برابر میزان خسارت زیرساخت شهری افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایمنا، شاید بارها مشاهده کرده اید که خیابانی آسفالت می شود، اما کمتر از چند ماه آسفالت دوباره ترک می‌خورد؛ جدا از بررسی استانداردهای کیفی آسفالت، این تردد خودروهای سنگین با بار اضافه هستند که روزانه هزینه‌های سنگینی بر شهر تحمیل می‌کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان معتقد است تردد خودروهای سنگین با اضافه بار علاوه بر اینکه باعث خرابی جاده‌ها و از بین رفتن آسفالت می‌شود، فرمان پذیری خودرو پایین آمده و بر روی سیستم‌های ترمز خودرو اثر گذاشته، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و باعث افزایش آلایندگی می‌شود؛ طهماسبی البته خبر خوبی در این راستا به شهروندان داده و اعلام می‌کند که در آینده نزدیک نصب نخستین دستگاه WIM  (توزیع درحال حرکت) در سطح شهر انجام می‌شود تا کنترل اضافه بار و اضافه تناژ به خوبی انجام شود.

توضیحات بیشتر در این باره همچنین در خصوص نتایج اجرای طرح دیده بان آلودگی هوا، معاینه فنی خودروهای سنگین، هوشمندسازی خدمات، آموزش راهبران و قوانین مربوط به حمل بار و کالا در شهر را از زبان «مجید طهماسبی» مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان در ادامه می‌خوانید:

حفظ زیرساخت‌های شهری چگونه اتفاق می‌افتد؟ گاهی خودروهای حمل نخاله به دلیل وزن سنگین زیرساخت‌های شهر را در معرض خطر قرار می‌دهند!

با توجه به تحقیقات علمی انجام شده، اکثر خسارت هایی که به زیرساخت‌های شهری وارد شده، در اثر  اضافه تناژ خودروهای باربر به ویژه خودروهای حمل نخاله و خاک در سطح شهر است؛ طبق آمار رسمی روزانه حدود هفت هزار تن نخاله در سطح شهر اصفهان به ویژه در طول شب جابه جا می‌شود که طبق تحقیقات علمی به ازای هر تن اضافه تناژ در خودروها، با توان چهار برابر میزان خسارت زیرساخت شهری افزایش پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال اگر خودرو دوتن اضافه بار داشته باشد، به توان چهار معادل ۱۶ برابر خسارت به زیرساخت‌های شهر وارد خواهد کرد.

علاوه بر خسارتی که به زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند، فرمان پذیری خودرو پایین آمده و بر روی سیستم‌های ترمز خودرو اثر گذاشته، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و بالطبع باعث افزایش آلایندگی می‌شود، از این رو در صدد برآمدیم که در این حوزه ورود کرده و از تکنولوژی‌های جدید کمک بخواهیم؛ در آینده نزدیک نصب نخستین دستگاه WIM  (توزیع درحال حرکت) در سطح شهر انجام می‌شود که بتوانیم اضافه بار و اضافه تناژ را کنترل کنیم؛ همچنین گشت‌های نظارتی سازمان مدیریت حمل بار و کالا را به سیستم‌های توزین سیار مجهز می‌کنیم تا بتوانند خودروها را متوقف کنند.

تاکنون برخورد قانونی در این باره انجام شده است؟

خیر، قوانین مربوطه به آن نیز طی ۱۰ روز اخیر به شورای اسلامی شهر ارایه و در کمیسیون های مربوطه از جمله کمیسیون حمل و نقل و کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است، از این رو پیش‌بینی می‌شود که تا ۱۵ بهمن ماه، ما قوانین خوبی در این حوزه داشته باشیم.

