زنان بیشترین متقاضیان گذراندن دوره‌های کارآفرینی هستند

رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: دو سوم متقاضیان شرکت در دوره‌های آموزش کارآفرینی از زنان هستند و توانسته‌اند سرمایه‌گذاران خوبی را در این زمینه جذب کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی بانوان مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان در خصوص معرفی طرح آموزش یکصد هزارنفر در حوزه کارآفرینی اظهار کرد: در حوزه مدیریت شهری چند سالی است که مفهوم جدیدی به نام اکوسیستم کارآفرینی در دنیا مطرح شده که این امر بدین معناست که محیط شهر به نحوی مدیریت می‌شود که تمام زمینه‌های لازم برای کارآفرینی اشخاص را مهیا می‌کند.

وی در خصوص تفاوت کارآفرینی و اشتغال‌زایی افزود: کارآفرینی به معنای ایجاد کسب و کار جدید با یک محصول جدید و اشتغال‌زایی به معنای تکثیر شغل‌های قبلی و رایج است که این دو در نگاه کلی با هم متفاوت است.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان در تشریح ایجاد اکوسیستم کارآفرینی توسط مدیریت شهری گفت: در مدیریت شهری در همه دنیا به گونه‌ای عمل می‌شود که اگر کسی بخواهد کسب‌وکاری راه بیندازد از لحظه اول تا آخر تمام نیازهای صفر تا صدی این کار در همان شهر برایش فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه اولین کافه ایده تا ماه آینده در اصفهان راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: در شهرهای دنیا که از این روش برای گسترش کارآفرینی استفاده می‌کنند کافی‌شاپ‌هایی وجود دارد که اگر جوانی بخواهد ایده کاری خود را مطرح کند به این کافه ایده‌ها می‌رود و اگر ایده او خوب بود درپی ارائه ایده‌ها رویدادهای استارت‌آپ‌ ۵۴ ساعته  را برگزار می‌کند تا بتواند هم‌تیمی‌های خود را برای به ثمر رساندن ایده خود انتخاب کند.

وی با اشاره به اینکه ایده‌پردازان در فضاهای شتاب‌دهنده‌ای مستقر می‌شوند، افزود: قبل از این مرحله، اتاق فکری راه‌اندازی می‌شود و پس از آماده شدن ایده و انتخاب سرمایه‌گذار تمام مراحل اعم از فضا برای ارزیابی توافقات و قراردادها، استقرار در دفتر کار و سرمایه‌گذاری تا مرحله صادرات محصول برای افراد در شهر ایجاد می‌شود.

خسروی با اشاره به اینکه مصادیق این شیوه کاری ۱۰ سال است در مدیریت تمام شهرهای مهم دنیا اجرا می‌شود، اظهار کرد: شهرهایی چون هلسینکی، تل‌آویو، حیدرآباد هند، دبی همگی از این شیوه برای کارآفرینی استفاده می‌کنند و در اصفهان هم بنا براین است تا بتوانیم سطح مطالبه مردم را بالا ببریم و این یک وعده انتخاباتی بود که در حال عمل کردن به آن هستیم و تشکیل ستاد کارآفرینی شهر مهرماه سال قبل به تصویب رسید.

رییس مرکز پژوهش‌های شهرداری با اشاره به اختصاص فضایی در ارگ جهان‌نما به این موضوع، افزود: این مرکز تاکنون چند رویداد را برگزار کرده است که همچنان در حال ادامه فعالیت خود است.

خسروی با اشاره به عدم وجود سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اصفهان اظهار کرد: اگر کارآفرینی طرحی برای اجرا داشته باشد او را به بانک که یک منبع مالی غیرخطرپذیر است معرفی می‌کنند که ادبیات بانک‌ها خود از خاصیت کارآفرینی می‌کاهد و اصل و فرع پول را از کارآفرین می‌خواهد که با این کار عملا کارآفرین به سمت ریسک نمی‌رود.

وی در تشریح کسب‌وکار خطرپذیر گفت: در دنیا کسب‌وکار خطرپذیر را افراد جسوری انتخاب می‌کنند که به دنبال ریسک بالا و سود بالا هستند اینها به دنبال جوانانی هستند که هردو با هم کار کنند و در سود و زیان شریک باشند.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با ابراز تاسف از عدم وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اصفهان تصریح کرد: در این شرایط طبقه خلاق شهر که همان افراد خطرپذیر و کارآفرینان صاحب ایده هستند از شهر خارج و به استان‌های دیگر یا حتی خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و برای این کار شهرداری اصفهان تا پنج میلیارد تومان می‌تواند در کسب‌وکار خطرپذیر مشارکت کند تا سرمایه‌گذاران را به این امر تشویق کند.

وی با اعلام خبر همکاری شهرداری اصفهان با دیگر شهرهای دنیا در زمینه موضوع کارآفرینی و تبادل ایده‌ها افزود: پیرو موضوع همکاری با شهرهای خواهرخوانده و غیرخواهرخوانده سوم تا ۱۰ اسفند هفته مسقط در اصفهان برگزار می‌شود که در این هفته کارآفرینان اصفهان با کارآفرینان مسقط همفکری خواهند داشت که هیچ کدام از هزینه های این رویداد بر دوش شهرداری نیست و تمام هزینه‌ها به عهده بخش خصوصی خواهد بود.

خسروی در خصوص دیگر رویدادهای اینچنینی اظهار کرد: قرار است این رویدادها در شهرهای میلان و مسقط هم اجرا شود و مذاکرات فعالان اقتصادی اصفهان با فعالان این شهرها صورت بگیرد که اینها بدون دخالت مالی شهرداری اصفهان خواهد بود.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان در خصوص لزوم سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی گفت: متاسفانه برخی ایده پردازان از قوانین مالکیت فکری اطلاع ندارند که در این امر باید بدانند ایده‌ها به خودی خود چیز ارزشمندی نیستند و برای رسیدن به مرحله اجرایی نیاز به چکش‌کاری بسیار دارند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش افراد در موضوع ایده‌پردازی و کارآفرینی تصریح کرد: حتی افراد نخبه در کارآفرینی اصول مذاکره با سرمایه‌گذار و چانه‌زنی را بلد نیستند که باید پکیج آموزش نیروی انسانی برای این کار تدوین شود که مراحل موردنیاز برای این کار انجام شده است.

خسروی در خصوص اجرای طرح آموزش یکصدهزار نفر در موضوع کارآفرینی گفت: تلاش کردیم ویدئوهای آموزشی با حضور شهروندان و کارشناسان را جمع‌آوری کنیم و همه تدریس‌ها را در ویدئوهای ۲۰ دقیقه‌ای در سایت توان ۷ بارگذاری کنیم تا مباحث آینده را بر اساس این ویدئوها به شهروندان آموزش دهیم.

وی با اشاره به آموزش صدهزار شهروند در سایت توان هفت افزود: به محض آماده شدن سایت توان هفت به شهروندان اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود و هدف ما از این کار تربیت سفیران و نیروی انسانی لازم برای انتقال مفاهیم حوزه کارآفرینی به شهروندان است.

خسروی با اشاره به اینکه دو سوم از تعداد افرادی که خواهان شرکت در این دوره‌ها هستند از زنان هستند، افزود: اینکه خانم‌ها یه حوزه کارآفرینی ورود کنند خبر بسیار خوبی است چرا که بسیاری از خانم‌ها در این عرصه ورود کرده‌اند و سرمایه‌گذاران خوبی جذب کرده‌اند.

کد خبر 365726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.