روزنامه‌های امروز در یک نگاه

اهمیت ندادن مجمع تشخیص مصلحت به روزشمار پالرمو، جاری شدن زاینده رود در اصفهان و نیز اعتراضات در ونزوئلا از مهمترین عناوین امروز روزنامه‌های کشور بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه دیروز شنبه-۶ بهمن- به بررسی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو پرداخت؛ اما به دلیل طولانی شدن جلسه و بحث و تبادل نظرهایی که مفصل صورت گرفت در نهایت بنا بر درخواست اعضای این مجمع  و با توجه به روزشمار این الحاق  قرار شد که در جلسه بعدی خود پیرامون این مسأله مهم رأی گیری و اعلام نظر کنند. روزنامه هفت صبح امروز یکشنبه-۷ بهمن- عکس یک خود را به گزارشی از این جلسه و نظرات برخی اعضای مجمع درباره بحث های صورت گرفته اختصاص داد و نوشت: «باز هم نشد».

روزنامه  اعتماد نیز با انتخاب تیتر و عکسی جذاب برای این جلسه مجمع نوشت: «گردنه حیران» این روزنامه در ادامه نوشت طی اخبار و گزارش های منتشر شده از جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، زمان جلسه یکی از مواردی است که باعث شده اعضا چه موافقان و چه مخالفان استدلال‌های خود را درباره لایحه پالرمو و سی اف تی بیان نکنند، به همین خاطر جلسه بعدی مجمع دو هفته دیگر برگزار خواهد شد تا تصمیم نهایی درباره لایحه پالرمو و سی اف تی گرفته شود.

اما روزنامه همشهری از زاویه‌ای دیگر  به بررسی تبعات لوایح باقیمانده از اف ای تی اف بر اقتصاد ایران پرداخت و در زیر تیتری با عنوان«اگر این دو لایحه تصویب نشوند» نوشت: یک منبع مطلع در وزارت خارجه گفته که دولت دائم از سوی همه کسانی که با سیاست های ترامپ زاویه دارند درباره تصویب اف ای تی اف مورد پرسش قرار می گیرد و در بخش دیگری توضیح داده رد لوایح پالرمو و سی اف تی می تواند به بسته شدن روزنه‌های ارتباط مالی ایران با جهان، توقف اجرای کانال مالی اروپا و مسیرهای دور زدن تحریم ها بیانجامد. این روزنامه در تیتر دیگری به بررسی طرح مجلس برای تشکیل سازمان نظام روزنامه نگاری پرداخته و در گفت‌وگو با اساتید حوزه ارتباطات نوشته است: «استقلال روزنامه نگاری زیر سایه حاکمیت».

روزنامه ایران علاوه بر بررسی جزئیات جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفت وگو با کارشناسان  اقتصادی درباره آثار نپیوستن به اف ای تی اف بر اقتصاد ایران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: در جست وجوی «مصلحت».

ایران در عکس یک روزنامه نیز پیرامون بازگشایی زاینده رود نوشته: قرار است هشتم بهمن مسئولان وزارت نیرو آب را به روی زاینده رود باز ‌کنند تا خیش کشاورزان، شرق اصفهان را شخم بزند و در ادامه با مسعود باقرزاده کریمی، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست در این باره گفت‌وگو کرده است. وی در این مصاحبه عنوان کرده است: «از رهگذر رهاسازی آب در زاینده رود شدت گرد و غبارها کم خواهد شد و تالاب گاوخونی به مأمنی مطلوب برای مهمانان مهاجر تبدیل می‌شود. ولی جریان آب باید ادامه داشته باشد وگرنه این گسیختگی به نابودی اکوسیستم آن منجر می‌شود.»