اگر قرار است کسی از اتمسفر و زیرساخت‌های شهر استفاده کند، قطعاً باید حقوق شهروندی را رعایت کند، یعنی اینطور نیست که راهبران با استفاده از تأسیسات و زیربناهای شهر ارتزاق داشته باشند، اما با اضافه تناژ بار خود به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد کنند، از این رو با قوانین که در آینده خواهیم داشت برخورد جدی صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه بارهای زیادی در شهر حمل و جا به جا می‌شود یا گاهی کامیون بار میلگرد سنگین حمل کرده و یا با ارتفاع بار به شاخ و برگ درختان خسارت وارد می‌کند، در صورت مشاهده این تخلفات چه برخوردی انجام می‌شود؟

کمیته برآورد خسارت در سازمان حمل و نقل بار و کالا باتوجه به قانون بالادستی راه‌اندازی و مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گرفته است. خودروهای متخلف در این حوزه توسط گشت‌های ما شناسایی و به سازمان انتقال داده می‌شوند و قطعاً با آن‌ها برخورد لازم انجام می‌شود. بنابراین از شهروندان درخواست می‌کنیم که چنانچه این قبیل موارد را مشاهده کردند با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس گرفته و مراتب را اطلاع رسانی کنند تا اکیپ‌های گشت سازمان برخورد قانونی لازم را انجام دهند.

یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان آلودگی هوا است، اقدامات سازمان در زمینه کاهش و کنترل آلاینده‌های هوا چه بوده است؟

شهر اصفهان ۹ مرکز معاینه فنی سبک دارد و یک مرکز معاینه خودروهای سنگین که اسفندماه سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید و نخستین مرکز معاینه فنی در کلانشهرها بعد از تهران به شمار می‌رود که تمام این اقدامات در راستای کمک به ارتقاء استاندارد خودروها و بهبود کیفیت هوای شهر انجام شده است.

با توجه به اینکه نخستین حق و حقوق شهروندی داشتن هوای سالم برای تنفس است، شهرداری اصفهان سعی کرده این امر را محقق کند و قدمی در این زمینه برای کمک به ارتقاء استانداردها و افزایش مراکز معاینه فنی بردارد.

اخیراً در راستای رویدادهای «قصه آدم و هوا» که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان رقم خورد، طرح «دیده‌بان آلودگی هوا» توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالا کلید خورد که در این طرح شهروندان خودروهای دودزا را به سامانه ۱۳۷ شهرداری یا توسط اپلیکیشن «ترافیک‌یار» اعلام می‌کردند، همچنین گشت‌های نظارتی سازمان به دستگاه‌های تست آلاینده سیار مجهز شدند که انجام این اقدامات به صورت جدی و مستمر این موضوع در حال پیگیری است.

استقبال از طرح دیده‌بان آلودگی هوا چگونه بود؟

توسط گشت‌های سازمان حدود ۱۶۰۰ دستگاه خودرو که مشکوک به آلایندگی بودند متوقف شدند و حدود ۴۰۰ دستگاه از خودروهایی که مشکل آلایندگی داشتند، به مراکز معاینه فنی اعزام شدند. مردم در تماس با سامانه ۱۳۷ آلایندگی چند دستگاه اتوبوس را اعلام کردند که پس از مراجعه به مراکز معاینه فنی و رفع نقص به خدمت‌رسانی برگشتند.

همچنین حدود ۱۷۰ هزار برگ معاینه فنی در مراکز معاینه سبک صادر شده است؛ در بخش معاینه فنی خودروهای سنگین چشم‌انداز سازمان این است که تا انتهای سال با توجه به اینکه جزء مراکز تازه تأسیس است و هنوز بعضی از راهبران حمل و نقل بار با آن آشنایی ندارند، حدود ۳۵۰۰ برگه معاینه فنی سنگین صادر شود که تحولی در حوزه درون شهری است؛ البته تسهیلاتی برای شهروندان و راهبران حمل و نقل ایجاد شده که بتوانند به صورت آسان به مراکز معاینه فنی سنگین دسترسی داشته باشند.

