سوال‌ها پیرامون بسته‌های حمایتی را چه کسی پاسخ‌گو است؟!

پرداخت بسته حمایتی به مشمولان بیمه تامین اجتماعی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، از ابتدای هفته جاری آغاز و به حساب برخی از خانوارها واریز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آخرین اخبار منتشر شده در مورد واریز مرحله اخیر بسته های حمایتی به حساب مشمولان بیمه تامین اجتماعی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق می گیرند فقط  دو راه ارتباطی تماس با شماره "۱۴۲۰" و کد دستوری " *۴*۴# " برای پاسخ گویی به سوالات مردم اعلام شد که در تماس با شماره اول تنها صدایی که شنیده می شود "بوق اشغال است" و پس از وارد کردن کد مورد نظر نیز فقط با پیام " این کد دستوری در دسترس نیست" مواجه خواهید شد.

از ابتدای ارائه بسته‌های حمایتی دولت، سوال‌های زیادی ذیل این مهم که "ساز و کار اعطای بسته های حمایتی چیست" ذهن کارشناسان و مردم عامه را به خود مشغول کرده است، برخی از مردم اذعان دارند که برخی از افراد واجد شرایط بسته‌ای دریافت نکرده‌اند در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی است خانوارهایی نیز بیش از یک بسته به حسابشان واریز شده است! بنابراین بسیاری افراد هستند که می خواهند بدانند دقیقا شرایط واریز بسته حمایتی چیست، این بسته به چه حسابی واریز می شود، کسانی که حساب بانکی ندارند یا حقوق آنها دستی پرداخت می شود چطور می توانند از بسته حمایتی بهره‌مند شوند، کسانی که مشمول بوده اما بسته دریافت نکرده اند چه باید بکنند، چه کسی پاسخ‌گو است و ... ؟

محمد شریعتمداری آبان‌ماه امسال پس از جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گلستان گفت که " بسته های حمایتی به فراخور جمعیت خانوارها در اختیار افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، کارمندان و بیمه شدگان تامین اجتماعی قرار داده می شود و بر اساس مصوبه پنجم آبان ماه هیئت وزیران نخستین مرحله اجرای این طرح حمایت غذایی از اقشار کم‌ درآمد توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی از ۲۲ آذرماه آغاز می شود. این بسته حمایتی در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده و با اختیار خرید کالاهای گوناگون است که ابتدا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا افرادی که در نوبت پیوستن به این سازمان‌ها هستند، تعلق می گیرد."

وی در ادامه اعلام کرد که " علاوه بر آن همه افراد با حقوق کمتر از سه میلیون تومان از جمله کارکنان دولت و بازنشستگان در راستای اجرای این بسته حمایتی از افزایش حقوق متوسط ۲۰۰ هزار تومانی در ماه بهره مند می شوند. بسته حمایتی دیگر مورد نظر دولت به کارگران ساختمانی، رانندگان، زنبورداران، صیادان و دیگر بیمه شدگان تامین اجتماعی تعلق می گیرد که این افراد با تایید مراجع ذی‌صلاح و با اثبات درآمد کمتر از سه میلیون تومان در ماه از این کمک متوسط زیر ۲۰۰ هزار تومان دولت بهره مند خواهند شد."

پنج بسته حمایتی از سوی دولت به منظور ایجاد رونق اقتصادی و کاهش فاصله بین حداقل دستمزد و معیشت دهک‌های پایین و کم درآمد جامعه با سایر اقشار کلید خورد؛ بسته حمایتی نوع اول برای همه مردم جامعه که ۲۵ قلم کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان را در بر می گیرد که از اواخر شهریور برنامه ریزی شده و بر اساس آن طی شش ماه به مردم پرداخت می شود. نوع دوم شامل پنج دهک جامعه از جمله اقشار کم درآمد است، نوع سوم حقوق بگیران را دربرمی گیرد کسانی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق ماهیانه دارند، نوع چهارم تولید کنندگان را تحت پوشش قرار می دهد که با افزایش سقف اعتباری خودروسازان، معافیت های مالیاتی برای تولیدکنندگان، تسهیل روند ترخیص کالا، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاههای تولیدی و افزایش ۵۰ درصدی سقف اعتباری بنگاه های تولیدی انجام می گیرد و نوع پنجم که به عنوان بخشی از برنامه جامع مقابله با تحریم برای پیمانکاران عملی می شود.

