کاهش خطر آلزایمر در سالمندان با انجام کارهای منزل

یافته‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که هر نوع فعالیت بدنی کوچک شامل کارهای منزل باعث محافظت از مغز سالمندان می‌شود و نقش موثری در کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های اخیر محققان نشان می دهد که سالمندان با انجام فعالیت‌های بدنی کوچک مانند جارو کشیدن و انجام کارهای خانه، می توانند سلامت مغز خود را تامین کنند و خطر ابتلا به زوال عقل را به طور چشمگیری کاهش دهند.

در واقع عوامل متعددی بر خطر ابتلا به زوال عقل تاثیر گذار است که برخی از این فاکتورها مانند سن و ژنتیک اجتناب‌ناپذیر هستند. موارد دیگر شامل سیگار کشیدن و رفتارهای ناسالم جزئی از سبک زندگی هستند که افراد می‌توانند آن‌ها را تغییر دهند.

به گفته محققان ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی سالم ممکن است از بروز علائم  بیماری آلزایمر جلوگیری کند. اما خبر خوش اینکه محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش" Rush University" در شیکاگو به تازگی دریافته‌اند که هر نوع فعالیت بدنی کوچک شامل کارهای منزل و انجام امور ابتدایی نیز باعث محافظت از مغز افراد مسن می‌شود.

محققان داده‌های ۴۵۴ فرد بزرگسال را که در ۱۹۱ نفر از آن‌ها علائم زوال عقل وجود داشت، ارزیابی کردند. در طول دو دهه تحقیق، هر یک از شرکت کنندگان تحت معاینه فیزیکی کامل همراه با یک آزمون تعیین مهارت‌های تفکر و حافظه قرار گرفتند.

همچنین هر یک از شرکت کنندگان مجهز به دستگاه نظارت بر فعالیت‌های روزانه با نام "شتاب سنج" شدند، به گونه‌ای که این دستگاه بر روی مچ افراد قرار می‌گرفت که همه فعالیت‌های آن‌ها شامل ورزش‌های شدید جسمانی و یا فعالیت‌های سبک مانند راه رفتن در اطراف خانه را ثبت می‌کرد.

نتایج بررسی های جدید نشان داد فعالیت‌های روزانه بیشتر، باعث بهبود قدرت حافظه می‌شود و توانایی‌های اندیشیدن را بالاتر می‌برد. یافته‌های جدید حاکی از این است که افزایش فعالیت‌های فیزیکی، میزان ابتلا به زوال عقل را حدود ۳۱ درصد کاهش می‌دهد. همچنین پیشرفت این بیماری در افرادی که مهارت‌های حرکتی خود را  تقویت می کنند، ۵۵ درصد کمتر است.

محققان مغز ، شرکت کنندگان را پس از مرگ نیز مورد بررسی قرار دادند و میزان آسیب‌های مغزی و بیومارکرهای مربوط به زوال عقل و بیماری آلزایمر را ارزیابی کردند. به گفته آن‌ها سبک زندگی فعال، اثر محافظتی بر روی مغز دارد و خطر ابتلا به زوال عقل را به طور موثری کاهش می‌دهد.

کد خبر 365682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.