مرکز معاینه فنی سنگین چه ویژگی‌هایی دارد؟

مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین یکی از مراکز پیشرفته در سطح کشور از نظر تجهیزات و فضا و تأسیسات زیربنایی به شمار می‌رود که در بلوار فرزانگان روبه روی باغ فدک قرار دارد که مسیر دسترسی به آن آسان است و سرعت انجام کار بالایی دارد، از این رو به راهبران حمل و نقل بار و کالا توصیه می‌کنم که به این مرکز مراجعه و معاینه فنی را اخذ کنند.

احداث تنها یک مرکز برای معاینه فنی خودروهای سنگین کم نیست؟

به طور معمول در حوزه درون شهری مجوز برای ساخت مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین صادر نمی‌شود و احداث این مرکز نیز با پیگیری‌های مکرر و حُسن توجه مدیران اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اتفاق افتاده و در سایر شهرها این اقدامات در حوزه برون شهر انجام می‌شود. البته در نظر داریم خط دوم مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین را یا در محل فعلی یا در سمت جاده قلعه شور راه‌اندازی کنیم.

هدف از تشکیل سازمان مدیریت حمل ونقل بار و کالا چه بوده و این سازمان چه رسالتی را دنبال می‌کند؟

از اواخر سال ۹۲ پس از انجام اقدامات کارشناسی زیاد در حوزه حمل ونقل بار و کالای درون شهری، تصمیم گرفته شد با توجه به ابلاغ قوانین بالادستی توسط دولت و قانون ۳۱ و ۳۲ رسیدگی به تخلفات رانندگی و قوانین دیگر مانند قانون هوای پاک، حوزه راهبران ناوگان حمل ونقل بار درون شهری ساماندهی شود.

از اواخر سال ۹۲ سازمان مدیریت حمل ونقل بار و کالا با رسالت کنترل، نظارت و مدیریت راهبران ناوگان حمل بار راه‌اندازی شد. در حال حاضر چیزی در حدود ۹ هزار و ۵۰۰ خودروی سنگین دیزل، تحت پوشش و ساماندهی سازمان مدیریت و حمل ونقل بار و کالا قرار گرفته است که بالتبع راهبران آنها در حوزه ارتقاء فرهنگ ترافیکی، آشنایی با قوانین و مقررات حوزه حمل ونقل بار و مباحث ایمنی تحت آموزش قرار گرفتند که به طور دایم سرفصل‌های آموزشی برای آنها برگزار می‌شود.

چیزی در حدود ۳۵ هزار خودروی باری سبک یا بنزین‌سوز در انتظار ساماندهی توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالا قرار دارند تا مشابه آن چیزی که در حوزه برون شهری توسط سازمان حمل ونقل جاده ای انجام می شود، در شهر نیز توسط این سازمان صورت گیرد؛ مباحث کنترل تردد خودروهای باربر، صدور بارنامه برای آنها، نظارت بر رفتار ترافیک راهبران و اعمال قانون سیستم‌های حمل ونقل بار توسط این سازمان انجام می‌شود.

سازمان مدیریت حمل و نقل کالا و بار به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری اصفهان وظیفه خود می‌داند در راستای تحقق حقوق شهروندی، به خصوص ساماندهی و نظم بخشی به حوزه حمل و نقل و مباحث ترافیکی بار و کالا ورود پیدا کرده و این مباحث را از طریق گشت‌ها و سیستم‌های فیزیکی با همکاری پلیس راهور و توسط سیستم‌های مکانیزه پیگیری کند که در آینده به صورت جدی‌تر نیز پیگیری خواهد شد؛ البته سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالا وارد سرفصل‌های هوشمندسازی نیز شده است؛ یکی از مباحث قسمت چشم اندازها و رسالت‌های این سازمان، موضوع تحت پوشش قرار گرفتن خودروهای باری سطح شهر است.

در صدد هستیم به کمک ابزارهایی که در نظر گرفته شده، از راهبران حمایت‌های ویژه‌ای انجام شود؛ یکی از ابزارها، بیمه رانندگان است که برای تحقق آن حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۸ مد نظر قرار گرفته است.

