توسعه بی رویه شهر آلودگی هوا را تشدید می‌کند

یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه باید از توسعه بی رویه شهر جلوگیری شود زیرا باعث افزایش آلودگی هوا می شود گفت: اکنون سطح ارتفاعات سازه‌ای اصفهان توسعه یافته است و این موضوع راه رسیدن به هوای پاک را دشوار می‌سازد.

اردشیر خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان از لحاظ فیزیکی توسعه زیادی پیدا کرده است در حالی که یک شهر باید با توجه به امکانات و ظرفیت‌هایی مانند آب و وسعتش توسعه یابد.

وی با اشاره به توسعه بلندمرتبه سازی شهر افزود: اکنون اصفهان از لحاظ سطح ارتفاعات سازه‌ای توسعه یافته است که این موضوع راه رسیدن به هوای پاک را دشوار می‌سازد.

این کارشناس محیطزیست همچنین به نقش سیستم‌های حمل و نقل عمومی در کاهش آلاینده‌های هوا اشاره و تصریح کرد: هوای پاک با توسعه سیستم حمل و نقل عمومی ارتباط مستقیم دارد؛ بهره‌برداری از مترو در اصفهان با آنکه زمان‌بر بود، اما از مهمترین اقدامات در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی به حساب می‌آید؛ اگر هدفمان رسیدن به هوای پاک باشد، لازم است به جای توسعه صنایع آلاینده به سمت گسترش صنایع پاک و وابسته به آن همچون واگن سازی مترو، دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی حرکت کنیم.

خسروی با تاکید بر فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه اظهار کرد: استفاده هر چه بیشتر از دوچرخه مانند کشورهای چین و ژاپن نیازمند یک برنامه فرهنگ سازی برای بهبود عبور و مرور مردم است.

وی همچنین کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را در افزایش کیفیت هوای اصفهان تاثیرگذار دانست و گفت: اگر به جای مصرف سوخت‌های فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین شود، بدون شک به سمت هوای پاک پیش خواهیم رفت؛ از آنجایی که سوخت مازوت در کارخانجات نقش عمده‌ای در تولید آلاینده‌های هوا دارد، می‌توان گاز را جایگزین سوخت مازوت بهینه بخش‌های صنعتی کرد و با این اقدام هوا را پاک کرد.

کد خبر 365802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.