قبل از آن که دیر شود به قول خود عمل کنید

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره سازوکار ویژه مالی برای ایران که قرار است ازسوی کشورهای اروپایی راه اندازی شود، گفت: امیدواریم اروپایی ها قبل از آنکه خیلی دیر شود به آنچه ماه ها قبل قول داده اند عمل کنند.

به گزارش ایمنا، علی اکبر صالحی گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به وعده هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.

معاون رییس جمهوری گفت: «تلاش های زیادی شد تا برجام شکل گیرد. لذا ما تمایل نداریم که این توافق توسط هریک از اعضای باقی مانده در آن شکسته و نقض شود.»

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است و ۱۳ گزارش پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی شاهدی روشن برای این موضوع است، اما اروپایی ها چندین ماه است که وعده داده اند سازوکار ویژه مالی با ایران(SPV) را راه اندازی می‌کنند و این امر هنوز محقق نشده است.

صالحی ادامه داد: اخیرا شنیده‌ام که احتمال دارد اروپایی‌ها تا روز دوشنبه (۸ بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را رسما اعلام کنند. امیدواریم آنها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است کمک خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «اما اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت. ما به دنبال آن هستیم که همه در این میدان برنده باشند و با همکاری یکدیگر می توانیم همه از برجام سود ببریم. اگر برجام برنده ای نداشته باشد، قطعا به نفع اروپایی ها نخواهد بود به ویژه اینکه این توافق به لحاظ امنیت آفرینی هم برای اروپایی‌ها بسیار حیاتی است.»

این مقام عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: امروز خاورمیانه گرفتار مشکلات زیادی است و اگر برجام هم به مشکلات این منطقه اضافه شود دیگر چه کسی می تواند از آن سود ببرد؟

صالحی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: آخرین حرف من به اروپایی ها این است که در روند اجرای سازوکار ویژه مالی سریع‌تر حرکت کنند قبل از آنکه زمان به پایان برسد.

کد خبر 365822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.