خودروسازان زیر تیغ نقد

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند، اما اعتراض به انحصار دو خودروساز و وضعیت خودروهای داخلی و نیز اعتراض به رییس جمهور برای مخالفت با فیلترینگ مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی روز یکشنبه-۳۰ دیماه- مجلس در توضیح سوالش از وزیر نفت در خصوص علت عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در عزل و نصب هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: این اقدام خلاف قاعده و قانون صورت گرفته است. البته در دوران وزارت شما تغییرات مدیریتی بارها رخ داد و باعث برکناری مدیران قبلی شد. به طوری که مدیری سه ماه بعد از روی کار آمدن بدون دلیل برکنار شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه مدعی شد: شاگرد جوان شما در اقدامی بی‌سابقه در روز تعطیل بدون رعایت قانون، مقررات، اساسنامه و اطلاع سهام‌داران شرکت نفت ستاره خلیج فارس از جمله شهردار اقدام به عزل مدیرعامل این شرکت کرده است. اقدامی خلاف قانون که به صورت غیرمعقول انجام شده و منجر به برکناری مدیری شد که تنها سه ماه از روی کار آمدنش می‌گذرد به طوری که رسانه‌ها از آن به عنوان کودتا یاد می‌کنند. آقای وزیر چرا تا قبل از تحریم‌ها و با وجود حدود ۲۴ میلیون لیتر بنزین توسط شرکت نفت ستاره خلیج فارس، بنزین به کشور وارد شد و این باعث تحمیل هزینه‌هایی به کشور شد. شما هرازگاهی می‌گویید که فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس تکمیل شود، اما خبری نیست، از آن سو مدیرعامل این شرکت بعد از سه‌ماه برکنار می‌شود.

وی با طرح این سوال که «چرا وزیر نفت از افراد باسابقه‌ انقلابی در وزارت نفت استفاده نمی‌کند؟»، گفت: البته ما موافق جوانگرایی هستیم، اما اداره دستگاه‌های دولتی قاعده دارد و شخصی نیست. این‌که شما از دانشجویان خود افرادی بله قربانگو را به سمت‌های مختلف می‌گذارید قابل قبول نمی‌باشد. باید افراد برای سمت‌ها مراتب قانونی را طی کرده نه این‌که بی‌واسطه و از روی ارادت در سمت‌های مختلف وزارت نفت استخدام شود. این نوع جوانگرایی هیچ تناسبی با سیاست‌ها ندارد.

حاجی دلیگانی: دولت لیست بدهی‌ها و مطالباتش را به مجلس ارائه کند

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در جسله علنی روز دوشنبه-۱ بهمن- مجلس در تذکری گفت: بر اساس ماده ۱ قانون رفع موانع تولید دولت باید لیست بدهی و مطالباتش را هنگام ارائه بودجه به مجلس ارائه دهد که این اتفاق رخ نداده است، درخواست ما پیگیری این موضوع است.

علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: ما برای ارائه گزارش از سوی دولت پیگیری های لازم را انجام می دهیم از آقای تاج گردون هم می‌خواهیم که پیگیری کنند.

موسوی لارگانی: کمک‌های بی حد و حصر به دو خودروساز خیانت بوده است

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در جلسه علنی روز دوشنبه-۱ بهمن- مجلس در تذکری به رییس جمهور گفت: التهابات شدید بازار خودرو در ماه‌های اخیر امان مردم را بریده است، دولت‌های مختلف با کمک های بی حد و حصر به دو خودروساز و عدم نظارت بر عملکردشان بزرگترین خیانت را به تولید ملی و مردم کرده‌اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: چرا باید پراید ۷ میلیون تومانی پس از چند سال با کیفیت کمتر به ۳۶ میلیون تومان به فروش برسد؟ علت عدم توزیع خودرو در بازار از سوی خودروسازان چیست؟چرا انحصار ایجاد شده برای دو خودروساز بزرگ شکسته نمی‌شود؟ سفره مردم به دلیل عدم نظارت دولت بر اصناف، بخشنامه‌های متضاد واردات و صادرات در کشور و عدم حمایت از تولید و کشاورزی روزبه‌روز کوچک تر شده است. بیکاری و گرانی فشار زیادی را به مردم وارد کرده است.

