بررسی پروند زهرا نویدپور در مجلس/توصیه یک مرجع تقلید به زنان

گفته‌های سخنگوی قوه قضاییه در خصوص لایحه تامین امنیت زنان، لزوم ورود زنان به حوزه‌های علمی، تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر افزایش باروری و رشد و پیگیری پرونده زهرا نویدپور توسط فراکسیون زنان مجلس را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار طی نامه‌ای به شهردار تهران، لزوم اتخاذ سیاست‌های افزایش امید، نشاط و کاهش آسیب‌های اجتماعی را خواستار شد.

وی طی مکاتبه‌ای با شهردار تهران خواستار توجه به تکالیف قانونی و سیاست‌های مورد مطالبه مردم در مواردی مانند تحقق عدالت جنسیتی و ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه با احتساب شاخص‌های کلی در برنامه‌های شهرداری شد.

معاون رییس‌جمهور که این نامه را خطاب به پیروز حناچی نوشته، اظهار امیدواری کرده است که گام‌های موثری برای بهبود فضای شهری به نفع آحاد جامعه به خصوص زنان برداشته شود.

وی با تاکید بر رویکرد حمایت از خانواده در سیاست‌های کلی برای تحقق شهر دوستدار خانواده خواستار طراحی مبلمان شهری متناسب با نیازهای خاص گروه‌های مختلف شهروندان از جمله زنان شده است.

ابتکار همچنین بر لزوم حمایت از تشکل‌های غیردولتی، گسترش فضاهای ورزشی و پارک‌های بانوان، طرح گفت وگوی ملی خانواده‌ و گفت وگوی بین نسلی، تقویت ساختار زنان و خانواده برای سیاست گذاری اجرایی و هماهنگی، ایجاد بازارچه‌های عرضه کالاهای تولیدی زنان شهری و روستایی تاکید و اظهار امیدواری کرد که به کارگیری این سیاست‌ها بتواند در افزایش امید و نشاط، در کنار کاهش آسیب‌های اجتماعی و نیز توان‌افزایی اقتصادی شهروندان از جمله زنان موثر واقع شود.

زنان وارد حوزه‌های علمی شوند

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: زنان به حوزه‌های علمی ورود پیدا کنند و به کارهایی که در شأن آنها نیست، ورود نکنند.

آیت الله جوادی آملی افزود: شما چون در زمینه معرفی حضرت زهرا (س)، قدم جامع برداشتید، این تلاش شما  از مرزهای ملی و منطقه‌ای گذشته و بین‌المللی خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی از وحی و عقلانیت وحیانی سخن به میان می‌آید، سخن می‌تواند جهانی شود.

این مفسر قران کریم ادامه داد: کسی اجازه حرف زدن درباره زن و مقام او را دارد که او را آفریده باشد و وقتی به کلام خدا مراجعه کنیم می‌بینیم که خداوند در قرآن نمی‌فرماید نمونه زنان خوب، حضرت «مریم» است، بلکه می‌فرماید نمونه مردم خوب، حضرت «مریم» است، یعنی اعم از جامعه زنان و مردان، این حرف باید جهانی شود.

وی با بیان اینکه زن خوب نمونه مردم خوب است، ابراز داشت: زن خوب نمونه مردم خوب است، چه اینکه مرد خوب نیز نمونه مردم خوب است، قرآن اینگونه سخن می‌گوید زیرا عظمت انسان به روح اوست و نه پیکر او، خداوند هم از روح خود در وجود مرد و زن یکسان دمیده است و روح مجرد است و مجرد نه مذکر است و نه مونث؛ زن یا مرد بودن برای پیکر انسان است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌گوید آزادی، عدل، تقوا و این مسائل مذکر است یا مونث، چرا که یک حقیقت مجرد متعالی، مذکر و مونث بودن بر نمی‌دارد.

وی اظهار کرد: جامعه را عاطفه می‌گرداند و زن صاحب این ویژگی است و صله ارحام که مورد تأکید دین قرار گرفته است، بر اساس عاطفه مادر بنا شده است چرا که رحامت از مادر است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به جایگاه و مقام زن ابراز داشت: خداوند این هنر را به زن داد که رحامت و صله‌رحم از راه او سامان پذیرد، پس زن این عظمت و جلال را دارد و از این فرصت همایش باید بیشترین استفاده در تبیین این مسائل صورت گیرد.

وی در مورد جایگاه و رسالت حقیقی زن در فرهنگ اسلامی بیان داشت: زنان به حوزه‌های علمی ورود پیدا کنند و به کارهایی که در شأن آنها نیست، ورود نکنند.

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر افزایش قدرت باروری زنان

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای که به خاطر کاهش وزن مشهور است، می‌تواند شانس باروری را در زنان تحت درمان IVF افزایش دهد.

محققان دانشگاه آتن دریافتند زنانی که شش ماه قبل از درمان ناباروری از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند شانس باردارشدن‌شان به مراتب بیشتر بوده است.