درباره قوانین و لوایح جدید سازمان توضیح دهید!

دو قانون جدید در این حوزه وجود دارد، یکی لایحه عوارض زیست‌محیطی تردد است که با این هدف طراحی شده که خودروهای باربر استانداردهای خودشان را ارتقاء داده و برای سطح شهر آلایندگی ایجاد نکنند.

طبق تحقیقات انجام شده علمی حدود ۷۰ درصد ذرات معلقی که در هوا پراکنده می‌شود در اثر عبور خودروها در سطح شهر و ۳۰ درصد مربوط به منابع ساکن است. در مبحث آلاینده‌های گازی به همین شکل است، اما سهم خودروهای سبک بیشتر است.

عوارض زیست‌محیطی تردد متناسب با تکنولوژی احتراقی موتور خودرو و نوع سوخت مصرفی و عمر خودرو برای خودروهایی که هوای شهر را آلوده می‌کنند، در نظر گرفته شده تا راهبران را تشویق کند به سمتی حرکت کنند که استاندارد خودروهای خود را ارتقاء دهند و آلایندگی نداشته باشند؛ البته برای خودروهایی هیبردی یا خودروهایی که دارای فیلتر dpf (فیلتر ذرات دود دیزل) هستند، مشوقات و تخفیفات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

قانون دیگری در خصوص برخورد با اضافه تناژ است، طبق فرمول‌هایی که برای بارنامه صادر شده و مبدا و مقصد بارمشخص است؛ اگر راهبران مسافتی را با اضافه تناژ حمل کند که طبق فرمول‌های علمی خسارت به زیرساخت شهری وارد کند، میزان جریمه محاسبه و از راننده متخلف اخذ می شود که این هم در راستای تحقق حقوق شهروندی و نگهداشت شهر و فضای شهر برای شهروندان اصفهانی است.

برای هوشمندسازی خدمات در سازمان چه اقداماتی انجام شده است؟

تقریباً در حدود یک ماه پیش اپلیکیشن حمل ونقل بار را در شهر اصفهان که یک بستر امن وسریع برای درخواست جابه جایی بار توسط شهروندان است، راه‌اندازی کردیم، زیرا اعتقاد داریم در انتقال بار حتماً باید امنیت وجود داشته باشد یعنی نمی‌توان به هر مجموعه‌ای اعتماد کرد.

خودروهایی که تحت پوشش شرکت‌هایی قرار دارندکه زیرمجموعه سازمان حمل بار و کالا قرار دارند، ضمانت های لازم از آنها دریافت شده و شهروندان اگر از بستر اپلیکیشن سازمان حمل و نقل بار و کالای شهرداری اصفهان برای جابه جایی بار خودشان اقدام کنند، امنیت لازم را خواهند داشت و چنانچه برای بار آنها مشکلی پیش آمد، توسط شرکت‌های زیرمجموعه قابل پیگیری است.

در بخش آموزش چه اقداماتی انجام شده است؟

این سازمان دوره‌های آموزشی را در طول سال معمولاً روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته در سازمان فنی و حرفه‌ای واقع در خیابان کارگر در ۱۳ سرفصل آموزشی از جمله ایمنی حمل ونقل راهبران بار و کالا، ارتقاء فرهنگ ترافیکی، امداد و نجات، مباحث کنترل بار، مباحث برخورد با اضافه تناژ، حتی حوزه آموزه‌های دینی و حقوقی که برای شهروندان به خود رانندگان است، برگزار می‌کند.

در سال جاری حدود ۱۴ دوره آموزشی برگزار شده که طی آن حدود ۱۸۰۰ نفر از راهبران تحت آموزش قرار گرفته و برای آنها پروانه صادر شده است؛ البته حضور در کلاس‌ها برای راهبران به خصوص راهبران خودروهای دیزل اجباری شده است.

کد خبر 366000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.