در همین ارتباط رییس کمیسیون اجتماعی مجلس مهرماه امسال از ارائه بسته حمایتی دولت به عنوان جایگزین یارانه‌ها که یازده میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، خبر داده و گفته بود که " قرار این است که دولت ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده و کارت یارانه آنها را شارژ کند، برای هر کدام از آنها یک بسته حمایتی در نظر بگیرد و این روند جایگزین طرح هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد شد اما در این مورد یک ناهماهنگی و پراکندگی وجود دارد، کما اینکه پیش از این نیز ماهانه  ۱۱۰۰میلیارد تومان برای یارانه بدون تعیین جامعه هدف انجام می‌گرفت و مشخص نبود که در این زمینه به وضعیت همه افراد رسیدگی شده است یا نیازمندان شناسایی شده‌اند یا اینکه جامعه هدف در جریان این موضوع هستند که از این طریق تحت پوشش قرار دارند؟"

همچنین سرپرست سازمان تامین اجتماعی دی ماه امسال بیان کرده بود که " دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شناسایی شده‌اند؛ به هر خانواده، ۲۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. البته آنهایی که دارای هم‌پوشانی هستند اجازه بدهند که ما به آنها پرداخت نکنیم. سه بسته حمایتی تا آخر سال تقدیم می‌شود و یک بسته به صورت نقدی است، متولی بسته‌های حمایتی معاونت رفاه و امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جزئیات بیشتری از این بسته‌های حمایتی ندارم. فقط می‌توانم این خبر را بدهم که فعلا سازمان تامین اجتماعی این بسته حمایتی را تحویل می‌گیرند."

این در حالیست که با وجود پیگیری‌های مستمر خبرنگار ایمنا از اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان هنوز نیز جزییات اجرای این طرح مشخص نیست و هیچکدام از مسئولان استانی نمی دانند که دقیقا این طرح‌ها شامل چه کسانی می‌شود، به حساب چه کسانی واریز شده و قرار است به چه طریقی انجام، پیگیری و اجرا شود.

البته وزیر وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی آبان ماه امسال گفته بود که " مرحله دوم سبد حمایتی دولت که به زودی توزیع می‌شود، حدود نیمی از جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد و شامل افراد بیمه شده و حقوق بگیر است البته افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و افراد پشت نوبتی این سازمان‌ها در اولویت این طرح هستند. مرحله دوم سیاست جبرانی دولت وشامل اقشاری است که حقوق ثابت می‌گیرند و به نوعی پرداخت‌هایشان متکی به دولت است، مرحله سوم برای جلوگیری از هم‌پوشانی‌ها اجرا می‌شود؛ برای این مرحله منتظر اجرای مرحله‌های قبلی هستیم، مذاکراتی را با معاون اول رئیس جمهور انجام شده در این مرحله کارگران ساختمانی و اقشار آسیب‌پذیری که حداقل دستمزد را می‌گیرند، دیده می‌شود."

