متولی اصلی گردشگری در ایران مشخص نیست

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری گفت: نیازمند نگاه متفاوتی در گردشگری هستیم؛ گردشگری یک تخصص است که باید در این زمینه از تجارب دیگر کشورها استفاده کرد. در گردشگری به دیگر کشورها نیاز داریم چرا که گردشگری ملی معنایی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نشست کمیته گردشگری کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران امروز _ شنبه ۶ بهمن ماه _ در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. در این نشست نصیر ملت، رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان اظهار کرد: جنس دغدغه ما با مسئولینی که به نوعی متولیان اصلی گردشگری و میراث فرهنگی کشور هستند متفاوت است.

وی با بیان اینکه دغدغه ما شهروندان است، ادامه داد: چیزی که شهرداری‌ها امروزه به آن توجه می‌کنند حفظ شهر است اما حفظ شهر به چه قیمت؟ نتیجه این نگاه موجب شده که در عمده ابعاد مدیریت شهری با بحران‌هایی مواجه شویم و در آینده مدیریت شهری با مشکلاتی مانند زیست پذیر نبودن شهرها روبرو خواهند شد.

ملت افزود: شهرها به حال خود رها شده‌اند و دولت توجهی به شهرها نمی‌کند، نزدیک به ۵۰ درصد از درآمد شهرها فروش تراکم است که بخش بزرگی از آن درآمد مازاد بر تراکم است. امیدواریم با همراهی و همکاری همه کلانشهرها، از این رویکرد خارج شویم.

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه چهار درصد از درآمد شهر اصفهان پایدار و از این رقم فقط حدود یک درصد آن کاملاً پایدار است، گفت: برای اداره شهر  روزانه ۱۱ میلیارد تومان هزینه نیاز داریم و برای تامین آن هیچ راهکار و چاره‌ای نداریم، باید شرایطی را مهیا کنیم که جوابگوی توسعه شهر باشد.

وی با اشاره به شناخت ظرفیت‌های کشور برای پیشبرد اهداف گردشگری تصریح کرد: اگر کمی مدیریت صحیح بر ظرفیت‌های فراوان کشور اعمال شود، گردشگری کشور توسعه می یابد. پتانسیل موجود در کشور امکان توسعه گونه های مختلف گردشگری را دارد؛ استفاده از ظرفیت‌های کشور نیازمند استفاده درست از نیروی متخصص است، امکانی که در دست مدیریت شهری است محدود می‌باشد اما نمی‌توان شانه خالی کرد چرا که به اعتقاد من متولی اصلی زیرساخت‌های گردشگری در کشور شهرداری‌ها هستند.

ملت ادامه داد: یک یازدهم مشاغل و ۹ درصد تولید ناخالص دنیا متاثر از صنعت گردشگری است، این صنعت جزء بزرگترین صنعت‌های دنیا است. اگر نگاه ایران به گردشگری باشد دیگر نیازی به درآمدهای ناپایداری چون نفت ندارد. متاسفانه این نگاه در کشور وجود ندارد و هنوز یک پنجره واحدی برای گردشگری کشور تعریف نشده است.

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان اضافه کرد: متولی اصلی گردشگری مشخص نیست؛ سازمان میراث فرهنگی، استانداری‌، اتاق‌ بازرگانی و شهرداری‌ هر کدام ساز خود را می‌زنند. مشکلات امروز گردشگری کشور در ۲۰ سال پیش هم وجود داشته و این نشان دهنده این است که در این مدت هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: نیازمند نگاه متفاوتی در گردشگری هستیم؛ گردشگری یک تخصص است که باید در این زمینه از تجارب دیگر کشورها استفاده کرد. در گردشگری به دیگر کشورها نیاز داریم چرا که گردشگری ملی معنایی ندارد.

ملت خاطرنشان کرد: ادبیات بازاریابی شهری و گردشگری علمی باید برای حرکت رو به جلو در گردشگری درکنارهم قرار گیرند. امروزه به دلیل کاهش ارزش پول ملی ایران مطلوبیت مالی برای گردشگری افزایش پیدا کرده و باید از این فرصت پیش آمده بهره‌برداری کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه برای موفقیت باید در کنار هم قرار بگیریم، گفت: برخی با تفرقه افکنی در ایران و جهان بهره می برند، اما باید همه در کنار هم در مسیر درست قدم برداریم. کلانشهرها باید از تجارب موفق و ناموفق یکدیگر استفاده کنند.

کد خبر 365688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.