این رژیم غذایی تاثیرش در بهبود سلامت بیماران مبتلا به دیابت و HIV اثبات شده است و نشان داده که خطر ابتلا به یکی از بدترین انواع سرطان سینه را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

محققان در این تحقیق از ۲۴۴ زن قبل از درمان به شیوه IVF (لقاح آزمایشگاهی) در مورد رژیم غذایی‌شان پرسش کردند و دریافتند آنهایی که سبزیجات تازه، میوه، غلات کامل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون بیشتر و گوشت قرمز کمتری خورده بودند، شانس بارداری‌شان ۶۵ تا ۶۸ درصد بیشتر بود.

نیکوس ایاناکوریس، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: پیام مهم این مطالعه این است که زنان تحت درمان ناباروری باید ترغیب به پیروی از یک رژیم غذایی سالم نظیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای شوند چراکه پیروی از یک الگوی رژیمی سالم شانس بارداری موفق و زایمان نوزاد سالم را افزایش می‌دهد.

وی همچنین اذعان می‌کند که برای باردارشدن، رژیم غذایی و سبک زندگی مردان هم به اندازه زنان مهم است.

بررسی مشکلات لایحه تامین امنیت زنان

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص لایحه تامین امنیت زنان اشاره کرد و گفت: فعلا کمیته مشترک که از هفته قبل تشکیل شده است، موارد قابل اصلاح را در اولویت قرار دهد و آنهایی که به نظر می‌رسد مطلقاً قابل اصلاح نیست یا حذف کنند و یا به آن موادی اضافه کنند.

سخنگوی قوه‌قضاییه تصریح کرد: در این لایحه اولاً برخی موارد دیده نشده است که حتماً باید به آنها توجه شود؛ همچنین برخی از مواردی که در این لایحه جرم‌انگاری شده اکنون در قانون مجازات اسلامی ما وجود دارد و نیازی به قانون مجدد نیست و این‌ موارد قرار شد که یا حذف شود و یا اگر نیاز است اصلاح گردد.

وی ادامه داد: موارد دیگری هم وجود دارد که خیلی مبهم و کلی است و ممکن است برای کسانی که می‌خواهند مجری این قانون باشند به علت این که جای تفسیر بسیار وجود دارد گرفتاری‌هایی ایجاد شود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه موارد دارای ابهام باید روشن گردد، افزود: قوه قضاییه صددرصد قائل به این است که ما در خصوص آزار و اذیتی که نسبت به طبقات آسیب‌پذیر مثل کودکان و زنان وجود دارد باید اقدامات جدی صورت دهیم لذا در خصوص حمایت از زنان هم همین‌گونه است و احیاناً  در مورد آزاری که به زنان می‌رسد اگر در قوانین ما خلاء وجود دارد باید برطرف شود.

معاون دستگاه قضا در بخش پایانی سخنان خود گفت: موضوع مهم این است که این لایحه کل هدف را تامین نمی‌کند و در اجرا هم ممکن است با مشکلات عدیده‌ای روبرو شویم، بنابراین در این زمینه بررسی بیشترادامه پیدا خواهد کرد.

فراکسیون زنان پیگیر پرونده «زهرا نویدپور» است

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون زنان از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیر پرونده آقای سلمان خدادادی است.

فریده اولادقباد، در خصوص پرونده سلمان خدادادی و قضیه خودکشی زهرا نویدپور گفت: فراکسیون زنان از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیر این پرونده است ولی زمان دقیق آن در حال حاضر مشخص نیست.

وی گفت: هیات نمایندگان در حال بررسی این موضوع است و پس از آن گزارشی را نیز به ما ارائه خواهند داد.

کرسی‌های بین‌المللی زنان ایران در ورزش رشد چشمگیری داشته است

زهرا موسوی گفت: شورای انقلاب ٤هدف اعم از فراهم کردن شرایط و دستیابی به امکانات، جهت‌دهی به اوقات فراغت زنان در راستای سلامت و کسب نشاط، توسعه و تجهیز امکانات و ارائه الگوی شایسته به جوامع اسلامی را برای ورزش زنان تدوین کرد.

سرپرست معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: سال ١٩٩٠ توانستیم در رشته تیراندازی مجوز حجاب را برای ورزشکاران‌ بگیریم. طی این مدت در کرسی‌های بین‌المللی و تعداد آنها هم ارتقا داشته به طوری که تعداد کرسی‌های بین‌المللی زنان به ٥٢ ارتقاء پیدا کرده است همچنین تعداد مدال‌های بین‌المللی، بودجه و اماکن ورزشی نیز از دیگر مواردی بود که بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته است.

وی در بخشی دیگر از گزارش خود به ردیف اعتبارات اشاره کرد و گفت: استان‌ها بخش مستقلی از دریافت ردیف بودجه دارند، اعتبارات تخصیص یافته به ورزش زنان قبل از انقلاب کمتر از ٥ درصد بود.

موسوی تاکید کرد: وزیر ورزش هم ورزش زنان را با مردان برابر کمیسیون ورزش زنان دوره‌ای برای نواب رئیس در همه زمینه‌ها داشته است که امیدواریم به ورزش بانوان کمک کند.

کد خبر 365961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.