محمودی: مردم از کشمکشهای سیاسی بی اساس خسته شده اند

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در نطق میان دستور جلسه علنی روز دوشنبه- ۱ بهمن- در انتقاد از کشمکش‌های سیاسی اظهار کرد: به خدا قسم مردم از این کشمکشهای سیاسی بی اساس و ناشایست – که در نهایت به منافع برخی افراد و گروه ها ختم می‌شود- خسته شده‌اند. آنچه امروز به تداوم این انقلاب بی بدیل کمک می‌کند، وحدت و همدلی است.

نماینده مردم شهرضا افزود: همه می دانیم دشمنان نادانی مثل ترامپ در آمریکا و اسرائیل سالهاست عزت و آبروی مردم را نشانه رفته اند که به فرموده امام و رهبری هیچ غلطی نتوانسته و نمی توانند بکنند. تفرقه و خط کشی های سیاسی و جناح بندی های پوچ و بی فایده در حال قوت گرفتن است. غافل از این که عده  زیادی از مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. لذا نباید فراموش کنیم که دستاوردهای چهل ساله این انقلاب نتیجه ایستادگی و همراهی همین مردم بوده و کاستی ها و مشکلات مردم نتیجه ضعف عملکرد، استفاده از افراد ناشاسیت، پستهای مدیریتی، عدم برخورد با فساد اداری و اقتصادی و درگیری های سیاسی و روزمره ما مسئولین است.

منکر دستاوردها نیستیم، اما...

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه خطاب به رییس جمهور متذکر شد: برخلاف انتظار، سیاستهای دولت شما به نفع ثروتمندان بود و این سیاستها اقشار ضعیف را روز به روز ضعیف تر کرد. دستاوردهای دولت شما را انکار نمی کنیم، اما مشکلات تولیدکنندگان، کارگران، کشاورزان، معلمان، رانندگان، بازنسشتگان و بیکاران نیز قابل انکار نیست.

محمودی تاکید کرد: از نظارت ضعیف دولت در تامین اقلام ضروری مردم، نحوه قیمت گذاری اجناس و شبکه توزیع این اقلام گلایه مندیم. امروز نیازمند تسریع و تسهیل و گسترش واحدهای تولیدی هستیم. آقای روحانی! پس از گذشت حدود سه سال از عمر مجلس دهم جناب عالی در جلسات مجامع نمایندگان استانها حاضر نشدید تا به مشکلات آنها بپردازید.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر این که "مجلس جایگاه واقعی خود را از دست داده است" خطاب به هیئت رییسه مجلس گفت: دلیل از دست دادن جایگاه، ضعف نظارت بر اجرای قانون است. می طلبد که حداقل  یک روز از جلسات هفتگی صحن علنی صرفا به انجام امور نظارتی از قبیل بررسی عملکرد دستگاه‌های دولتی، سوال، تذکر و تحقیق وتفحص اختصاص یابد. البته بی انصافی است اگر به اشخاص و گروه هایی که با اهداف نامعلوم هر روز در پی تخریب دولت و مجلس هستند تذکر ندهیم. چون بعضی فراموش کردند که همگی سوار بر یک کشتی بوده و هدف نهایی همه ما حفظ و اعتلای انقلاب اسلامی است.

نماینده مردم شهرضا خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: رقم مطالبات فرهنگیان استان اصفهان بسیار بالا است. که عزم جدی شما و اقدام عملی برای تامین بودجه مورد نیاز منجر به همراهی فرهنگیان صبور خواهد شد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: به دنیا ثابت خواهیم کرد که ایران و ایرانی حتی یک قدم از آرمانها و مواضع خود در ابعاد مختلف بویژه مباحث دفاعی به عقب نخواهد رفت و ان‌شاءالله با وحدت و همدلی بین مردم و مسئولین از این برهه زمانی نیز با سربلندی عبور خواهیم کرد.