روزنامه سازندگی مانند دیروز، امروز هم تیتر و عکس یک خود را به تحولات و اعتراضات در ونزوئلا اختصاص داده و نوشته است: «نه پوپولیسم ،نه امپریالیسم» و در زیر تیتر توضیح داده که دخالت آمریکا در ونزوئلا و تلاش برای سقوط دولت این کشور، دخالتی امپریالیستی و خلاف اصول لیبرالیسم است. اساس لیبرالیسم بر احترام به حاکمیت ملی کشورها بنا شده است. بر مبنای همین اصول باید از دموکراسی بدون دخالت خارجی در ونزوئلا حمایت کرد.

 روزنامه کیهان نیز امروز به مطالب برخی روزنامه های اصلاح طلب پیرامون بحران ونزوئلا تاخته و جریان اصلاحات را متهم به حمایت از کودتای ونزوئلا و مواضع ترامپ کرده است. در بخشی از متن این خبر آمده است: «در شرایطی که تبدیل شدن صحنه سیاسی ونزوئلا به عرصه جدال میان طرفداران کودتا و نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور قانونی، مواضع کشورها و جریانهای سیاسی را نیز بر همین مبانی تقسیم‌بندی کرده است، در داخل ایران، وطن فروشان ماموریت داری که تا دیروز برجام را بزک می‌کردند و برای رد گم کنی تظاهر به مخالفت با آمریکای ترامپی داشتند، بر سر حوادث ونزوئلا جوگیر شدند و دم خروس آمریکا از شیفتگی شان بیرون زد.»

 روزنامه قانون نیز به جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داده و در تیتر یک خود نوشته است: «بازی در وقت اضافه» این روزنامه در ادامه به گفت وگوی احمد توکلی با ایسنا پرداخته و نوشته: «این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با موضوعات مطرح شده در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امروز موضوع پالرمو در مجمع مطرح شد، از آنجایی که اعضا به نتیجه نرسیدند، قرار شد تا مجدد به این موضوع رسیدگی شود».

 روزنامه آفتاب یزد تیتر یک امروز خود را به گزارشی درباره فعالیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تولید سوخت اختصاص داده و نوشته است: «ایران در آستانه خودکفایی کامل در بنزین» و در زیر تیتر توضیح داده با کامل شدن فاز سوم پالایشگاه تا پایان سال ۹۷، ایران علاوه بر خودکفایی در بنزین، صادر کننده حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین نیز خواهد شد.


روزنامه همدلی تیتر یک خود با عنوان «سه راهی مجلس، نگهبان، مجمع» را به اخلافات سیاسی  بر سر تصویب لوایح چهارگانه اختصاص داده است و در ادامه به گفتگو با فریدون مجلسی، دیپلمات سابق کشورمان پرداخته که گفته است:« به نظر می‌رسد موضوع پیوستن ما به این لوایح از یک موضوع حقوقی به یک موضوع سیاسی با اهداف خاص تبدیل شده است؛ زیرا در پیوستن ایران به این کنوانسیون منفعت ملی و مصلحت عمومی مستتر است، اما در مانع تراشی برخی برای نپیوستن ایران تنها منفعت و مصلحت گروه خاصی نهفته است».

روزنامه جوان هم به دولت و وزارت امور خارجه تاخته و در تیتر یک خود پیرامون صحبت های وزیر امورخارجه فرانسه که خواستار توقف برنامه موشکی ایران شده بود نوشت: «توی دهن اروپا بزنید». این روزنامه در ادامه از وزارت امور خارجه خواست شفاف توضیح دهد که منظور وزیرخارجه «نحس» فرانسه درباره «مذاکرات موشکی با ایران» چیست؟ و در ادامه افزوده است: نباید حالا که اروپا موذیانه کمر به ضربه زدن به ایران اسلامی بسته است، ما با دست خودمان آن را برایش ساده‌تر کنیم.

تیتر یک امروز روزنامه خراسان نیز به صحبت های روز گذشته وزیر صنعت که به خودرو سازان درباره ایفای تعهدات خود به خریداران  هشدار داده بود اختصاص پیدا کرده و پیرامون دستور وزیر به خودرو سازان  برای تحویل خودرو ها با قیمت قبل نوشت «برگشت اجباری خودروسازان به قانون».

کد خبر 365787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.