زنان خوش‌بین دیابت نمی‌گیرند!

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مثبت‌نگری و خوش‌بینی نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو در میان زنان یائسه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان دانشگاه ایندیانا نشان می‌دهد که خوش بینی از زنان یائسه در برابر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو محافظت می‌کند. به گفته آن‌ها به غیر از فاکتورهای سبک زندگی نظیر فعالیت‌های بدنی، خوش بینی نیز عامل تاثیرگذاری است که خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

محققان معتقد هستند برخی عوامل مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و افزایش وزن که احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهند، قابل تغییر هستند، اما افراد نمی‌توانند مواردی مانند نژاد، ژن و سن را اصلاح کنند. همچنین نتایج برخی تحقیقات حاکی است که فیزیولوژی بدن افراد، در ابتلا به این بیماری شایع، تاثیرگذار است.

اما بررسی‌های جدید محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه "ایندیانا" نشان می‌دهد که رفتارهای مثبت افراد مانند خوش‌بینی، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در زنان یائسه کاهش دهد. محققان داده‌های ۱۳۹ هزار و ۹۲۴ زن یائسه را که در آغاز تحقیق مبتلا به بیماری دیابت نبودند، مورد بررسی قرار دادند. در طول ۱۴ سال پیگیری بالینی مشاهده شد که ۱۹ هزار و ۲۴۰ نفر از شرکت کنندگان به دیابت نوع دو مبتلا شدند.

یافته‌های جدید نشان داد که پیشرفت بیماری دیابت نوع دو در زنان خوش‌بین، حدود ۱۲ درصد کمتر از سایرین است. در مقابل زنانی که احساسات منفی‌نگرانه از خود بروز دادند، حدود ۹ درصد بیشتر در معرض توسعه بیماری دیابت نوع دو قرار داشتند و این میزان در افرادی که رفتار خصومت آمیز از خود نشان می‌دادند، حدود ۱۷ درصد بود.

همچنین نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد که ارتباط میان رفتار خصمانه و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در میان زنان چاق، کم‌رنگ تر است. به گفته محققان علاوه بر ارتقای رفتارهای سالم، صفات شخصیتی زنان نیز باید به عنوان راهنمای بالینی یا برنامه‌های مداخله گرانه در پیشگیری از دیابت نوع دو مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 365854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.