فتح دیوار چین با سردار و طارمی؛ و حالا نیمه نهایی...

تیم ملی ایران با پیروزی پرگل برابر چین بعد از پانزده سال به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چارچوب رقابت‌های مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران تیم‌های ایران و چین در ورزشگاه محمد بن زاید به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی ۳ بر صفر ایران به پایان رسید.

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا

دیدار تیم‌های ایران و چین

ورزشگاه: محمد بن زاید- ابوظبی

تماشاگر: ۱۹۵۷۸ نفر

اخطار: مهدی طارمی (دقیقه ۶۶) از ایران- ژیائو ژی (دقیقه ۷۸) از چین

گل‌ها: مهدی طارمی (دقیقه ۱۸)، سردار آزمون (دقیقه ۳۱) و کریم انصاری فر (دقیقه ۹۰+۱) برای ایران

ایران: علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمد کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، احسان حاج‌صفی،   مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش (۶۸- سامان قدوس)، اشکان دژاگه (۷۶- روزبه چشمی) و سردار آزمون (۸۶- کریم انصاری فرد)

سرمربی: کارلوس کی‌روش

چین: یان جون لینگ، لیو یی مینگ، شی که، فنگ ژیائو تینگ (۲۸- ژیائو ژی)، وو لی (۷۵-، ژنگ ژی، هائو جون مین، وو ژی (۲۵- ژائو ژوری)، ژانگ چنگ دونگ، گائو لین و لیو یانگ

سرمربی: مارچلو لیپی

کادر داوری: عبدالرحمن الجاسم (قطر)؛ کمک‌ها: طالب سالم المری و سعود احمد؛ داور چهارم: سزار راموس (مکزیک)؛ داور پنجم: رونی کو مین کیات (سنگاپور) / داور ویدئویی: دنی مک‌کلی (هلند)؛ کمک داوران ویدئویی: خمیس محمد المری (قطر) و روشن ایرماتوف (ازبکستان)

شرح بازی:

تیم ملی ایران در حالی به مصاف چین می‌رفت که با توجه به عملکرد خوب در ۴ بازی گذشته انتظار می‌رفت کار چندان سختی برابر شاگردان لیپی نداشته باشد. ایران که می‌دانست چین در نیمه نخست بازی‌های قبلش ضعیف ظاهر شده بود و به نوعی در ۴۵ دقیقه نخست آسیب پذیرتر بوده است در نیمه نخست با فشار و پرس بالا در همه نقاط زمین بازی را آغاز کرد و همین پرس‌ها در یک سوم دفاعی حریف هم در نهایت موجب دو گل ایران در نیمه نخست شد که تا حدود زیادی پیروزی را در این بازی تضمین کرده باشد.

ایران که مانند بازی قبل در نیمه نخست به برتری دو گله رسیده بود با استراتژی مشابه بازی قبل در نیمه دوم با بازی دفاعی‌تر و کم ریسک‌تر کنترل بازی و دفاع از برتری خودش بود. شاگردان کی‌روش در نیمه دوم با ارائه بازی بسته کمتر به بازیکنان چین فضا دادند و حتی‌ روی ضد حملات خطراتی روی دروازه چین ایجاد کردند که یکی از آنها در دقیقه ۹۱ توسط کریم انصاری فرد تبدیل به گل شد.

بدین ترتیب ایران با پیروزی ۳ بر صفر در این بازی برای اولین بار پس از جام ملت‌های ۲۰۰۴ راهی مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها شد و حریف ژاپن در این مرحله شد

شرح گل‌ها:

  • ۰-۱ (دقیقه ۱۸- ایران) - دفع احسان حاج صفی از یک سوم دفاعی ایران در زمین حریف در تصاحب مدافع چین بود که پرس سردار آزمون و توپ دزدی او باعث ایجاد موقعیت عالی برای ایران شد که در نهایت پاس در عرض آزمون به طارمی رسید و او از چند قدمی دروازه کار سختی برای باز کردن دروازه خالی نداشت.
  • ۰-۲ (دقیقه ۳۱- ایران) - دفع پورعلی گنجی از یک سوم دفاعی ایران، در میانه زمین با ضربه سر نصف و نیمه جهانبخش همراه شد تا در ادامه سردار آزمون با توپ ربایی از مدافع چین با دروازه چین تک به تک شود و این بار خودش دروازه چین را باز کند.
  • ۰-۳ (دقیقه ۹۰+۱- ایران) - توپ در میانه میدان با پاس در عمق طارمی همراه شد تا کریم انصاری فرد با دروازه بان تک به تک شود و گل سوم را در آخرین دقایق بازی به ثمر برساند.

دقایق حساس:

دقیقه ۴- ارسال تک ضرب جهانبخش از سمت راست می‌رفت تا مستقیماً وارد دروازه شود اما توپ راهی به چارچوب پیدا نکرد.

دقیقه ۶- فرار هائو جان مین پشت مدافعان ایران در موقعیت آفساید او را با دروازه بان ایران تک به تک کرد و در ادامه پاس در عرض او در آستانه دروازه با تکل رضاییان متوقف شد و توپ به مهاجم چین نرسید.

دقیقه ۱۱- ارسال کرنر حاج صفی در تیر دور با ضربه سر خطرناک آزمون همراه شد اما ژنگ ژی توپ را از نزدیکی خط دروازه دور کرد.

دقیقه ۱۱- توپ برگشتی در سمت چپ با ارسال محمدی در تیر نزدیک با ضربه آزمون همراه شد که توپ با اختلافی کم از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۲۶- ضربه آزاد ایران با ارسال دژاگه نواخته شد که در محوطه جریمه چین با پاس کنعانی زادگان برای طارمی همراه شد اما مهاجم ایران از دو قدمی دروازه توپ را به بیرون زد.

دقیقه ۶۰- ارسال بازیکنان ایران از سمت راست با دفع ناقص مدافعان چین سرگردان در محوطه جریمه بود که حاج صفی از راه رسید و ضربه خطرناکی زد که توپ با واکنش دروازه‌بان چین راهی کرنر شد.

اتفاق ویژه:

تنها نکته منفی تیم ملی ایران در این دیدار اخطار گرفتن مهدی طارمی بود که باعث شد ۲ اخطاره شود و بازی بعدی برابر ژاپن را از دست بدهد.

بهترین بازیکن:

بدون شک سردار آزمون که روی دو گل ایران با دوندگی زیاد و پرس روی مدافعان چین زمینه ساز ایجاد موقعیت شد و یک پاس گل و یک گل به کارنامه‌اش اضافه کرد بهترین بازیکن زمین بود.

کد خبر 365575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.