وام‌های سوخته روستاییان به ۵۰ طرح اختصاص یافت

خوانسار- مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان گفت: ۳۰ میلیارد تومان از وام‌های بنیاد برکت و بانک سینا از سال ۹۵ و ۹۶ درحال سوخت شدن بود که با ایجاد کمیته‌ای بررسی و سپس در دوماه این مبلغ برای ۵۰ طرح و اشتغالزایی ۵۰۰ نفر پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، سعید انصاری امروز (شنبه) در جلسه شوراهای روستایی شهرستان خوانسار اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب جایگاه مناسبی برای شوراها دیده شده است تا جایی که شوراها می‌توانند لوایحی را به دولت بدهند تا در مجلس به قانون تبدیل شود.

وی با بیان این‌که شوراها از اختیارات خود به نحو احسن استفاده کنند، گفت: اگر رقابت بین دهیاران ایجاد شود و دهیاران شاخص و برتر انتخاب شوند عملکرد دهیاران غیر فعال بهتر می‌شود.

مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه دهیاران باید از روزمرگی خارج شوند، تأکید کرد: روزمرگی بلای جان کشور شده است چراکه باعث شده نتوانیم از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های روستاها و شهرها استفاده کرده و روز به روز به آمار بیکاری افزوده می‌شود.

وی گفت: در چند ماه اخیر پرداخت وام‌ اشتغال‌زایی و درآمد پایدار روستایی را برای دهیاران توضیح دادیم تا به این وسیله روستاییان ترقیب به طرح شوند، اما متاسفانه درصد کمی از مردم روستا استقبال کردند که این موضوع قابل قبول نیست، البته می‌دانیم که این مهم به ریسک پذیر نبودن دهیاران و نداشتن دیدگاه و آشنایی لازم آن‌ها از روستاها بازمی‌گردد.

انصاری تصریح کرد: دهیار باید برای آینده روستا برنامه داشته باشد، بدون هدف گذاری و بدون برنامه ریزی و نداشتن اطلاع از پتانسیل روستاها دهیار موفق نخواهد شد.

وی دهیاران را خط مقدم روستاها عنوان کرد و افزود: دهیاران باید با مسئولان دستگاه‌های دولتی جلسه تشکیل دهند و حلقه‌ اتصال بین آنان و مسئولان ایجاد شود تا در مواقع بحران برای برطرف شدن مشکلات روستا از آنان کمک بگیرد.

دهیاران برای سند دار شدن زمین‌های کشاورزی پیگیر باشند

مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه اگر نگاه جامعه نگری یه روستاها داشته باشیم شاهد مهاجرت نخواهیم بود، گفت: دهیاران برای سند دار شدن زمین‌های کشاورزی از طریق ثبت و اسناد پیگیر شوند تا در موقع دریافت تسهیلات روستایی، کشاورز با مشکل سند مواجه نشود، وقتی زمین روستایی سند داشته باشد کشاورز در بانک‌ها می‌تواند وام بگیرد.

وی افزود: دهیاران باید مشکلات روستاها را اولویت بندی کنند اگر هر کار با برنامه ریزی باشد به آسانی انجام می‌شود در روستاها متناسب با آب و هوا و ذخایر و منابع و پتانسیلی که وجود دارد در ایجاد اشتغال از آن می‌توانند بهره‌ بگیرند.

انصاری تأکید کرد: انتظار از شهرستان خوانسار این است که دهیاران رویکرد و رویه خود را تغییر دهند تا با همبستگی و با  کمک بخشدار یک شرکت تعاونی ایجاد شود، اساسنامه تعاونی‌ها مواردی دارد که هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی گفت: شرایط فراهم است و اعتبار دهیاری‌ها در چند ماه اخیر حداقل سه برابر شده همچنین وام‌های اشتغالزایی برای دهیاری‌ها درنظر گرفته شده است، دهیاری‌ها یک طرح پایدار اشتغالزا تعریف کنند تا تجربه بعضی شهرداری‌ها را تکرار نشود.

مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان افزود: شهرداری‌ها برای آلایندگی میلیاردها تومان در حساب داشتند به طوری که نمی‌دانستند کجا هزینه کنند و به دلیل این‌که حتی برای یک طرح پایدار اشتغالزا با بخش خصوصی قرارداد نبستند، اکنون با مشکل پرداخت حقوق مواجه هستند و به درآمدهای فرعی که قبلا هدر می‌دادند ، به آن توجه می‌کنند.

وام‌های سوخته روستاییان به ۵۰ طرح اختصاص یافت

وی تأکید کرد: امنیت شغلی دهیاری‌ها برایمان حایز اهمیت است به نحوی که پیشنهاد شده دهیاری‌ها را یک دستگاه اجرایی در نظر بگیرند.

انصاری با بیان اینکه خوانسار پتانسیل در زمینه گردشگری و تاریخی دارد تصریح کرد: اگر دهیاری امروز مجوز بگیرد و طرح خود را آماده کند، ظرف یک هفته وام در اختیارش قرار داده می‌شود که این تسهیلات با شش درصد سود، هم درآمدزایی برای دهیاری دارد و هم اشتغالزا است.

مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان گفت: ۳۰ میلیارد تومان از وام‌های بنیاد برکت و بانک سینا از سال ۹۵ و ۹۶ درحال سوخت شدن بود که با ایجاد کمیته‌ای بررسی و سپس در دوماه این مبلغ برای ۵۰ طرح و اشتغالزایی ۵۰۰ نفر پرداخت شد.

انصاری افزود: این طرح‌ها شامل مواردی مانند تولید کنستانتره آهن، ساخت رینگ ماشین‌های سنگین، تبدیل کود مرغی به خوراک دام و طیور و کشاورزی و حتی لحاف دوزی بود.

وی ادامه داد: هدف از دادن این وام‌ها، اشتغالزایی در روستا است، پیش از این توجهی به اشتغال در روستا نمی‌شد و این یکی از حلقه‌های مفقوده در روستا است که نیاز به توجه دارد و با این طرح‌ها می‌توان قدم‌هایی را برداشت البته لازم نیست که دهیار مدیریت طرح برعهده بگیرد و یک کار تاریخی برای دهیاری باشد، برای راستی آزمایی و رصد تحقق اهداف طرح تیم‌هایی در حال بازدید از طرح‌ها هستند.

کشور ما از لحاظ گردشگری در ردیف ۹ کشور دنیا قرار دارد

عبدالرضا دهاقین، معاون فرماندار خوانسار در این آیین اظهار کرد: سند چشم انداز خوانسار برمبنای گردشگری تعریف شده است و دهیاران به صنعت گردشگری که جزء صنعت سوم درآمدزایی در دنیا است توجه کنند، کشور ایران از لحاظ پتانسیل گردشگری در ردیف ۹ کشور دنیا قرار دارد.

وی افزود: هرکدام از روستاهای شهرستان ویژگی خاصی برای جذب گردشگری دارد و دهیاران با برنامه‌ریزی دقیق از ظرفیت و پتانسیل گردشگری برای اشتغالزایی می‌توانند استفاده کنند.

معاون فرماندار خوانسار افزود: تعزیه خوانی روستای قودجان در کشور مشهور است و هر سال در دهه آخر ماه صفر از سراسر کشور برای شرکت دراین مراسم به این روستا سفر می‌کنند، روستای تیدجان و قودجان دارای آثار تاریخی از جمله کبوترخانه، حمام‌ها و قنات دیدنی دارد که با مرمت و بازسازی خانه‌های بوم گردی می‌توانند اسکان گردشگران را برای بازدید از این آثار تاریخی فراهم کنند.

کد خبر 365666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.