راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا در کشورهای جهان سوم

فهرست ارزیابی ذرات آلوده در هوا نشان می‌دهد که ۱۱ شهر از ۱۲ شهر آلوده جهان در کشور هند قرار دارد. اما چرا هند و دیگر کشورهای در حال توسعه جهان مستعد هوای آلوده هستند و راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی هوا در این کشورها چیست؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ساکنان کشورهای کم درآمد تا حد زیادی تحت تاثیر هوای ناسالم قرار دارند. به گفته این سازمان حدود ۹۷ درصد از شهرهایی که در کشورهای کم درآمد و کشورهای با ​​درآمد متوسط قرار دارند، رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت مرتبط با کیفیت هوای سالم را اجرا نمی‌کنند، در حالی که این میزان در کشورهای پر درآمد به ۴۹ درصد می‌رسد.

علت آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه

دو مشکل اصلی که کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند، این است که دولت اهداف خود را بر روی انرژی پاک متمرکز نمی‌کند و منابع تجدید پذیر انرژی، گران‌تر از سوخت‌های فسیلی ارزان مانند زغال سنگ هستند. برای مثال در کشور هند، قوانین مبارزه با آلودگی هوا وجود دارد، اما دولت این قوانین را به اندازه کافی اجرا نمی‌کند. مشکل دیگر این است که در شهرهای اصلی هند، راه‌های انتشار منابع اصلی آلودگی هوا متوقف شده است، اما ممنوعیتی برای این منابع در شهرهای مجاور وجود ندارد. در نتیجه آلودگی هوا می‌تواند بی‌وقفه در محیط اطراف نفوذ کند.

۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشورهای کم درآمد

موضوع مهم اینکه سالانه حدود هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و معضل آلودگی هوا باعث ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سکته مغزی، امراض قلبی، سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریوی و عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شود. متاسفانه حدود ۹۰ درصد از این مرگ و میرها در کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط اتفاق می‌افتد. بنابراین شهرها و دولت‌ها باید اقداماتی برای کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و بهبود کیفیت کلی زندگی افراد در این کشورها صورت دهند. طی این گزارش، چند راهکار برای کاهش آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه مطرح می‌شود:

۱- اجرای روش‌های حمل و نقل پاک

انتشار گاز توسط وسایل نقلیه یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در ایجاد آلودگی هوا است اما دولت ها می توانند با ارائه راهکارهای نوین، حجم گازهای خروجی خودرو را کاهش دهند؛ برای مثال ارائه اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بیشتر باعث می‌شود به جای تردد وسایل نقلیه و انتشار گازهای بیشتر توسط خودروها، افراد بیشتری در جاده‌ها از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. همچنین ترویج پیاده‌روی و دوچرخه سواری از دیگر راهکارهای موثر برای بهبود کیفیت هوا توسط دولت است.

۲- سرمایه‌گذاری در تولید انرژی کارآمد

 یکی دیگر از راه حل‌هایی که شهرهای و دولت‌ها می توانند برای کاهش آلودگی هوا در پیش بگیرند،  تولید انرژی موثر و کارآمد است. با تولید انرژی به شیوه تمیز و کارآمد، از میزان آلودگی هوا کاسته می‌شود و هوای تازه‌تری وارد ریه شهروندان خواهد شد.

۳- دسترسی جهانی به سوخت‌های پاک و مقرون به صرفه

قسمت عمده انرژی در کشورهای در حال توسعه توسط زغال سنگ تامین می‌شود. غافل از اینکه زغال سنگ، یکی از آلوده‌ترین منابع انرژی است. اما آنچه باعث برتری زغال سنگ نسبت به سوخت‌های دیگر می‌شود، این است که زغال سنگ ارزان و مقرون به صرفه است. بنابراین دولت باید از این موضوع اطمینان کسب کند که ساکنان شهرها به انرژی ارزان و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند. علاوه بر روش های یاد شده، راهکارهایی نیز وجود دارد که شهروندان با انجام آن ها می‌توانند از موهبت داشتن هوای پاک بهره مند شوند؛

۴- کاشتن گیاهان

گیاهان مختلفی وجود دارند که مواد مغذی لازم برای پاکسازی هوا را تامین می‌کنند. همچنین گیاهانی نظیر گل داوودی، ژربرا و گیاه شمشیری ذرات آلوده موجود در هوا را از بین می‌برند. کاشتن این گیاهان یک گام کوچک و شیوه‌ای آسان و موثر برای برخورداری از هوای پاک است.

۵- استفاده از حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی یک راه آسان برای کاهش آلودگی هوا است که شهروندان با انتخاب آن می‌توانند بدون افزایش میزان آلودگی هوای اطراف خود، میزان گازهای منتشر شده توسط وسایل نقلیه را کاهش دهند. چنانچه وسایل نقلیه عمومی در دسترس نباشد، دوچرخه سواری و پیاده‌روی، دیگر راهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوای کشورهای در حال توسعه و جوامع محلی است.

۶- بازیافت انرژی

تولید محصولات جدید نیاز به مصرف انرژی و منابع طبیعی بیشتر دارد و با انجام این کار، میزان آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد. اما بازیافت انرژی، شیوه‌ای موثر برای کاهش مصرف انرژی و منابع انرژی طبیعی است. با این روش‌ها می‌توان زندگی بسیاری از افراد را از خطرات ناشی از آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن نجات داد.

۷- راهکار سازمان جهانی بهداشت برای کاهش آلودگی هوا

سازمان جهانی بهداشت در ماه می چالشی با نام " marathon a month" اجرا می‌کند. در این چالش از شهروندان خواسته می‌شود تا خودروهای شخصی خود را کنار گذاشته و حمل و نقل عمومی را جایگزین آن کنند. همچنین افراد می‌توانند با انتخاب گزینه های دیگر مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری در این چالش بزرگ شرکت کنند و از این طریق به کاهش آلودگی هوا کمک کنند و کره زمین را به مکانی پاک‌تر برای زیستن تبدیل کنند.

گزارش از : لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 365838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.