رنگ‌های غیر مجاز از آجیل‌ها حذف شده است

خزانه دار اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان گفت: رنگ‌های غیر مجاز از صنف آجیل و خشکبار حذف شده و به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد

حسین جوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص "صحبت مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو  مبنی بر اینکه آجیل‌های فله‌ای مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و از رنگ‌های افزودنی غیر مجاز استفاده می‌شود"، اظهار کرد:  رنگ‌های غیر مجاز از صنف آجیل و خشکبار حذف شده و به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، از طرفی نظارت بر اصناف آجیل و خشکبار کشور توسط بازرسان بهداشت و اتحادیه انجام می‌شود و پروانه کسب، پروانه بهداشتی کارکنان مغازه‌ها و نظارت بر کیفیت محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه آجیل فروشان از زردچوبه، زعفران و جوهر لیمو برای تهیه محصولات استفاده می‌کنند که مورد تایید وزارت بهداشت است، افزود: لوکس فروشان برای عرضه محصولات با کیفیت از زعفران استفاده می‌کنند و از طرفی لیموی تازه به آجیل رنگ شده طعم نمی‌دهد به همین دلیل جوهر لیمو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناس آجیل و خشکبار گفت: نسبت به ۲۰ سال گذشته در زمینه تولید و عرضه آجیل پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم از سویی مردم خودشان نیز تفاوت میان آجیل با کیفیت را از بی کیفیت تشخیص می‌دهند.

خزانه دار اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به جلسات مکرر با مدیران قبلی وزارت بهداشت که بر بسته بندی محصولات تاکید داشته اند، تصریح کرد: تا کنون اجباری برای بسته بندی آجیل و خشکبار وجود نداشته است اما برخی محصولات کشاورزی با بسته بندی و مجوز بهداشت عرضه شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد به عنوان مثال کشمش سبز کاشمر باید بسته بندی بهداشت منطقه و کد بهداشتی بر محصول داشته باشد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو سخت گیری های زیادی برای دریافت مجوز بسته بندی محصولات دارند، به عنوان مثال متراژ محل احداث کارگاه باید بالا و دور از آلاینده های شهری باشد تا مورد تایید وزارت قرار بگیرد. محل بسته بندی و انبار خام باید از یکدیگر جدا باشد و... که رعایت تمام پارامترهای وزارت بهداشت بودجه های سنگین می‌طلبد که از عهده  سرمایه گذار خارج است.

جوانی گفت: بیشتر مغازه داران محصولات با کیفیت عرضه می‌کنند و اگر غیر از این باشد از صحنه رقابت خارج می شوند، از طرفی بازرسان بهداشت و اتاق  اصناف نظارت جدی دارند و در صورت شکایت مردم نیز موضوع را پیگیری می‌کنند.

خزانه دار اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان گفت: در حال حاضر آجیل و خشکبار کاملاً به صورت بهداشتی عرضه می‌شود؛ به عنوان مثال اگر از  میان ۴۰۰ واحد آجیل فروشی اصفهان از ۱۰ واحد نمونه برداری شود، قابل مشاهده است که رنگ‌ها و افزودنی‌های خوراکی غیر مجاز کاملاً حذف شده است، قبلا تخمه جاپانی را رنگ خوراکی می‌زدند که در حال حاضر این رنگ موجود نیست.

کد خبر 365953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.