یک مدیریت شهری موفق از ایده‌های مردمی استفاده می‌کند

یک کارشناس طراحی شهری گفت: ایده‌پردازی خوراک ذائقه است به طوری که با دریافت ایده شهروندان می‌توان سطح ذائقه آن‌ها را تشخیص داد.

احسان مالکی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ایده کاپ هایی که  از سوی مدیریت شهری اجرا می شود، می توان از نظرات شهروندان و هنرمندان بهره کافی برد و فکر آن ها را در طراحی های شهری دخالت داد.

این کارشناس طراحی شهری اضافه کرد: منتقدان مدیریت شهری در دوره های قبلی بر این باور بودند که سطح ذائقه شهروندان پایین رفته است در حالی که اکنون با اجرای ایده کاپ های مختلف شاهد افزایش سطح ذائقه شهروندان هستیم؛ پرداختن به نظرات مردمی در برنامه ریزی شهری نتایج مثبت همراه دارد، زیرا مردم می خواهند در شهر سکونت کنند، به طور مثال ممکن است مردم نوع خاصی از نورپردازی را بپسندند، اما هنرمندان آن شیوه نورپردازی را رد کنند، در این میان باید اولویت با نظر مردم باشد و اجرای این نوع نگرش تنها با برگزاری ایده کاپ میسر است.

این کارشناس طراحی شهری افزود: ارائه ایده از طرف مردم حتی اگر اجرا هم نشود دستاوردش این است که مسئولان با ذائقه مردم آشنا می شوند و یک مدیریت شهری موفق آن است که به نوعی در طراحی، تدوین، اجرا و نظارت بر سیاست های شهری بتواند از ایده مردمی استفاده کند.

مالکی پور با اشاره به ایده کاپ نوروزی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این ایده کاپ دارای رویکردی تخصصی و هنری است به نظر می رسد در حد طراحی و ایده پردازی باشد که البته بستگی به خروجی ایده کاپ دارد هر قدر ایده های دریافتی قابلیت اجرایی داشته باشد، احتمال استفاده آن ها در نوروز بیشتر می شود.

وی افزود: زمانی این ایده مطرح شد که "دیواری بزرگ در شهر محلی برای ابراز نظرات مردم شود" به طوریکه هر شهروند بر روی این دیوار ایده خود را برای شهرش به صورت کتبی قید کند این طرح به مرحله اجرا رسید، اما متاسفانه نهایی نشد؛ در صورتی که با ایجاد چنین فضاهایی می توان از نظر مردم استفاده بهتری کرد و ایده های مطرح شده را مورد پایش قرار داد و از بین آن ها ایده و طرحی که کمتر هزینه‌بر است را انتخاب کرد. 

کد خبر 365740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.