ورود عابر پیاده در پیاده‌رو ممنوع!

پیاده‌روهای شهری از اساسی‌ترین مسیرهایی است که بر اساس ضوابط شهری ، طراحی و ساخت آن بدون ناهمواری و مانع با عرض مناسب برای همه استفاده کنندگان از فضای شهری به خصوص نابینایان و افراد با محدودیت‌های حرکتی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، پیاده‌رو مسیری است که در امتداد خیابان برای تردد بهتر، ایمن و راحت‌تر عابران پیاده ساخته می‌شود و گاهی با جدول، جوی آب، شمشادها و درختان از خیابان جدا می‌شود.

پیاده‌رو برای خودش ضوابطی دارد و باید برای عبور همه‌ عابران مناسب باشد یعنی براساس ضوابط شهری، در طراحی و ساخت پیاده‌رو، فراهم کردن مسیر هموار، بدون مانع، با عرض کافی، مناسب برای همه‌ استفاده‌کنندگان فضای شهری، به‌خصوص افراد نابینا و افراد با محدودیت‌های حرکتی، لازم است مورد توجه قرار بگیرد.

در شهرهای بزرگ با افزایش جمعیت و ترافیک باعث شده که به توسعه‌ پیاده‌روها بیش‌تر توجه شده و مردم به پیاده‌روی تشویق شوند.

شهر سمیرم با بیش از ۲۶۹۰۰ نفر جمعیت شهری در ۱۶۰ کیلومتری پایتخت فرهنگ و هنر کشور یعنی اصفهان قرار گرفته و قدمت شهری آن به بیش از ۴۰ سال بازمی‌گردد، اما با این وجود وضعیت پیاده روهای آن نه تنها مناسب نبوده بلکه در بخش‌های بسیاری از شهر متاسفانه حتی پیاده رو هم وجود ندارد.

خیابان مولوی یکی از پرترددترین خیابان‌های شهرستان سمیرم بوده که در مسیر تردد مسافران مجموعه توریستی گردشگری آبشار سمیرم قرار گرفته و از مرکز سمیرم تا غرب سمیرم امتداد دارد.

در این خیابان که طول آن بیش از یک کیلومتر است مدرسه متوسطه اول شهید طایی و مدرسه متوسطه دوم محمد رسول الله (ص) قرار گرفته و البته مسیر تردد دانش آموزان چندین مدرسه دیگر از جمله متوسطه دوم شهدای کوی ماندگار، متوسطه اول طاهره، ابتدایی هاشمیه و تعدادی مهد کودک و همچنین دانشگاه پیام‌نور این شهرستان است که پس از پایان ساعت‌های آموزش آن‌ها و تردد در مسیر این خیابان خطرات فراوانی آن‌ها را تهدید می‌کند.

متاسفانه برخی از خانه‌ها در برخی از قسمت‌های این خیابان که مساحت کوچکی را به عنوان پیاده‌رو سیمان، موزاییک یا آسفالت کرده‌اند را به پارکینگ ماشین تبدیل کرده و در آن خودروهای خود را پارک کرده‌اند.

یک خیابان و این همه دردسر!

علاوه بر نامناسب بودن و خطرات بالای تردد در خیابان مولوی باید نا آشنایی مسافران با این خیابان را که به قصد تفریح در آبشار به سمیرم آمده‌اند ، اضافه کنیم که خطر تصادف با عابران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

یزدانی، یکی از ساکنان این خیابان در باره عرض کم خیابان و پیچ و خم‌های آن گفت: «ما که الان بیشتر از ۳۰ سال از عمرمون می‌گذره وقتی توی این خیابون می‌خوایم پایین و بالا بریم گوشت تنمون میون زمین و آسمونه و هر لحظه خطر تصادف کردن را جلوی چشممون می‌بینیم.»

وی ادامه داد: «این خیابان حداقل ۲۰ سال پیش ساخته شده که تعداد ماشین‌ها در سمیرم کم بود، اما الان با این شرایط هنوز مثل قبله  و هیچ فکری به حالش نمیشه، نه آسفالت درستی داره نه پیاده رو درستی، اینجا خطر تصادف عابر با ماشین‌ها خیلی بالاست چون پیاده‌رو درست و حسابی نداره مردم مجبورند در خیابان رفت و آمد کنند و ماشین‌هایی که به خاطر پیچ و خم خیابان مارپیچ حرکت می‌کنند هر لحظه احتمال تصادفشون با مردم هست.»

یزدانی با گله از مسئولان شهر گفت: «بیشتر از ۲۰ سال میشه که این خیابان در شهر ما ساخته شده که اگه سالی ۴۰ متر از پیاده‌روهایش را درست کرده بودند الان سرتاسر خیابان باید پیاده رو داشته باشه نه اینکه مجموعا ۱۰۰ متر هم پیاده رو مناسب نداشته باشد.»

والدین دانش آموزان نگرانند

حسام کاظمی دیگر شهروند سمیرمی که فرزندش به تازگی به مدرسه می‌رود با ابراز نگرانی از مسیر رفت و آمد فرزندش گفت: «اگه خدایی نکرده برای دانش آموزای که در این مسیر تردد دارند اتفاقی بیفته چه کسی پاسخگو است؟ چرا شهر ما باید از همه شهرهای استان اصفهان عقب‌تر باشه؟ وضعیتش اینجوری باشه؟ چرا ما وقتی که بچه‌هامون میرن مدرسه باید دلمون هزار راه بره؟»

وی ادامه داد: «من و مادرش هر بار فقط از خدا می خوایم حافظ بچه مون باشه از مسئولان که چیزی ندیدیم.»

خیابان یا بیابان

شاید اگر در این خیابان شما را با چشمانی بسته سوار خودرویی بکنند و دست اندازهای موجود مسیر را در این وضعیت حس کنید نتوانید به راحتی تشخیص دهید که آیا این مسیر آسفالته بوده یا خیر.

خیابان مولوی که در مسیر تردد مسافران به سمت پارک بین المللی آبشار سمیرم است و در ماه های آینده منتهی به خیابان سلامت شهرستان می‌شود، سلامتش را با بی‌مهری مسئولان از دست داده است و باید فکری اساسی برای آن کرد.

این خیابان که بحث فاضلاب و گاز کشی آن به صورت کامل انجام شده است، نیازمند یک لایه کامل آسفالت بوده تا بتوان آن را به عنوان یک خیابان اصلی قبول کرده و از آن استفاده کنیم.

یکی دیگر از شهروندان سمیرمی که در شهرک آبشار سمیرم ساکن است در این باره گفت: «خیابون مولوی به قدری وضعش داغونه و چاله چوله داره که ما برای رفتن به سر کار حاضریم راه خودمونا دورتر بکنیم ولی از این خیابون رد نشیم. نه اینکه بقیه خیابونامون خوب هستن، نه، ولی بازم از مولوی چاله کمتر دارن، دیگه نه زیروبند برای ماشین‌ها مونده نه فنر! مگه شهرداری ما خودش کارخانه اسفالت نداره؟ چرا به فکر نیستن آخه؟»

کد خبر 365733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.