چاقی، معضل بزرگ اقتصادی

امروزه چاقی یکی از مشکلات شایع و رو به ازدیاد جامعه بشری است که به عنوان سومین علت قابل پیشگیری مرگ بعد از سیگار و پرفشاری خون شناخته شده است؛ جالب است بدانید که چهارمین علت قابل پیشگیری مرگ بی‌تحرکی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صاحب‌نظران معتقدند رشد پدیده چاقی در میان ایرانیان خصوصاً نوجوانان و جوانان، سرعت زیادی به خود گرفته در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از جمعیت کل دنیا و در حدود ۲۰ درصد از جمعیت مردم ایران درگیر چاقی هستند.

 از سوی دیگر نیز حدود پنج درصد از کل مرگ‌ومیرها در جهان ناشی از معضل چاقی است. چاقی به عنوان مساله‌ای که برای درمان آن راهکار وجود دارد در سال‌های اخیر دو تا هفت درصد کل هزینه‌های بهداشت و درمان در کشورهای توسعه‌یافته را به طور مستقیم به خود اختصاص داده است.

همچنین ۲۰ درصد از این هزینه‌ها صرف بیماری‌هایی می‌شود که خاستگاه آنها چاقی است. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان چاقی نه فقط به عنوان یک معضل اجتماعی بزرگ بلکه به عنوان یک معضل بزرگ اقتصادی نیز به حساب می‌آید.

چاقی یکی از بیماری‌های جهان مدرن بوده و در حال حاضر حدود ۴۰ سال است که به صورت مفرط در بیشتر کشورهای جهان رواج یافته است. چاقی ابتدا از کشورهای توسعه‌یافته آغاز و سپس به کشورهای جهان سوم نیز منتقل شد و پس از آن و رفته‌رفته در تمام دنیا عمومیت پیدا کرد. قطعاً فاکتورهای زیادی بروز چاقی در جوامع و در بین افراد باید در نظر گرفته شود اما برخی از آنها نسبت به سایرین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از دلایل اصلی رشد چاقی در کشورهای جهان می‌توان به کاهش تحرک و تغییر در برنامه غذایی مردم اشاره کرد. مواد غذایی که مردم در جهان استفاده می‌کنند غنی‌تر شده و کالری آن افزایش پیدا کرده است. با افزایش کالری در مواد غذایی نیاز به تحرک نیز افزایش پیدا می‌کند اما با رشد صنعتی شدن در جوامع شاهد کاهش تحرک در جوامع هستیم. در حال حاضر در کشور ما حدود ۱۰ درصد از مردم با چاقی مفرط روبه‌رو هستند.

بیش‌ از یک پنجم افراد جامعه در ایران سبزی و میوه کافی در سبد غذایی خود ندارند و این عامل زمانی تاثیرات منفی را تشدید می‌کند که متوجه می‌شویم مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین در میان گروه‌های سنی مختلف خصوصاً جوانان و پایین‌تر، رشد سریعی را طی کرده و می‌کند.

از طرفی دیگر افزایش مصرف غذا های فست فود است. اگرچه آمار دقیقی از میزان هزینه‌های سرانه شهروندان برای استفاده از غذای آماده در دست نیست، اما رشد سریع و قارچ‌گونه فروشگاه‌های غذای فست‌فود، و افزایش استفاده از غذاهایی نظیر کالباس، سوسیس و سایر خوراکی‌هایی که از ابعاد مختلف دارای استانداردهای تغذیه‌ای مناسب برای استفاده به‌عنوان یک وعده غذای کامل نیستنداز دیگر علل افزایش چاقی است که در نهایت باعث افزایش شمار بیماران مبتلا به بیماری‌های غیر واگیرمانند پرفشاری خون، افزایش قند و چربی خون، افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، کاهش تحرک، فشار مضاعف بر مهره‌های ستون فقرات و مفاصل پاها و... می‌شود.

کد خبر 365969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.