زندگی بیش از ۲۰ هزار نفر در سکونتگاه غیررسمی شهرضا

شهرضا – معاون شهرسازی شهرداری شهرضا گفت: ۲۰ هزار و ۶۵۴ نفر در شهرضا در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، غلامحسین جعفری امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: پهنه‌های نابسامان میان شهرها، با افزایش سازه‌ها در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند که با فزونی یافتن مشکلات آن‌ها، راهکارهایی برای ساماندهی این پهنه‌ها پیشنهاد و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه بافت نابسامان میانی شهر، سکونتگاه‌های قدیمی و فرسوده شهرضا را در بر می‌گیرد، یادآور شد: سکونتگاه‌هایی مانند باغ ملی، محله علیا، خندق، فضل آباد، محله‌های آقا، خان و سادات در این مناطق ایجاد شده‌اند.

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا خاطرنشان کرد: دو محله روستایی "جرم‌افشار" و "منوچهرآباد" با گسترش بی رویه شهر، در پهنه کنونی آن ادغام شده‌اند و به دلیل فاصله بسیار کم  از شهر در حوزه نفوذ آن قرار دارند.

شناسایی هفت محله شهرضا در شمار سکونتگاه‌های غیررسمی

جعفری با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت ناکارآمدی هستند که شتابزده و بدون چهارچوب و قوانین در درون یا بیرون از محدوده شهری ساخته شده است، تأکید کرد: هفت محله شهرضا در شمار سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده است که شش محله در قسمت جنوبی و یک محله در شمال شهر قرار دارند.

وی از شناسایی ۱۲ بافت تاریخی در شهرضا خبر داد و اضافه کرد: محله‌های فضل‌آباد، حصورآباد، خندق، پاسبزی‌ها، خندق یک، کرج کمال، خان، میران، سادات یک، علیا یک و باغملی با مساحت ۱۴ هزار و ۶۰۷ مترمربع در این بخش قرار دارند و ۲۱ هزار و ۵۴۱ نفر از مردم نیز در آن زندگی می‌کنند.

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا با گفتن اینکه ۳۸ هزار و ۴۵۵ نفر از مردم در ۲۴ پهنه نابسامان میانی زندگی می‌کنند، یادآور شد: این پهنه، ۵۱۰ مترمربع از مساحت شهر را دربر می‌گیرد.

جعفری با بیان اینکه ۴۸ محله شهرضا با مساحت ۱۰۹ هزار و ۷۰۴ مترمربع و جمعیت ۸۸ هزار و ۴۸۴ نفر نیازمند بازآفرینی هستند، اظهار کرد: هفت محله این شمار، سکونتگاه‌های غیررسمی هستند که ۲۶ هزار و ۳۰۴ مترمربع از مساحت شهر را دربر گرفته و ۲۰ هزار و ۶۵۴ نفر نیز در آن سکونت دارند.

وی اضافه کرد: محله‌های جرم‌افشار و منوچهرآباد با مساحت پنج هزار و ۳۰۸ مترمربع و جمعیت دو هزار و ۴۷۵ نفر در بافت‌های شهری با پیشینه روستایی قرار دارند.

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا اظهار کرد: پهنه‌های ناهمگن ۱۲ هزار و ۳۰۵ مترمربع از مساحت شهر در بخش‌های جنوب غربی، شمال و جنوبی را دربر گرفته و ۳۵۹ نفر نیز در آن زندگی می‌کنند.

جعفری تصریح کرد: پس از مشخص شدن هر یک از گونه‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها براساس امتیاز شاخص‌ها و نظر مدیران شهری و مردم، محله‌بندی آن‌ها انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی، محله فضل آباد با مساحت ۱۹ هکتار و جمعیت هزار و۴۵۰ نفر و در پهنه‌های نابسامان میانی محله‌های برج عسگر و بخشی از محله باغ ملی با مساحت هشت هزار و ۴۷ مترمربع و جمعیت سه هزار و ۲۹۰ نفر، محله پیشتاز در نظر گرفته شده است.

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا گفت: اسلام آباد با جمعیت ۴۹۱۹ نفر و مساحت پنج هزار و ۶۷ هکتار، محله پیشتاز در سکونتگاه‌های غیر رسمی شناخته شده است.

جعفری یادآور شد: با گسترش شهر، گورستان در داخل شهر قرار گرفته است، اما آلودگی‌های آن باعث شده تا نسبت به مناطق صنعتی به عنوان پهنه پیشتاز در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه محله‌های برج عسگر و بخشی از باغ ملی به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند، تأکید کرد: این بخش‌ها به جز نظر مدیران شهری و امتیاز شاخص‌ها، براساس شناسایی و شناخت مهندسان مشاور، امتیاز بیشترین الویت‌بندی را کسب کرده‌اند.

کد خبر 365694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.