جابه جایی درختان بدون استرس/ نوستالژی‌هایی از جنس گُل در چهارباغ

"قطع درخت دیگر اتفاق نخواهد افتاد" موضوعی که بارها و بارها از سوی مدیریت جدید سازمان پارکها بر آن تاکید شده است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر ۲.۵ میلیون اصله درخت در شهر اصفهان وجود دارد که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با چنگ و دندان از آنها محافظت می‌کند، حتی اگر درختی در مسیر اجرای پروژه‌ای باشد، با استفاده از تدابیر ویژه نسبت به جابه جایی آنها اقدام می‌شود؛ به گفته مرتضایی‌نژاد، به خواب رفتن درختان در زمستان، فرصت خوبی برای جا به جا کردن آن‌ها برای اجرای پروژه‌های عمرانی کلان در شهر است که در این راستا امسال از هورمون‌ها، ترکیبات ضدتنش و ضد استرس استفاده شده تا استرسی به درخت علی رغم اینکه در خواب زمستانی به سر می‌برد، وارد نشود و ریشهها آسیبی نبیند و به همراه خاک اطراف جابه جا شود.

برای آگاهی بیشتر از نحوه جابه جایی درختان، اقدامات زمستانی برای تقویت گلها و گیاهان، نوستالژی‌هایی از جنس گل در چهارباغ، اهم پروژه‌های سازمان،  برنامه‌های در نظر گرفته شده برای استقبال از نوروز و موارد دیگر، گفت و گویی با «فروغ مرتضایی‌نژاد» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

به طور معمول تصورها بر این است که در فصل زمستان با توجه به اینکه درختان در خواب به سر می‌برند و فصل گل و گل کاری نیست، فعالیت سازمان پارک‌ها کمتر می‌شود.

بله، سازمان پارک‌ها و فضای سبز در هر فصلی دستور کار مخصوص همان فصل را برای فضاهای سبز تعریف می‌کند؛ به عنوان مثال امسال پاییز برگ‌ریزان را با بارش‌های بسیار خوب سپری کردیم، اما در زمستان بسترسازی اصلی سازمان بازبینی فضاهای سبز، جایگزینی، اصلاح خاک گونه‌ها و فضاهای سبز است، چرا که با به خواب رفتن درختان در این فصل، فرصت خوبی برای جا به جا کردن آنها برای اجرای پروژه‌های عمرانی کلان در شهر است.

در این فصل حجم برنامه‌ها و فعالیت‌ها به قدری فشرده است که شاید بسیاری از بخش‌های سازمان از بهار نیز بیشتر کار می‌کنند، به عنوان مثال برای اجرای عملیات عمرانی پروژه پل روح الامین نیاز بود حدود ۱۸۵ اصله درخت جابه جا شود که در مدت ۲۰ روز به میزان دو ماه فعالیت انجام دادیم.

جا به جایی درختانی که چند سال عمر کرده اند نباید کار آسانی باشد، اینطور نیست؟

بله دقیقا، ً بسیار کار سخت و یکی از اقدامات تخصصی همکاران ما در سازمان پارک‌ها و فضای سبز است. برای مثال جهت ادامه احداث پروژه مترو که از منطقه پنج شهرداری اصفهان گذر کرده و به بهارستان می‌رسد، جا به جایی بیش از هزار اصله درختان با توجه به اینکه در خواب زمستانی به سر می‌برند، در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آنها در حال انجام است. درختان از این مکان به مکان دیگری در همین موقعیت جغرافیایی داخل شهر منتقل می‌شوند.

نحوه جابه جایی درختان چگونه است؟

درختان بر اساس سن و نوع گونه‌ای که دارند، ریشه آنها نیز سطحی و یا عمیق است، از این رو اطراف درخت با استفاده از دستگاه‌های مکانیکی خالی می‌شود؛ البته دستگاه‌های پیشرفته‌ای که می‌تواند اطراف درخت را تا عمق ۲۰ متر خالی و ریشه را خارج کند، در ایران وجود ندارد.

پس از اینکه اطراف درخت خالی شد، به صورت بسیار فنی ریشه‌ها تا عمق ممکن به همراه خاک از زمین جدا شده و حمل می شود؛ البته در این موقعیت باید از نظر جغرافیایی، حتی چگونگی قرار گرفتن درخت به صورت شرقی یا غربی، ارتفاع، GPS کاملاً تطبیق داشته باشد، ضمن اینکه فاصله جابه جایی نباید زیاد باشد. امسال از هورمون‌ها، ترکیبات ضد تنش و ضد استرس استفاده می‌کنیم تا استرسی به درخت علی رغم اینکه در خواب زمستانی به سر می‌برد، وارد نشود و ریشهها آسیبی نبیند و با خاک به اطراف جابه جا شود؛ پس از آن جعبه‌های مخصوصی را تعبیه و درختان را داخل آنها قرار می‌دهیم و سپس جابه جایی انجام می‌شود.

خارج کردن هر کدام از درختان چقدر زمان نیاز دارد؟

خارج کردن هر اصله درخت از زمین، دو ساعت زمان نیاز دارد، کار بسیار فنی و دشوار که توسط کارکنان این سازمان انجام می‌شود.

تاکنون درختان چند ساله جا به جا شده‌اند؟

برای اجرای پروژه مترو درختان حدود ۲۰ ساله و در پروژه روح الامین درختانی ۱۰ تا ۱۵ ساله جابه جا شده اند؛ البته درخت و درختچه مشکل زیادی ندارند و جابه جایی آنها راحت‌تر انجام می‌شود، اما درختانی که عمق بیشتری دارند و توسعه ریشه آنها زیاد بوده، دشوارتر خواهد بود، البته نوع گونه درخت نیز حائز اهمیت است، به طوری که بعضی از گونه‌ها هنگام جا به جایی تنش بیشتری دارد.