در همین پیوند عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با این توضیح که دولت نمی‌توانست بسته حمایتی همه نیازمندان را در یک نوبت پرداخت کند، می افزاید " اما تلاش دارد این بسته را تا پایان سال به همه کسانی که حقوق کمتر از سه میلیون دارند پرداخت کند." همچنین عزت الله یوسفیان ملا می‌گوید "ب سته‌ حمایتی به کارمندان داده شده اما این بسته شامل حال کارگران بخش خصوصی نشده است.  بسته حمایتی شامل خیلی از گروه‌ها و اقشار آسیب پذیر جامعه نشده است که باید این اتفاق بیفتد، دولت نیز به دنبال آن است که بسته حمایتی را به سایر نیازمندان تسری دهد. از آنجایی که بسته حمایتی شامل حال تعداد زیادی از افراد جامعه می‌شد، امکان این نبود تا یک جا بسته بین تمام اقشار نیازمند توزیع شود، دولت به دنبال این است برنامه‌ریزی داشته باشد تا این بسته‌ها به دست کارگران بخش خصوصی، نیازمندان و افرادی که درآمدهای پایین دارند، برسد."

اما جزییات بیشتر را می توان در گفت‌گوی معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذرماه امسال با منابع خبری دنبال کرد، در مصاحبه های وی آورده شده که "کارگران ، رانندگان و بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی اقشار دیگری هستند که بسته حمایتی دریافت می‌کنند. دولت در آبان ماه سال جاری با تنظیم آیین‌نامه‌ای دستگاه‌ها را موظف کرد در فاصله زمانی مختلف و به نوبت به گروه و قشرهای مردم بسته‌های حمایتی ارائه دهد. دولت در اولین مرحله خود به ۳ میلیون و یکصد هزار خانواده بسته‌های حمایتی ارائه کرده است و این گروه که شامل مددجویان حمایتی هستند و ۲۰آبان نیز مبلغ مورد نظر به صورت غیر نقدی پرداخت شده، می‌توانند با مراجعه فروشگاه‌های مخصوص کالاهای خود را با قیمت مناسب خریداری کنند."

میدری اضافه می‌کند که " دولت از پنج شنبه اول آذرماه تحویل بسته حمایتی به بازنشستگان کشوری و لشکری و صندوق فولاد با دریافتی کمتر از سه میلیون تومان را آغاز کرده و این بسته به صورت نقدی به حسابشان واریز می‌شود. گروه چهارم شامل کارگران، رانندگان و اقشار و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است و در آخر، اقشار با درآمد کمتر از سه میلیون تومان که جزء هیچکدام از گروه‌های فوق نیستند این بسته‌های حمایتی را دریافت خواهند کرد. اگر اقشاری باشند که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارند اما پس از مرحله آخر، تحت پوشش قرار نگرفته باشند می‌توانند به کمیته امداد و سازمان بهزیستی مراجعه و در آنجا فرمی را تکمیل کنند."

اعتبار اختصاص یافته به سازمان تأمین اجتماعی برای بسته حمایتی که واریز آن از ابتدای هفته جاری آغاز شد، ۱۴۵۰ میلیارد تومان است به این ترتیب خانوارهای یک نفره ۱۰۰ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۱۵۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوارهای چهارنفره ۲۵۰ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره به به بالا، ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

همچنین اطلاعات بیمهشدگان از طریق سازمان تامین اجتماعی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و این اطلاعات از طریق وزارتخانه به سازمان هدفمندی یارانه داده شده و آنچه که از طریق سازمان هدفمندی مورد تایید بوده، در اختیار وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی، جهت پرداخت قرار گرفته است.

کد خبر 365529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا دست افکن IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    2 0
    بسته حمایتی من که بیمه شده تامین اجتماعیم تاتاریخ پنجم بهمن برای من پرداخت نشده،شماره ۱۴۲۰هم پاسخگو نیست،به کجا باید مراجعه کنیم؟
  • مریم آقازاده IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    0 0
    من بیمه تامین اجتماعی پدرم هستم پدرم ۴۰ روزه فوت شده اما امروز درخواست انتقال حقوق دادیم ایا بسه حمایتی به من تعلق داره
  • مریم اقازاده IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام من بیمه تامیناجتماعی پدر هستم ودرامدم همان یارانه خودم و پسرم هست ۹۰ تومن یارانه .ایا به منهم تعلق میگیرد