سلیمی: چرا خودرو سازی پا به پای موشک سازی پیشرفت نکرده؟

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس در نطق میان دستور خود روز سه شنبه-۲ بهمن- با اشاره به چالش‌های اقتصادی کشور، تاکید کرد: جان مردم از گرانی‌ها و افزایشهای مستمر قیمت‌ها به لب آمده است. قیمت کالا در پی افزایش نرخ ارز سه برابر شد، اما چرا در پی کاهش نرخ ارز قیمت‌ها کاهش نیافت؟ مگر مواد غذایی، آهن، سیمان و قیر در داخل تولید نمی‌شود؟ چرا قیمتها چندین برابر افزایش یافته، اما حقوق کارگران ثابت نگه داشته شده؟ چرا با فساد آنطور که باید برخورد نمی‌شود؟ در حالی که در هر خانه چند جوان تحصیلکرده و بیکار وجود دارد، دولت چگونه ادعا می‌کند نرخ اشتغال را بهبود داده؟ مردم امیدی به شعارها و نسخه‌های اشتغال‌زایی دولت ندارند؟

سخنگوی کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور، خواستار خشکاندن ریشه‌های فساد و جلوگیری از شکل‌گیری سلاطین مختلف شد و تصریح کرد: موبایل‌هایی که به گفته وزیر ارتباطات می‌خواست قیمتها را ۳۰ – ۴۰ درصد کاهش دهد کجاست؟ جوانان با چه امیدی ازدواج کنند. تهیه جهیزیه و مسکن چندین برابر شده و سن ازدواج مرتبا رو به افزایش است. سالهاست خودروهای بی‌کیفیت مردم را به کام مرگ و مجروحیت می‌کشاند. این چه فلسفه‌ای است که مواد اولیه هنوز استخراج نشده، اما خودرو پیش‌فروش شده است، تازه معلوم نیست خودرو با چه قیمت و کیفتی ساخته می‌شود. در همین مدت نیروهای مسلح موشک آرپی‌جی را به موشکهای نقطه‌زن تبدیل کرده‌اند، اما در صنعت خودروسازی هنرمان تولید پراید از رده خارج است. به نظر شما پراید برای مصرف‌کننده کیلویی چند تمام می شود؟

کامران: جایگاه فقرا و کلاه نمدی‌ها در لایحه بودجه ۹۸ کجاست؟

حسن کامران در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: دیروز سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس حول موضوع آب نشست مشترک داشتیم. حاضران روی دو موضوع آمایش سرزمینی و اجرای قانون توافق کردند، وزارت نیرو شما هم این کار را انجام دهید.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس در عین حال با تاکید بر اینکه بنده اصلا در تصمیمات وزیر نیرو در موضوع آب اصفهان دخالت نمی‌کنم، ادامه داد:  بارها گفته‌ام حقابه، حق‌الناس است. حق‌الناس را احدی نمی‌تواند بگیرد. حق و حقوق مردم را بدهید. مردم صدقه نمی‌خواهند، نرخ آب را با حضور کمیته حقیقت‌یاب تعیین قیمت کنید. آب اصفهان را برده‌اند و پول آن را نمی‌دهند و آلودگی و اشتغال استان را تغییر داده‌اند. طی شش دوره نمایندگی در مجلس هیچ وجه برای گرفتن یک لقمه رای حرف نزده‌ام.

وی خطاب به دولتمردان، پرسید: جایگاه فقرا و کلاه نمدی‌ها در لایحه بودجه ۹۸ کجاست؟ چرا حقوق رزمندگان معسر و کمیته امدادی‌ها را به جای ۲۰ درصد ۹ درصد افزایش دادید؟ چرا رشد اقتصادی هشت درصدی در بودجه محقق نشده است؟ در لایحه بودجه ۹۸ بودجه جاری ۸۵ درصد و بودجه عمرانی ۱۵ درصد افزایش داده شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: هر کدام‌مان با فیس و پُز رفتار می‌کنیم، باید رفتارمان را اصلاح کنیم. همین مردم هستند که در موارد خطر به دادمان می‌رسند. کارگران، بازنشستگان لشکری و کشوری و فولادی‌ها بارها خواستار همسان‌سازی حقوق با شاغلان شدند اما هیچ نتیجه‌ای برایشان نداشت.

