روش پول در آوردن در گردشگری از جاذبه‌های مدرن است

پیشنهاد ایجاد شبکه کلانشهرها در حوزه گردشگری در نخستین نشست کمیته گردشگری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ارائه شد.

به گزارش ایمنا،‌ این شبکه در واقع از نقاط اتصال و به هم پیوسته تشکیل می‌شود که به واسطه گردشگری کلانشهرها را در کنار هم جمع می‌کند. از اهداف این شبکه می‌توان به ایجاد بستری برای سرمایه گذاری بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی، تسهیل روابط بین المللی گردشگری، پاسخ به مسائل کشور در حل مشکلات کلان گردشگری و ایجاد زنجیره تأمین و ارزش محصولات گردشگری اشاره کرد.

مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کلانشهر شیراز گفت: اصلی‌ترین مشکل شهرداری‌ها این است که جایگاه گردشگری شهرها در آن مشخص نیست و جایگاه مناسبی برای آن به وجود نیامده است.

علی نیری ادامه داد: باید کمیسیونی برای شکل‌گیری چارت گردشگری شهرداری‌ها ایجاد شود چون سلیقه‌محوری همواره به این صنعت آسیب‌ زده است در شیراز تعداد زیادی از باغ ها و خانه‌های تاریخی در اختیار میراث فرهنگی، اوقاف و نظامیان است که هیچ هزینه‌ای برای نگهداشت آن نمی‌کنند در صورتیکه اگر در اختیار شهرداری قرار بگیرد این مکان‌ها حفظ می‌شود.

وی با اشاره به عنوان مراکز و سازمان‌هایی که در شیراز برای گردشگری توسط شهرداری ایجاد شده بیان کرد: این مراکز شامل مرکز شیرازشناسی، بافت شناسی و مطالعات تاریخی، گردشگری مذهبی و میراث ناملموس، واحد منابع گردشگری، جاذبه‌های نوین و رویدادهای و گردشگری فرهنگی است.

مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کلانشهر شیراز  با بیان موفقیت طرح پنجشنبه‌های تعطیل در تهران تصریح کرد: این تجربه برای حفظ گردشگری در شهرها باید به دیگر کلانشهرها منتقل شود.

نیری ایجاد شبکه کلانشهرها در حوزه گردشگری را فرصت خوبی برای توسعه گردشگری داخلی دانست و افزود: متاسفانه در حوزه جذب نظر برای خواهرخواندگی شهرها به نتیجه خوبی نرسیدیم در صورتیکه می‌توانیم از شرایط داخلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بیلبوردهای شهری به تبلیغ سفر به دیگر کشورهای همسایه می‌پردازد اما آیا آن کشورها چنین کاری در قبال شهرهای ایران انجام می‌دهند؟ باید از این ظرفیت هم استفاده کنیم.

یک استاد دانشگاه هم در این رابطه گفت: مشهد مقصد گردشگری زیارت است اما گردشگری خرید و غذا را هم آغاز کرد بعد از آن شروع به ساخت پارک‌های آبی کردند در واقع می‌توان گفت این کار پول را از جیب مردم به گردش در می‌آورد.

محمد زاهدی با انتقاد از وضعیت گردشگری در اصفهان ادامه داد: اصفهانی‌ها با مسجد امام، عصارخانه شاهی و حمام علی قلی آقا منتظرند ببینند چه کسی برای ورود ۳۵۰۰ تومان هزینه بلیط می‌دهد در صورتیکه این قصه دغدغه گردشگری دنیا نیست.

وی با بیان اینکه روش پول درآوردن از جاذبه‌های مدرن است اظهار کرد: توریست‌هایی که به اصفهان می‌آیند می‌گویند چه قدر به ما آثار تاریخی و مسجد نشان می‌دهید در صورتیکه برای توسعه گردشگری باید به بخش خصوصی اجازه داد نفس بکشد و همچنین به بازاریابی شهری فکر کرد.

نماینده اصفهان در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری های کلانشهرهای ایران اظهار کرد: اولویت گردشگری بر مهمانان داخلی است وقتی نتوانیم گردشگران داخلی را میزبانی کنیم از گردشگران خارجی هم نمی‌توانیم میزبانی کنیم.

نباتی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در دنیا به گورستان‌گردی بسیار توجه می‌شود گفت: کمتر گردشگری است که به کشورهای اروپایی سفر کند و گورستان‌ها را نبیند در واقع ما بر اساس عقاید سنتی و مذهبی خودمان که رفتن به گورستان‌ها توصیه شده است و بر این اساس که در شهرهای بزرگ گورستان‌های تاریخی زیادی داریم از این صنعت  سود ببریم.

نماینده اصفهان در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری های کلانشهرهای ایران ادامه داد: ایجاد شبکه گورستان‌های تاریخی شهرها ضرورت دارد و باید بسته پیشنهادی خوبی در این زمینه آماده شود چون تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خوبی همراه دارد.

کد خبر 365774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.