اقدامات زمستانی سازمان برای تقویت گلها و گیاهان چه بوده است؟

علاوه بر عملیات جابه جایی درختان، در فصل زمستان کوددهی فضاهای سبز و درختان انجام می‌شود؛ امسال کود کمپوست مناسب غنی شده با عناصر غذایی مورد نیاز درختان را استفاده می‌کنیم. البته در پارک‌های ایثارگران، میرزاکوچک‌خان و برخی دیگر از نقاط شهر شاهد خزان زودرس درختان بودیم که برای نجات آنها شرکت‌هایی اعلام آمادگی کرده‌اند، البته ما ریسک نکردیم که فقط به یک شرکت واگذار کنیم بلکه با انعقاد قراردادی به صورت پایلوت تعدادی از درختان را زیرنظر سازمان در اختیار پنج شرکت قرار دادیم که برخی از آنها فعالیت خود را از بهمن ماه آغاز کرده‌اند.

به دلیل آنکه برخی از درختان شهر طی ۲۰ سال اخیر در بستر مناسب کشت نشده‌اند، از حدود ۱۰ سال گذشته علائم کمبود را نشان داده و دچار خزان زودرس شده‌اند که باید آنها را تغذیه کنیم؛ البته فرمول‌های غذایی مختلف به شرکت‌هایی که تعدادی درخت به آنها واگذار شده، ارایه شده چرا که قرار است شهر را به صورت علمی اداره کنیم.

با مشکل کم آبی برای آبیاری درختان چه باید کرد؟

در سطح جهان منابع آب مناسبی در اختیار نداریم، در ایران و اصفهان نیز شرایط به همین منوال است، بنابراین بهتر است از انجام اقداماتی که نیاز به آب زیاد دارد، پرهیز کنیم. در شرایط کم آبی میزان مصرف آب را کنترل می‌کنیم پس باید درختان را به گونه‌ای تربیت، تغذیه و کودهی شوند که نیاز آبی کمتری داشته باشند.

سازمان پارک‌ها برای استقبال از نوروز چه برنامه‌هایی دارد؟

اقدامات ویژه‌ای در جای جای شهر در دست انجام است، برای چهارباغ عباسی پروژه‌هایی در دست اقدام داریم که منظر زیبای آن را شهروندان مشاهده خواهند کرد. تعدادی گونه‌های گیاهی متناسب با هویت تاریخی و پیشینه چهارباغ به بستر این محور گردشگری اضافه می‌شود، حتی نوع گونه گل‌ و گیاهان متناسب با بحث‌های نوستالژی و تاریخی شهر اصفهان انتخاب خواهد شد. همچنین برای محور میانی چهارباغ فراخوان اعلام شده که مطابق با برنامه تاریخی و متناسب با مباحث میراثی اقدامات لازم صورت گیرد.

فضای گل و گیاه میدان امام علی (ع) نیز بازبینی می‌شود، در مجموع در جای جای شهر بیش از هفت پروژه کلان در دستور کار سازمان پارک‌ها قرار گرفته که در داخل شهر و حتی تا حومه شهر انجام می‌شود؛ برای محل جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان طراحی‌های ویژه‌ای انجام می‌شود، همچنین بازار گل و گیاه واقع در باغ تندرستی از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در سازمان پارک‌ها به شمار می‌رود. برای بخش بازار گل و گیاه که قرار است تا دو سال آینده به باغ تندرستی منتقل شود، در محل جدید عملیات اجرایی مربوط به فضای سبز آن آغاز شده و تا چند ماه آینده به اتمام می‌رسد.

کود دهی و هرس درختان تا چه زمانی ادامه دارد؟

از یک ماه پیش در برخی از مناطق شهر عملیات هرس درختان آغاز شده است و تا نیمه اسفندماه ادامه خواهد داشت و از آن زمان شهروندان شاهد گل‌ها و گیاهان بهاری هستند که برای استقبال از نوروز ۹۸ شهر را متحول می‌کنند.

کدام پروژه‌های شهر فضای سبز  قابل توجه دارد؟

محل دائمی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر در بخش شرق اصفهان در حال شکل گیری است، عملیات عمرانی زیادی در این پروژه انجام شده و این مجموعه بسیار زیبا به عنوان یکی از هویت‌های گردشگری شهراصفهان خواهد بود. به مدیران شرکت نمایشگاه‌ها قول دادیم نه تنها غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها جنبه دیدنی و گردشگری خواهد داشت، بلکه فضای سبز آنجا را نیز به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که برای شهروندان، محلی جهت گردشگری باشد.

خوشبختانه در این راستا قراردادی منعقد شده تا اجرا و نظارت بر فضای سبز این پروژه توسط سازمان پارک‌ها انجام و پروژه بسیار بزرگ و زیبایی تقدیم شهروندان شود.

حجم فضای سبز پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان و باغ تندرستی چقدر است؟

حجم فضای سبز در هر کدام حدود پنج هکتار است، همچنین برای پروژه سالن اجلاس ۲۰ هکتار فضای سبز طراحی شده که تاکنون حدود ۱۱ هکتار آن انجام شده است؛ امیدواریم با جاری شدن دوباره آب در بستر رودخانه زاینده رود که اعلام شده در بهمن ماه اتفاق می‌افتد و سیراب شدن مادی‌ها، بتوانیم بازهم شاهد زیبایی‌های بیشتر در شهر باشیم و کمی از تشنگی درختان کاسته شود.

کد خبر 365651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.