ابوترابی: اکنون وقت چیدن محصول اقتصادی از سوریه است، چرا تعلل؟!

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در بخشی از تذکری شفاهی خود در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس گفت: هم اکنون که به برکت جانفشانی عزیزانمان وقت چیدن محصول اقتصادی از سوریه است، چرا وزارت خارجه و دولت در تصاحب بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری بازسازی و فروش محصول در سوریه حضور پیدا نمی کنند؟

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در تذکری به رییس جمهور، با این ادعا که «به لحاظ رکود در ساخت و ساز انبارهای فولاد، سنگ، کاشی و سرامیک پر است و مشتری ندارند» گفت: می توانیم از طریق رابطه اقتصادی با سوریه و عراق، بازار بزرگ و مهمی در حوزه صادرات داشته باشیم.

چرا فیلترینگ را تخطئه می کنید؟

وی با انتقاد شدید بار دیگر رییس جمهور را مخاطب قرار داد و افزود: شما باید در حال حاضر برای گرانی‌های بازارهای خودرو و گوشت به خصوص قاچاق گوشت، تدابیر لازم بیندیشید تا از این وضعیت نابسامانی که کشور درگیر آن است رها شویم.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس هم‌چنین مدعیانه افزود: به خصوص در فضای مجازی که به تعبیری شبیه بمب شیمیایی است مردم را ناامید می‌کنید و به جای ساماندهی در این موضوع به تخطئه کردن فیلترینگ می پردازید. واقعیت این است که دشمن از فضای مجازی به عنوان ابزار استفاده می‌کند. اگر دم از تولید داخلی می‌زنیم و سال جاری را به نام حمایت از تولید داخلی نامگذاری می‌کنیم و اگر قانون حمایت حداکثری از تولید را تصویب می‌کنیم باید منجر به حمایت از تولید داخلی شود.

حاجی دلیگانی:ضرورت تعیین تکلیف رییس سازمان تأمین اجتماعی

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در جلسه‌ علنی روز سه‌شنبه در تذکری شفاهی گفت: با توجه به اینکه سرنوشت بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم کشور با  سازمان تأمین اجتماعی گره خورده، هم اکنون ضرورتی فوری برای تعیین تکلیف رییس این سازمان وجود دارد. لازم است برای ریاست آنجا از افراد داخل تأمین افراد داخل این سازمان یعنی افراد پخته استفاده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۷ گذاشتیم که بدهی دولت به تامین اجتماعی داده بشود که یک ریال آن انجام نشده است.

لاریجانی در پاسخ به حاجی دلیگانی گفت: شما احتمالا اشتباه خبر گرفته‌اید.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان به ریاست جمهوری: در راستای تثبیت اقتصاد و معیشت مردم و جلب اعتماد مردم و جلوگیری از صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض وزارتخانه‌ها و به ویژه مسئله بیمه در دولت که باید با قدرت صورت گیرد و در این زمینه وحدت رویه اتخاذ کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار به وزیر صنعت، معدن و تجارت: چرا احکام قرارداد بازرسان برابر قانون مدیریت خدمات کشوری به دیوان عدالت اداری اصلاح و صادر نمی‌شود.

به وزیر کشور: جلوگیری از قاچاق گوسفند زنده با توجه به نیاز داخلی و قیمت گوشت قرمز ضرورت غیرقابل خدشه است که متأسفانه به آن توجه نشده است، تصمیم‌گیری و اقدام به موقع در این مورد لازم است.

سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان خطاب به وزرای اطلاعات و کشور در خصوص لزوم بررسی علت دعوت از مجرم امنیتی فتنه ۸۸ در جلسه شورای شهر تهران،

به وزیر امور اقتصاد و دارایی: لزوم رسیدگی سریع به تخلفات متعدد سازمان خصوصی سازی و برخورد با تیم مدیریتی متخلف و بازگرداندن شرکت‌های واگذار شده به بیت‌المال جهت صیانت از حقوق مردم.

به رییس جمهور و وزیر امور خارجه: لزوم تسریع در انتصاب رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه و تقویت دیپلماسی اقتصادی در کشورهای عراق و سوریه.

به وزیر ارتباطات: لزوم عذرخواهی وی از مردم استان اصفهان بابت انتشار کلیپی نادرست از فضای مجازی علیه مردم استان اصفهان و زاینده‌رود که موجب جوسازی ناعادلانه بدخواهان شده است.

۲ بهمن

سید ناصر موسوی لارگانی به رییس جمهور: لزوم افزایش حقوق کارگران در سال ۹۸ به میزانی که کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم را تا حدی جبران کند، از طریق پرداخت یارانه تولید به کارفرمایان،

به رییس جمهور: لزوم تامین پزشک مورد نیاز برای مرکز درمانی بستر بخش قهدریجان با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت و تامین دارو برای داروخانه‌ این مراکز درمانی،

به وزیر اقتصاد: لزوم تامین کاغذ مورد نیاز روزنامه‌های کشور برای شرکت تعاونی مطبوعات ایران توسط شرکت چوب و کاغذ مازندران به صورت مستقیم و با حذف واسطه جهت تنظیم بازار کاغذ و خروج مطبوعات از بحران فعلی و  کاهش واردات کاغذ روزنامه

عباس پوربافرانی، نماینده نایین، خور و بیابانک به وزیر صنعت: تسریع در پرداخت مطالبات قطعه سازان به منظور جلوگیری از تعدیل نیروها

حسینعلی حاجی دلیگانی به رییس جمهور: در حالی که در حمایت از رسانه‌ی آزاد و آزادی بیان صحبت می‌کنید دولت شما رکورد دار محرمانه‌ها لقب دارد و بالاترین تعداد شکایات از مطبوعات و نمایندگان مردم از سوی شما صورت گرفته است کدام را باور کنیم.

حاجی دلیگانی به وزیر اقتصاد: سکوت و برخورد انفعالی شما نسبت به شرایط اقتصادی به عنوان بالاترین مقام وزارت خانه که وظیفه‌ سامان دهی وضعیت اقتصادی کشور را دارد هیچ توجیهی ندارد.

ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان نادر قاضی پور، علیرضا محجوب، اکبر رنجبرزاده و سهیلا جلودارزاده به وزیر کار: اعتبار لازم در بودجه ۹۸ جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان. به وزیر کار: تخصیص اعتبار لازم در بودجه ۹۸ جهت اجرای قانون حمایت از معلولان

محسن کوهکن، نماینده لنجان به وزیر ارتباطات: دلیل ساخت و پخش کلیپ مربوط به کشت برنج در لنجان که باعث تشویش اذهان عمومی شد، چیست؟

حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان به وزیر ارتباطات: تذکر در جهت انتشار فیلم آبگیری اندک شالیزارهای بایر لنجان با طرح نادرست کاشت برنج بر اساس تحلیلی ناقص و مبهم که دلایل خشکی زاینده رود را به مسائل بی ربط نسبت می‌دهد و موجب تشویش اذهان عمومی و فضا سازی علیه مردم استان اصفهان می‌شود.

به وزیر آموزش و پرورش: حل مشکل استخدامی آموزگاران و دبیران خرید خدمت آموزشی.

حاجی دلیگانی به رییس جمهور: آقای روحانی ۴ و نیم میلیون بیکار در کشور کار می‌خواهند یا رفع فیلتر از پیام رسان‌های خارجی؟

کد خبر 365588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.